Pe două fotolii și cu două salarii: PAS a votat un proiect ce oferă asemenea „posibilități” unor angajați din Guvern, Parlament și Președinție

Un proiect de lege, adoptat de Partidul Acțiune și Solidaritate, ce permite demnitarilor publici de la Președinție, Parlament și Guvern să dețină funcții și în cadrul consiliilor de administrare ale întreprinderilor de stat, cu remunerare, a stârnit un val de critici. „Adoptarea unui astfel de proiect are mirosul instituirii sinecurilor pentru un număr îngust de persoane, selectate după principiul loialității personale”, a declarat fostul deputat al Platformei DA Alexandr Slusari.

Foto:

„Ocazional am aflat că ieri, Parlamentul a adoptat subit, în prima lectură, proiectul de lege, care permite personalului încadrat în cabinetul Președintelui Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova, Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor și miniştrilor să activeze remunerat în cadrul consiliului de administraţie al întreprinderii de stat şi în cadrul consiliului societăţii pe acţiuni în care statul deţine o cotă parte din capitalul social.

Sincer, am rămas perplex. Este o inițiativă legislativă, înregistrată de un deputat PAS cu două zile înainte. Nu are niciun aviz, în afară de raportul comisiei juridice. Nici măcar expertiza direcției juridice din Parlament. Proiectul nu a fost supus audierilor publice. Colegi de la PAS, sper că vă amintiți cât de dur noi împreună am criticat coaliția Șordon pentru asemenea practica procedurală de adoptare a actelor legislative!

Nota informativă începe cu constatarea corectă, precum că Guvernul Republicii Moldova, prin intermediul Agenției Proprietății Publice, asigură implementarea politicii statului în domeniile administrării proprietăţii publice, în calitate de fondator al întreprinderilor de stat sau deţinător de acţiuni (părţi sociale) în societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public. Dar ce are cu această misiune Președintele țării, Președintele Parlamentului, viceprim-ministru pe reintegrare sau viceprim-ministrul, ministrul afacerilor externe?

Mai mult ca atât, din legislația actuală este absolut clar că principala instituție, responsabilă pentru gestionarea întreprinderilor de stat și a societăților cu capital majoritar public, este APP. Reprezentanții acestei entități ar trebui să aibă competența necesară să administreze organele colegiale ale întreprinderilor cu capital public. Prin derogare, dreptul de a reprezenta statul îl dețin și secretarii de stat din ministerele ramurale. Dar ce are personalul din cabinetul demnitarilor de stat cu gestionarea întreprinderilor de stat? Această subdiviziune are o funcție tehnico birocratică. Din propria experiență cunosc că consilierii mei de cabinet au fost încărcați cu petiții și nu au avut deloc timp pentru exercitarea altor atribuții.

Adoptarea unui astfel de proiect are mirosul instituirii sinecurilor pentru un număr îngust de persoane, selectate după principiul loialității personale. Sunt absolut convins că dacă așa proiect ar fi fost înaintat de socialiști în perioada președinției lui Dodon, Dumitru Alaiba peste 5 minute ar fi ieșit la conferință de presă, iar activiștii PAS și Platforma DA ar fi protestat împreună la Parlament.

Cer să nu fie aplicate standarde duble!”, a scris Slusari.

Potrivit proiectului de lege, publicat pe site-ul Parlamentului, autoarea este deputata Olesea Stamate. Acesta a fost aprobat pe 21 octombrie 2021, în prima lectură și urmează să fie examinat pentru adoptarea în lectură finală.



Pub