Interviu cu Svetlana Chirva, vicepreședinte și manager regional Visa pentru Ucraina, Moldova și Belarus: „Plățile trebuie să fie disponibile oriunde în siguranță”

Despre securitatea banilor noștri, tot mai multe plăți cu cardul și în ce constă viitorul în acest domeniu am discutat cu Svetlana Chirva, vicepreședinte și manager regional Visa pentru Ucraina, Moldova și Belarus. Aflăm despre tehnologiile Visa care ne dau siguranță în tranzacțiile fără card, tendințele pieței digitale și cum tehnologia merge mână în mână cu siguranța banilor.

 

Dna Chyrva, va mulțumim pentru aceasta oportunitate. Cum este pentru Dvs aceasta funcție, având în vedere că este pentru trei țări și de ce au fost anume astfel alese cele trei?

Moldova, Ucraina și Belarus sunt piețe care se dezvoltă în mod activ, unde există cerere din partea consumatorilor pentru plăți contactless și tehnologii noi. Piețele de plăți din toate cele trei țări sunt unite de dinamica dezvoltării: regiunea își construiește cu încredere potențialul în domeniul plăților fără numerar și deschide noi oportunități pentru utilizatori.

Potrivit raportului Digital 2021 (We Are Social, Hootsuite), în Moldova 43,8% din populație are un cont la o instituție financiară, în timp ce în Ucraina această cifră este de 62,9%, iar în Belarus – 81,2%. Aici remarcăm diferite etape ale digitalizării la scară largă și, cel mai important, atitudinea oamenilor față de tehnologie: dacă în Belarus și Ucraina populația per ansamblu este mai loială plăților fără numerar și salută metode de plată inovatoare, atunci în Moldova luăm în considerare la aceasta etapă ca misiunea principală, pe lângă introducerea sistematică a inovațiilor, și creșterea alfabetizării financiare în rândul cetățenilor.

 

Care a fost evoluția Visa pentru ultimii 2-3 ani în regiune și cum a impactat criza asupra acestui domeniu?

2020 a schimbat modul în care percepem plățile: ne-am schimbat viziunea față de comerțul electronic, care s-a dublat la nivel global în primul an al pandemiei și am descoperit beneficiile nevăzute anterior ale plăților contactless. Pandemia a devenit un catalizator pentru dezvoltarea pieței financiare: iar acum, evaluând consecințele și comparând dinamica, vedem că oamenii devin mai deschiși către noile tehnologii. Un nou val de soluții fintech și de digitalizare a invadat regiunea. Starea de lock-down a fost un test de forță pentru plățile fără numerar, iar sistemul a trecut cu succes toate încercările: suntem gata să lăsăm în trecut banii cash. Contactless a devenit o tendință complet nouă, asigurând atât siguranța plăților, cât și a persoanelor, grație lipsei contactului fizic.

Se observă, de asemenea, o creștere a încrederii publicului în canalele online, ceea ce duce la o creștere a numărului de cumpărători pe internet: de exemplu, 80% dintre utilizatorii din regiunea CEMEA consideră comerțul electronic convenabil și intenționează să utilizeze plățile digitale în viitor. De aceea, în ultimii ani, ne-am dezvoltat împreună cu piața și ne străduim ca oamenii să vadă Visa ca ceva mai mult decât o simplă companie de carduri. Prin eforturi comune, unim mulți jucători de pe piața financiară din diferite părți ale lumii într-o singură rețea, care ajută la dezvoltarea comerțului și a tehnologiilor inovatoare.

În Republica Moldova, Visa deține întâietatea la capitolul numărul de carduri (1,17 milioane din totalul de 2,18 mln). Care e situația în celelalte doua țări? Înseamnă asta că oferiți mai multe avantaje, spre deosebire de concurenți? Sau cum explicați aceste cifre? 

Unul dintre principalii indicatori cărora trebuie să îi dăm atenție în statisticile Băncilor Naționale privind cota de piață este dinamica cardurilor emise pentru o anumită perioadă. Suntem încântați să vedem schimbări pozitive în toate cele trei țări, deoarece schimbările semnificative ale pozițiilor pe piață necesită timp. Dacă în Moldova reușim să ne menținem lideri, în Belarus și Ucraina lucrăm intens pentru a crește în continuare ponderea plăților fără numerar pe piețe și suntem încrezători că eforturile, expertiza și valorile noastre vor aduce în aceste state mai mult „smart & cashless”.

Explicația pentru dinamica pozitivă a numărului de carduri emise în țări constă în accentul pus pe inovație și dezvoltarea infrastructurii. Acestea sunt soluții pentru securitate, în special Visa Token Service, și pentru plățile fără contact oriunde (inclusiv Tap to Phone în transport), dar care contribuie și la dezvoltarea comerțului electronic și atingerea unui nou nivel calitativ de interacțiune cu partenerii.

Ce s-a schimbat (având în vedere îmbunătățiri) în ultima perioada la capitolul plăți cu cardul și care este accentul principal pe care se focusează Visa?

Principala schimbare din ultimii ani este că înțelegerea obișnuită a plăților cu cardul trece pe plan secund și vin în prim plan alte metode de plată, mai inovatoare. Comoditatea și viteza tranzacțiilor continuă să atragă consumatorii, crescând astfel popularitatea plăților folosind biometrie, smartphone-uri, ceasuri, brățări de fitness, inele NFC – tot ce avem mereu la îndemână.

Evidențiem 3 tendințe cheie care joacă un rol important în dezvoltarea plăților în Moldova și țările vecine:

  1. Abordarea Mobile-first: este greu să ne imaginăm o persoană modernă fără un smartphone în mână, deoarece majoritatea problemelor le rezolvăm cu ajutorul unui gadget. Potrivit datelor statistice pentru ianuarie 2021, în lume existau 4,32 miliarde de utilizatori activi de internet mobil, în timp ce numărul utilizatorilor activi de Internet este de 4,66 miliarde, de aceea acum este extrem de important să vă adaptați produsul pentru smartphone-uri și să oferiți utilizatorilor posibilitatea de a plăti pentru servicii cu un singur clic pe ecranul telefonului mobil.
  2. Securitatea digitală atinge un nou nivel: întrucât, din cauza creșterii modalităților de plată, populația începe să facă mai multe plăți contactless, jucătorii de pe piață acordă din ce în ce mai multă atenție securității. Oferim clienților noștri tehnologia Visa Token Service, care protejează datele confidențiale ale utilizatorilor transformându-le în cifruri digitale unice – token-uri. Datorită acestui serviciu, nimeni, cu excepția utilizatorului concret, nu are acces la datele cardului.
  3. Inovații de plată – Tap to phone. Vorbim adesea despre inovație, dar, de fapt, viitorul plăților este deja în mâinile noastre – și acesta este smartphone-ul. De asta ne-am ghidat atunci când am introdus tehnologia Tap to Phone, care vă permite să plătiți fără contact oriunde: pentru a primi plăți, comerciantul trebuie să aibă doar un smartphone, care, folosind o aplicație instalată suplimentar, se transformă într-un terminal de plată fără costuri suplimentare.

Noua realitate dictează noi condiții: dacă mai devreme ne puteam permite o planificare pe termen lung, cu o analiză a dezvoltării pieței pentru viitorii cinci ani, astăzi, în primul rând, este capacitatea de a ține degetul pe puls, de a lua decizii rapide și de a veni cu soluții inovatoare de calitate pe piață, pe care consumatorii le așteaptă de la noi.

Totuși, în RM rămâne încă destul de mare valoarea retragerilor in numerar de pe carduri. Datele BNM arată că în primele trei luni ale anului curent moldovenii au achitat de 21,8 milioane de ori cu cardul bancar pentru mărfuri și servicii, ceea ce a constituit o valoare totală de 6,9 miliarde de lei, dar au retras din bancomate sau de la bănci – 13,7 miliarde de lei. Prin ce va explicați aceasta realitate? Am putea spune că concetățenii noștri nu au încredere în Securitatea tranzacțiilor sau chiar în păstrarea banilor pe card?

Oamenii continuă să retragă bani de pe carduri din cauza stereotipului înrădăcinat precum că asta le va proteja economiile. Dar este important să rețineți că banii retrași de pe card nu vă vor salva de eventuale fraude financiare dacă nu aveți cunoștințe elementare de alfabetizare financiară.

Încercăm să schimbăm atitudinile învechite cu privire la necesitatea de a păstra numerar, concentrându-ne pe siguranța plății prin toate mijloacele cu ajutorul noilor tehnologii pe care le oferim. Suntem responsabili pentru fiecare nouă decizie față de consumatorii și partenerii noștri, apreciind foarte mult încrederea acestora. Tehnologiile sunt supuse testării obligatorii pentru conformitatea cu cele mai stricte standarde de siguranță – numim acest lucru Principiul inovației responsabile.

Într-o era no-cash și contactless, de ce depinde Securitatea tranzacțiilor, online sau fizic? Este acest element specific de la o piață la alta?

Este că mai multe plățile fără contact și, în special, e plățile electronice, motivează infractorii cibernetici să caute metode noi, „hibride” de fraudă online. Mai mult, metodele de furt ilegal de fonduri și date se repetă de la o piață la alta, cel mai adesea jucând pe principalele slăbiciuni umane și pe încredere. „Poliția a sunat-o pe bunica mea, a cerut să depună o cauțiune, deoarece nepotul a fost reținut”, „Au sunat de la bancă și au cerut codul CVV pentru a bloca o tranzacție frauduloasă” – sunt istorii pe care zilnic le auzim, deși mereu avem campanii de informare și educare în acest sens.

Este important ca modernizarea în curs a infrastructurii de plăți să acorde în continuare o atenție sporită protecției datelor utilizatorilor – un element cheie al noilor produse, servicii și tehnologii. Există o mare responsabilitate și, în același timp, o provocare pentru afaceri: atunci când oferă metode de plată utilizatorilor săi, un antreprenor trebuie să se asigure că acestea sunt și sigure.

Ce succese are Visa în combaterea fraudelor in special la achitările online? Ce măsuri de protecție are Visa?

Pentru a ajuta la securizarea tranzacțiilor online, Visa a dezvoltat tehnologia Visa Secure, bazată pe standardul de securitate 3D Secure al industriei plăților. Datorită acestei tehnologii, atunci când plătiți pentru achiziții pe internet, primiți un mesaj SMS cu o parolă unică, fără de care deținătorului cardului este imposibil să finalizeze tranzacția. Astfel, proprietarul va afla imediat despre orice activitate suspectă cu cardul său și își va putea informa banca despre aceasta. Dacă un site pe care plătește are insigna Visa Secure, nu trebuie să vă faceți griji cu privire la securitatea tranzacției, deoarece acest comerciant este verificat minuțios de către Visa pentru conformitate.

O altă tehnologie pentru siguranța plăților fără contact este Serviciul Visa Token, care înlocuiește informațiile confidențiale ale contului de facturare cu un număr de cont digital sau „token”. Acest lucru vă permite să nu dezvăluiți datele personale cumpărătorilor, utilizând astfel un nou nivel de securitate mai ridicat.

Visa implementează, de asemenea, proiecte educaționale pentru consumatori pentru a reduce fraudele de inginerie socială. Anul acesta chatbot-ul creat în parteneriat cu MPay a ajuns pe piața Moldovei, ceea ce a permis utilizatorilor să se antreneze pe exemple de situații reale pentru a contracara eficient fraudele.

Recent, împreună cu Agora.md, am lansat un proiect cu o serie de videoclipuri animate, în care personajele principale vorbesc despre experiența lor de plată în tranzacțiile online, folosind tehnologii inovatoare și oferă sfaturi practice despre cum să eviți cele mai frecvente greșeli.

Planificați utilizarea tehnologiei blockchain pentru a stimula inovația și rapiditatea serviciilor oferite de VISA?

În calitate de lider global în tehnologia plăților, Visa monitorizează constant dezvoltarea diverselor tehnologii, în special a celor care pot fi utilizate în plățile electronice. Acesta este motivul pentru care soluția noastră B2B Connect valorifică puterea blockchain-urilor, distribuite pentru a procesa transferuri B2B transfrontaliere rapide și sigure în întreaga lume. Este greu să nu observăm interesul crescând al clienților și consumatorilor din întreaga lume pentru moneda digitală. În înțelegerea noastră, piața criptomonedelor există pe două segmente:

  • criptomonede, care aduc cu sine noi active (de ex.: bitcoinul);
  • monede stabile (monede digitale) care sunt susținute direct de monedele fiabile existente.

Pentru conversia monedelor digitale se folosește tehnologia Visa Direct, permițând consumatorilor să transfere rapid și ușor fonduri către acreditările lor Visa în timp real. O mare parte din aceste tranzacții se realizează prin programul Visa FastTrack, care ajută companiile fintech, inclusiv companiile cu monede digitale, să se integreze rapid în rețeaua globală Visa.

Având în vedere cererea și potențialul monedei digitale, acționăm ca o legătură între ecosistemul cripto (50 de platforme de criptomonede de top pentru programe de carduri) și rețeaua noastră globală de 70 de milioane de comercianți și 10 mii de instituții financiare. În prima jumătate a anului 2021, peste 1 miliard de dolari au fost cheltuiți folosind carduri Visa cu o astfel de legătură, ceea ce indică faptul că comunitatea cripto vede valoare în conectarea monedelor digitale la rețeaua globală Visa.

Ce ne rezerva următorii ani la capitolul plăți și securitatea achitărilor cu cardul?

Soluțiile inovatoare de plată vor rămâne prioritatea noastră. Acum, în era deciziilor rapide, comportamentul consumatorilor se schimbă atât de repede încât oamenii, în iureșul evenimentelor și al noilor tehnologii, uneori nu au timp să își urmărească singuri dorințele. Sarcina noastră ca lider în domeniul tehnologiilor digitale este să fim în fața noilor nevoi ale consumatorilor în stadiul de formare și să oferim noi soluții tehnologice.

Continuăm să lucrăm la soluții inovatoare în transport: în Chișinău, am lansat deja plata contactless și Tap to Phone în transportul public, ca parte a unui proiect pilot, în luna aprilie a acestui an. Experiența implementării unor astfel de soluții în alte orașe indică o schimbare semnificativă a comportamentului consumatorilor: Transportul devine prima verigă în experiența contactless și generează o creștere semnificativă a plăților cu cardul și alte gadget-uri, acolo unde este posibil.

La rândul nostru, ne-am străduit și vom continua să ne străduim să oferim toate oportunitățile pentru plățile disponibile oriunde și sigure fără contact, astfel încât toată lumea să se simtă confortabil într-o nouă lume digitală.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.