Cum am obținut de la primărie promisiunea unei treceri de pietoni

În această vară, când echipa Moldova.org era încă la sediul vechi al redacției, ne deranja mereu o problemă – lipsa unei treceri de pietoni peste strada Alexei Sciusev. Deși acolo sunt mai multe instituții, case particulare și birouri, pe un segment important de stradă, de la str. București până la bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, nu există nicio trecere. Ne-am propus s-o obținem, dar și să testăm modul de interacțiune și reacție a autorităților la problemele și solicitările cetățenilor.

Cum ajungi la autorități

Sunt mai multe metode prin care poate fi semnalată o problemă:

  • Serviciul eu.chisinau.md, care are și o aplicație mobilă. Funcționează simplu – cetățeanul își face cont, pune locația pe hartă, descrie problema și poate adăuga imagini. Ulterior, problema semnalată este distribuită la instituțiile primăriei care o rezolvă, mai ales dacă e vorba de o problemă urgentă.
  • Expedierea petiției prin e-mail la adresa [email protected]. Vei primi un e-mail confirmativ că petiția a ajuns și numărul de înregistrare.
  • Apelul la numărul de telefon +373 (22) 201515, care dă direct la Direcția corespondență, petiții și audiență.
  • Vizita la primărie. Cetățeanul poate merge la Direcția corespondență, petiții și audiență din cadrul primăriei și semnala o problemă, pe care autoritățile o vor înregistra și vor demara procesul de soluționare. Totuși, în contextul pandemiei Covid-19, accesul este restricționat.

Astfel, oricine poate depune o petiție în boxa instalată în holul de la intrarea în primărie:

1. Petiția trebuie să conțină și numele, datele de contact și semnătura;
2. Corespondența din boxă este ridicată la fiecare 40 de minute și fiecare scrisoare se înregistrează la Cancelaria Primăriei;
3. După 2 ore de la depunerea sesizării, cetățeanul sună la Cancelarie pentru a afla numărul de înregistrare;
4. Autoritățile sunt obligate să vină cu un răspuns/soluție în decurs de 30 de zile.

Ce scriem la primărie

În cazul nostru, am descris frumos problema care ne doare. Am formulat următorul mesaj:

Bună ziua

Scriu în legătură cu o problemă semnalată în jurul locului meu de muncă. Instituția la care lucrez se află pe str. A. Sciusev, pe partea dreaptă (direcția spre Buiucani), între intersecția acestei străzi cu str. 31 august 1989 și str. București. În fiecare dimineață sunt nevoit să trec strada neregulamentar, deoarece în acea zonă, mai exact de la intersecția străzii București cu A. Șciusev și până la intersecția str. A. Șciusev cu bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nu există nicio trecere de pietoni.

Timp de o singură oră, am numărat cel puțin 10 alte persoane care au trecut strada neregulamentar pe anumite segmente din această zonă. Solicităm instalarea unei treceri de pietoni în preajma intersecției dintre străzile 31 august 1989 și A. Șciusev.

Vă mulțumesc anticipat.

Aștept răspuns și confirmare a recepționării acestei cereri.

În aceeași zi am primit confirmarea recepționării mesajului și numărul de înregistrare.

Chișinăul și tehnologiile noi

Desigur, pentru a ne mări șansele (deși, teoretic, nu ar fi necesar), am formulat o solicitare asemănătoare și am plasat-o și pe platforma eu.chisinau.md. „Este un mecanism bun din simplul motiv pentru cetățeni să poată adresa acolo toate întrebările. Respectiv, nu trebuie să scrie scrisori la primărie, să ceară audiență sau să scrie comentarii în pagina de facebook a domnului primar, în pagina de facebook a primăriei. Și pentru primărie este un mecanism care îi ușurează activitatea”, a spus Cristina Sîrbu, A.O. „Primăria mea”.

Pe platforma eu.chisinau.md solicitarea noastră are statutul de „în lucru”. Totuși, în cazul unor alte solicitări, unele probleme sunt etichetate ca „rezolvate”, deși autoritățile doar au promis că vor aloca bani. „În momentul în care o problemă este arătată ca rezolvată pe platforma eu.chisinau.md, și asta e opinia mea personală, asta ar însemna că problema a fost rezolvată – groapa a fost astupată, becul a fost schimbat, a fost tăiată ambrozia de pe teren. În momentul în care se spune că «au fost alocați bani», acesta este un început de rezolvare”, spune Cristina Sîrbu.

Totuși, scopul platformei este ca cetățenii să poată semnala problemele urgente. „Ideea acestei platforme este de a fi un fel de dispecerat online. De exemplu, spargerea unei țevi sau un bec stricat. Cetățenii desigur adresează unele probleme care necesită timp mai mult pentru soluționare. Spre exemplu, unde este necesară o proiectare sau o alocare de buget, unde este necesar acordul sau decizia consiliului municipal. În acest caz, desigur va dura mai mult până vor fi soluționate.”, a explicat purtătorul de cuvânt al primăriei, Vasile Chirilescu.

Soluție pentru trecere

La aproape o lună de la trimiterea scrisorii am primit un răspuns. Acesta era semnat de Vitalie Mihalache, șef interimar al Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație:

„În urma examinării cu ieșire la fața locului, specialiștii direcției au stabilit necesitatea amenajării unei treceri pentru pietoni pe strada Alexei Șciusev, intersecție cu strada 31 august. Astfel, în proiectul de renovare a străzii 31 august 1989, au fost incluse lucrările de amenajare a trecerii pentru pietoni pe adresa sus menționată.”

Această soluție vine în contextul reabilitării străzii 31 august 1989, începutul lucrărilor fiind preconizat pentru această toamnă. Strada ar urma să fie transformată într-un așa-numit „coridor verde”. Efectiv, pe ea va fi amenajată, în premieră, o pistă de bicicliști de-a lungul străzii și nu din contul trotuarului, dar din contul carosabilului.

Astfel, conform răspunsului primit de la Direcția Generală Transport Public și Căi de Comunicație, în proiect va fi inclusă și amenajarea unei treceri de pietoni perimetrul străzilor 31 august și A. Șciusev, deoarece ea va face legătura între Dendrariu și zona centrală.

Desigur, pentru că această problemă a devenit parte din viața noastră, o monitorizăm în continuare. Chiar dacă redacția Moldova.org nu se mai află în acea regiune, asta nu înseamnă că nu vom fi „cu sufletul și gândul” acolo, dar și pe site-ul eu.chisinau.md. Este de fapt și un sfat către cetățeni – dacă ați făcut o petiție pentru a cere soluționarea unei probleme, monitorizați acțiunile autorităților și nu ezitați să întrebați despre rezolvarea ei. Uneori, întrebările sâcâitoare către funcționari pot fi foarte motivante.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.