Gribincea, către judecătorii care „se sufocă de prea multe dosare”: „Când cineva se îneacă, nu înseamnă neapărat că apa e adâncă”

În timp ce unii judecători sunt supraîncărcați cu dosare, în special în instanțele de fond din Chișinău, alții, din unele raioane, își permit să își ia câte o zi liberă pe săptămână, în lipsa dosarelor ce ar trebui examinate. Constatarea aparține Galinei Bostan, președinta Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției. Totodată, directorul Centrului de Resurse Juridice din Moldova, Vladislav Gribincea, susține că anume magistrații trebuie să fie cei care își eficientizează timpul de muncă, în loc să se plângă că lucrează peste program și în concediu. Declarațiile au fost făcute în cadrul prezentării publice a notei analitice „Volumul excesiv de muncă: Cum influențează integritatea și independența”.

Foto: UNIMEDIA

„Da, judecătorii noștri se îneacă în dosare, acest lucru este adevărat, dar atunci când cineva se îneacă, nu înseamnă neapărat că apa este atât de adâncă. Ar putea fi suficient pur și simplu să te scoli în picioare. Să ne uităm real la lucruri, încrederea în justiție e de circa 20%. Nu cred că din punct de vedere politic se va încumeta cineva în viitorul foarte apropiat să mărească numărul judecătorilor, prima soluție care îți vine în gând intuitiv. Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reușit să reducă volumul său de muncă de la 181 de mii de dosare până la 50 de mii timp de 3 ani, fără a mări numărul judecătorilor, numărul personalului sau bugetul, doar pe seama eficientizării. Întrebarea este: noi suntem la maxim eficienți sau nu?”, a subliniat Vladislav Gribincea, președintele Centrului de Resurse Juridice din Moldova.

„Trebuie să fim foate atenți atunci când vrem să venim cu anumite soluții. Prima este cât poate lucra un judecător, întrebare banală. Cine trebuie să decidă cât putem real lucra? În vechea strategie de reformă a justiției, Consiliul Superior al Magistraturii trebuia să elaboreze timpul orientativ de gestionare a anumitor tipuri de dosare și CSM nu a făcut acest lucru. Dacă noi am ști, astăzi, care ar trebui să fie timpul alocat unui tip de dosare, aceasta ar ușura foarte mult calcularea volumului de muncă, am putea ști de câți judecători avem nevoie, am putea proiecta cu cât timp înainte vor fi ședințele. Acest lucru putea fi făcut și nu a fost făcut, nu din cauza Executivului, nici a Legislativului, ci din cauza inacțiunii CSM. Acest lucru trebuia făcut în anul 2016.

A doua chestiune: noi avem 504 judecători, pe hârtie, real în sistem avem 401. Cum se întâmplă că 25% din judecători efectiv nu lucrează? Bineînțeles că o parte din judecători sunt în concediul de maternitate, alții sunt detașați în CSM sau în altă parte, dar cifra nu se ridică la 25%. Soluția care ar putea să aplaneze volumul de muncă ar fi să suplinim vacanțele.

Atreia chestiune. Nu știm cât poate lucra un judecător, dar haideți să vedem cifrele, Moldova în comparație cu alte jurisdicții. La capitolul buget alocat suntem deasupra mediei europene, la capitolul judecători pe cap de locuitori suntem exact la media europeană, vorbesc de cei 401 judecători care sunt în funcție. La numărul de asistenți, fără funcțiile vacante, doar persoanele care erau în funcție la 1 ianuarie 2021,suntrem cu 25% peste media europeană, iar la numărul de dosare pe judecători, suntem exact la media europeană. Mi se impune concluzia că avem o problemă de eficiență în gestionarea sistemului, care este în primul rând responsabilitatea judecătorilor.

Tehnica de calcul, sunt de acord, tehnică nu este, la nivel de tehnologie sunt în secolul XXI, dar nu e vorba atât de înzestrarea cu tehnologie, cât de utilizarea acesteia. Sorry, dar cred că trebuie să facem instruire aprofundată pentru judecători, deja nu mai suntem pe servere, toți suntem pe cloud, copilul meu de 8 ani gestionează computerul mai bine decât mine.

Deconectarea energiei. Este păcat să aflăm că nu avem generatoare în instanțe. Problema nu este de astăzi.

Citarea. Nu înțeleg de ce trebuie să avem într-un singur sediu 70 de oameni care scriu și expediază citații. De ce acest lucru nu poate fi gestionat de două persoane, care electronic vor emite, pune în plic și expedia? Aceasta este practica României și lucrează foarte bine. Avem de 3 ori mai mult personal care asistă judecătorii decât România. Noi ne putem permite să amplasăm acest personal așa încât să dea randament maxim, dar noi nu o facem, pentru că am dat câte un grefier fiecărui judecător.

Amânarea ședințelor. De ce la noi media pe ședințe noi este de 2.5 ori mai mare decât media europeană nu înțeleg. Înțeleg de unde a venit tendința: de la Curtea de Apel, care casează, într-o veselie, pe motive procesuale, hotărârile judecătorești, și de la CSM, care 70% din sancțiuni le-a pus pentru nerespectarea termenelor procesuale de către judecători. Deși la noi statistica vitezei exercitării justiției este de 2.5 ori mai mare decât media euopeană – atunci când ai o viteză atât de mare, există un preț pe care îl plătești – calitatea și stresul pentru judecători”, a punctat Gribincea.

Potrivit acestuia, „cu resursele de care dispun la moment, judecătorii pot ameliora substanțial criza care există în sistem”.

În același context, Galina Bostan, președinta Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției, susține că situația nu este atât de gravă în toate instanțele, precum este descrisă: „Avem experiența de monitorizare a ședințelor de judecată și monitorii noștri, pe parcursul a doi ani, au asistat la ședințe de judecată pe tot teritoriul R. Moldova. Volumul de muncă este foarte diferit, în dependență de nivelul instanței și de localitate. Bineînțeles că cei mai încărcați sunt judecătorii din instanțele de fond din mun. Chișinău. În regiune situația este diferită de la raion la raion, dar există raioane în care judecătorii își permit, o dată în săptămână, să nu vină la lucru. Deci, ei își fac liber o zi pe săptămână. Există problema supraîncărcării instanțelor de fond în special în Judecătoria Chișinău, se vede și după hotărâri. La Curtea de Apel este altceva, se face copy-paste, la Curtea Supremă de Justiție în general lucrurile stau excelent, fiecare judecător are 3 asistenți, acesta este un lux pentru oricare stat. Judecătorii din România ar fi fost fericiți să aibă asistenți, ei scriu singuri hotărârile, de dimineață până seara”.

Potrivit președintei Centrului de Analiză și Prevenire a Corupție, una dintre soluții ține de instituțiile publice. „O parte din dosare nici nu ar trebui să ajungă pe rolul judecătoriilor. Medierea la noi este un eșec și numărul mare de dosare din instanțele de judecată este rezultatul calității proaste a activității instituțiilor publice, care deseori se exonerează să-și îndeplinească atribuțiile și oamenii așa la pachet sunt trimiși în instanțele de judecată. Aceasta este problema și trebuie să determinăm care sunt aceste dosare și să încercăm să găsim soluții la nivel necontencios, iar sarcina principală în acest sens revine Ministerului Justiției”, a conchis Galina Bostan.

Mai mulți judecători s-au plâns, ieri, în cadrul prezentării publice a notei analitice „Volumul excesiv de muncă: Cum influențează integritatea și independența”, că din cauza numărului mare de dosare pe care le au pe rol, lucrează și peste program, fără pauză de masă, iar uneori și în concediu.



Pub