Noi modificări la legea antifumat. De ce interzicerea comerțului online ar putea favoriza afacerile ilegale

Parlamentul a adoptat în prima lectură noi modificări la legea privind controlul tutunului. Una dintre principalele propuneri prevede interzicerea comercializării online a dispozitivelor de încălzire a tutunului, relateaza Infomarket.

Foto: psm7.com

Directorul Philip Morris Moldova, Elena Naumenko, susține că această măsură contravine practicilor europene și că ar putea provoca dezvoltarea comerțului ilegal, vânzarea dispozitivelor către minori și scăderea încasărilor la bugetul de stat.

Modificările la Legea privind controlul tutunului au fost introduse fără consultări publice, întrucât, potrivit autorilor proiectului, este vorba doar despre o revenire la normele introduse în 2020, care prevedeau interdicția de a expune la vitrină dispozitivele de încălzire a tutunului, schimbarea etichetării produselor din tutun în magazinele cu regim duty-free și reducerea nivelului de nicotină, în cazul țigărilor electronice, de la 72 la 20 de mg/l.

„Cu toate acestea, prevederea ce ține de interzicerea comerțului online a dispozitivelor de încălzire a tutunului a apărut pentru prima dată în document! În acest caz, refuzul de a organiza consultări publice ridică semne de întrebare ”, a menționat într-un interviu pentru Logos Press Elena Naumenko, directorul Philip Morris Moldova

Potrivit directorului Philip Morris, pandemia Covid-19 a demonstrat o dată în plus cât de important este pentru consumatori să poată cumpăra online bunurile de care au nevoie.

„Ne-am focusat pe comerțul online nu pentru că este un trend, este prestigios sau convenabil, dar pentru că în pandemie utilizatorii dispozitivelor noastre s-au concentrat anume acolo. Este incontestabil faptul că utilizatorii produselor fără fum, ca și ceilalți consumatori, au dreptul la cumpărături în condiții mai sigure. Anul trecut ne-a arătat că, în perioada lockdown-ului, până la 90% din vânzările noastre au fost virtuale, iar odată cu relaxarea restricțiilor, comerțului online i-a revenit 20% din totalul vânzărilor. În acest an, nimeni nu mai pune la îndoială faptul că vânzările la distanță vor crește și acest lucru vizează toate produsele de care avem nevoie zilnic”, a precizat directorul Philip Morris.

În acest context, Elena Naumenko a subliniat că Philip Morris a implementat un mecanism minuțios de verificare a vârstei cumpărătorilor săi, iar fiecare vânzare are loc doar în cazul în care aceștia prezintă un act de identitate ce demonstrează că nu sunt minori. Acest mecanism este respectat atât în magazine, cât și în comerțul online. Mai mult, potrivit contractului, curierii sunt obligați să verifice vârsta cumpărătorului atunci când îi livrează produsul.

Potrivit Elenei Naumenko, pe o piață precum este cea a tutunului nu există loc gol. În condițiile în care cineva dispare, cota lui de piață este ocupată imediat de alții.

„Lipsiți de posibilitatea de a face cumpărături online în mod legal, consumatorii vor fi atrași automat în piața neagră, rămasă fără control. Din acest motiv, noi considerăm că piața tutunului trebuie să fie reglementată, dar e nevoie de o reglementare complexă, astfel încât interdicțiile pentru comercianții licențiați să nu alimenteze dezvoltarea pieței negre. Potrivit unor estimări, aceasta constituie deja 10%”, a declarat directorul Philip Morris Moldova.

Elena Naumenko afirmă că până și în țări cu legislație strictă antifumat, comerțul online este reglementat și nicidecum interzis.

„De exemplu, în Australia, vânzările online a produselor de tutun sunt permise, dar se cere verificarea strictă a vârstei. Noua Zeelandă, la fel, permite vânzarea articolelor de tutun, dar cu condiția că nu se va face publicitate, ci doar vor fi plasate informații despre aceste produse. În Norvegia, serviciilor de curierat li se permite livrarea produselor cu nicotină, doar dacă retailerii sunt înregistrați de autoritățile din sănătate. Adică, statul ar trebui să cunoască cine sunt acești comercianți, dacă plătesc impozite și dacă utilizează un sistem de verificare a vârstei cumpărătorului” a adăugat Elena Naumenko.

Conform estimărilor preliminare, dacă se va aproba această măsură, bugetul poate pierde venituri semnificative.

„Anul trecut, impozitele provenite din comercializarea online a dispozitivelor IQOS au constituit un milion de lei. Totodată, trebuie luate în considerare și afacerile conexe, precum serviciile clasice de vânzare și de curierat, și aici se vor reduce taxele achitate, ca urmare a scăderii vânzărilor de dispozitive. Reacția în lanț îi va afecta pe mulți, cu excepția vânzătorilor ilegali - singurii care vor beneficia de această luptă împotriva morilor de vânt”, susține sursa.


Pub