Moratoriu pe construcția stațiilor PECO și amenzi mai mari celor care încalcă legea: PAS cheamă la consultări pe un nou proiect privind piața petrolieră

Deputatul PAS, Radu Marian, anunță despre desfășurarea unor consultări publice pentru ziua de mâine asupra unui proiect de lege cu privire la piața petrolieră. Printre măsurile propuse spre discuție se numără introducerea unui moratoriu asupra construcțiilor, eliminarea taxei fixe pentru licenţa privind importul şi comercializarea cu ridicata de 260 mii lei anual, dar și majorarea de până la 10 ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu. Potrivit deputatului, proiectul „va reprezenta un prim pas spre mai multă concurență liberă, dar și eficiență în acest domeniu”.

Foto: UNIMEDIA

Astfel, se propune spre discuție introducerea unui moratoriu asupra construcțiilor stațiilor petroliere.

„Numărul excesiv de mare de stații petroliere duce la cheltuieli crescânde și la o presiune mai mare pe prețurile la pompă. Republica Moldova are al treilea cel mai mic număr de mașini deservite per stație din Europa (după Grecia și Letonia), iar volumul de carburanți comercializat per stație este de câteva ori mai mic decât în țările din regiune. În orașe și în special în Chișinău, avem benzinării la fiecare pas, iar asta nu are niciun sens din punct de vedere economic. Moratoriul va fi unul temporar și va rămâne în vigoare până la elaborarea de către autorități a unor criterii mult mai stricte de construcție a acestor stații.

 - Eliminarea taxei fixe pentru licenţa privind importul şi comercializarea cu ridicata de 260 mii lei anual. Această taxă a fost introdusă ca o barieră de intrare pe piață pentru importatorii mai mici și astfel, reprezintă un obstacol pentru concurență liberă pe piață. În schimbul acestei sume fixe, se propune introducerea unei taxe de import de 10 lei per tonă. Eliminarea acestei taxe fixe va reprezenta un pas important spre apariția mai multor importatori.

Majorarea de pînă la 10 ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu. În acest moment, amenzile aplicate companiilor sunt de la 3 mii pînă la maxim 15 mii lei, o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei pe care le înregistrează multe din aceste companii, dar și în comparație cu potențialele prejudicii pe care le poate aduce încălcarea regulilor de joc. Majorarea amenzilor va duce la responsabilizarea operatorilor de pe piață.

- Interzicerea revânzării angro. În 2017, Parlamentul a votat un amendament al deputatului Andronachi, care a permis oricărui participant de pe piață să achiziționeze pe teritoriul ţării produse petroliere pentru a le vinde. Companiile mari și-au consolidat puterea, o dată ce pot vinde angro carburanți altor concurenți de pe piață, iar mulți importatori mici au dispărut. În acest răstimp, numărul titularilor de licență a scăzut cu 40%, de la 37 importatori în 2018, la doar 22 în 2020. Cu toate că hotărârea de guvern nr. 1116 (2002) permite importatorilor să achiziționeze pe teritoriul ţării produse petroliere spre a le vinde, considerăm că redacția actuală a Legii 461/2011 (art. 24 şi 25) a permis oricărui agent economic să cumpere produse petroliere angro pe teritoriul ţării și să le comercializeze mai departe, fără a exista un mecanism clar de control, ceea ce majorează riscul de contrabandă și vânzările la negru de carburanți.

Prin această prevedere, propunem revenirea la formularea legii din 2018, astfel încât vânzarea angro să se facă doar către consumatorilor finali. Prin alte cuvinte, agricultorii, companiile de transport, întreprinderile etc., vor putea în continuare achiziționa produse angro, în cazul în care vor fi consumatori finali ai produselor petroliere. Reintroducerea interdicției revânzării angro ar duce, în viziunea noastră, la majorarea numărului de importatori și a unui mediu concurențial mai dinamic”, a anunțat deputatul.

Acesta mai afirmă că prețul petrolului a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii 7 ani, iar asta se reflectă și asupra prețurilor locale.

În context menționează că aceștia nu pot influența prețurile la nivel mondial, „dar ceea ce putem face este să îmbunătățim legislația locală pentru a aduce mai multă concurență și eficiență pe piață”.

Scumpirile la carburanți continuă. Astfel, pentru un litru de benzină șoferii vor plăti cu 5 bănuți mai mult, iar de motorină - 9 bănuți, potrivit noilor prețuri afișate astăzi de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică.

În luna august, PAS a înregistrat un proiect de lege, care, potrivit deputatului Radu Marian, urma să amelioreze tumulturile de pe piața petrolieră care au apărut după ce în Parlament a fost aprobată metodologia de calcul și aplicare a prețurilor petroliere, la inițiativa deputatului Alexandr Oleinic. Parlamentarul declara că acest proiect de lege este o soluție temporară și aceștia admit că nu este soluția ideală pentru toate problemele din domeniu. De aceea vor începe lucrul la o inițiativă legislativă mai complexă, care să aducă mai multă eficiență și mai multă concurență pe piață.


Pub