„Dacă ne referim la forma de guvernământ a R. Moldova, suntem republică nu știu de care, pentru că nici Curtea Constituțională cred că nu știe. Inițial, când a fost adoptată Constituția, în 1994, eram republică semiprezidențială. În 2000 am fost republică parlamentară, după 2016, avem faimoasa hotărâre a CC, care insistă că în teorie, dacă șeful statului este ales direct de către popor, atunci republica este prezidențială. Și iată că noi am ajuns la alegerea șefului statului direct de către cetățeni, iar împuternicirile șefului statului sunt minime, aproape insignifiante, deși sunt niște împuterniciri. Deci, eu nu știu cum să răspund la această întrebare și cred că nici CC nu știe, deși CC insistă în continuare că avem republică parlamentară”, a punctat Igor Boțan.
„În privința regimului politic, Republica Moldova este un regim pluralist. Despre democrația din R. Moldova se poate spune că este sau democrație imitativă, de vitrină, un fel de regim politic hibrid, adică democrație defectuoasă, așa cum califică, de obicei, The Economist Intelligence Unite. Avem multe metehne și acestea nu sunt legate doar de modul în care se manifestă clasa politică, ci și de cultura politică, pentru că nu poți avea democrație dezvoltată, într-un stat unde cultura politică este una parohială, contemplativă, unde majoritatea cetățenilor așteaptă că guvernanții vor rezolva problemele, nu se implică, așa cum se întâmplă în democrațiile participative”, a mai adăugat expertul.
„Eu totuși consider că în R. Moldova avem un regim parlamentar, pentru că modul de alegere a președintelui încă nu înseamnă că el conferă un tip de regim politic. Candidații, și în 2016 și în 2020, la funcția de președinte au venit în fața electoratului cu foarte multe promisiuni care nu le sunt proprii prin Constituție. Dar aceste promisiuni au fost necesare, pentru a capta electoratul. Pentru că una e a spune că noi vom mări pensiile, și alta că noi vom elabora o nouă strategie a securității naționale sau o nouă concepție a politicii externe a R. Moldova”, a menționat Victor Juc, director al Institutului de Cercetări Juridice, Politice și Sociologie.
Discuțiile au loc în contextul dezbaterii „Pericolele pentru democrație în lumea contemporană: Impactul asupra Republicii Moldova”.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!