CC a avizat pozitiv un proiect de lege, de modificare a art.70 din Constituție, ce urmărește limitarea imunității deputaților. El instituie o altă excepție la reținerea, arestarea, percheziționarea sau trimiterea în judecată a deputaților cu încuviințarea Parlamentului. Excepția o constituie cazul comiterii infracțiunilor de corupere activă sau pasivă, trafic de influență, exces sau abuz de putere, îmbogățire ilicită și spălare a banilor.
Curtea a confirmat respectarea condițiilor temporale, impuse pentru revizuirea Constituției. Astfel, ea nu a constatat existența stării de urgență, de asediu și de război, și nici prelungirea mandatului Parlamentului.
„Cu privire la
respectarea condițiilor materiale ale revizuirii Constituției, CC a
reținut următoarele. Într-un raport privind limitele și ridicarea
imunității parlamentare, Comisia de la Veneția a notat că
rincipala justificare a instituției imunității parlamentare constă
în protecția lucrărilor Parlamentului, de presiunile din partea
Executivului, inclusiv de presiunile din partea Procuraturii.
Justificarea operează și în cazul opoziției parlamentare, aflată,
de obicei, în minoritate, care trebuie să beneficieze de protecție
împotriva presiunilor din partea majorității de la putere. Ea mai
protejează membrii Parlamentului de hărțuirile cu caracter
politic, venite din partea altor partide, manifestate, de exemplu,
sub forma plângerilor penale nefondate, ai căror autori sunt
oponenții politici. De asemenea, în unele state, aflate încă în
tranziție spre democrația veritabilă sau acolo unde democrația
este relativ nouă și fragilă, există cazuri în care Poliția sau
Procuratura a fost utilizată pentru discreditarea, pedepsirea și
distrugerea oponenților politici, inclusiv a membrilor
Parlamentului.
Membrii Parlamentului, în special cei ai opoziției parlamentare pot fi, în anumite state, foarte vulnerabili în fața hărțuirilor cu caracter politic, sub forma acuzațiilor nefondate, cu consecințe juridice. În aceste circumstanțe, sunt justificate menținerea instituției imunității parlamentare și invocarea ei în cazuri deosebite.
Totuși, imunitatea deputatului poate să împiedice investigarea infracțiunilor de corupție. În acest sens, potrivit Comisiei de la Veneția, combaterea corupției reprezintă un motiv important pentru restricționarea imunității parlamentare. Curtea a observat că modificarea art. 70, alineat 3 din Constituție în varianta propusă de autorii sesizării scoate în evidență o presiune între principiul imunității parlamentare și interesul investigării infracțiunilor de corupție.
CC a admis că limitarea imunității deputatului în cazul comiterii infracțiunilor în discuție este în măsură să faciliteze investigarea efectivă a acestora și tragerea la răspundere a persoanelor culpabile.
Curtea a reținut,
de exemplu, că dacă pentru percheziționarea unui deputat cercetat
pentru comiterea infracțiunilor de corupție, autoritățile de
investigație ar solicita încuviințarea Parlamentului, este evident
faptul că deputatul vizat ar putea afla din timp despre acest lucru
și ar putea distruge probele sau influența persoanele care au
tangență cu comiterea infracțiunii, iar autoritățile ar putea să
nu mai găsească bunurile căutate în locurile unde bănuiau că se
află.
Aceeași concluzie
este valabilă și în cazul solicitării încuviințării
Parlamentului pentru arestarea sau reținerea deputatului bănuit de
comiterea celorlalte infracțiuni menționate în proiectul de lege
constituțională.
Curtea a reținut că
această situație ar putea compromite lupta împotriva corupției de
nivel înalt și ar diminua încrederea societății în caracterul
efectiv al investigațiilor desfășurate împotriva reprezentanților
lor, care utilizează mandatul de deputat contrar spiritului
Constituției.
Totodată, Curtea a
notat că proiectul legii constituționale nu propune anularea totală
a imunității parlamentare, ci limitarea ei, pentru investigarea
unor infracțiuni concrete”, a precizat președinta CC, Domnica Manole.
Prin urmare, CC a considerat că propunerea autorilor sesizărilor are în vedere caracteru fragil al democrației din R. Moldova și nu pune în pericol funcționarea autonomă a Parlamentului.
Urmăriți briefingul integral, pe UNIMEDIA:
Astăzi, CC a admis parțial sesizarea privind excepția de neconstituționalitate a articolului 17 aliniatele (1), (2) și (3) din Codul Vamal. Potrivit deciziiei Înaltei Curți, „se recunoaște constituțional art.17, alineatele 1, 2 și 3 din Codul Vamal în măsura în care organul vamal și instanța de judecată pot verifica, la examinarea cazurilor privind accesul la informație, existența unui scop legitim pentru îngrădirea accesului la informații utilizate în scopuri vamale și pot pune în balanță principiile concurente”.
Tot astăzi, CC a dat undă verde Parlamentului. Astfel, articolul din Constituție ce prevede imunitatea deputaților poate fi modificat.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!