Mold-street: Cum un proiect de lege atentează la independența ANRE

O inițiativă legislativă, votată în prima lectură de Parlament în şedinţa din 9 septembrie, ar putea lovi în independența Agenției Națională pentru Reglementare în Energetica (ANRE) și crea precedente periculoase pentru viitor, scrie mold-street.com.

Foto: UNIMEDIA

E vorba de inițiativa legislativă de modificare a prevederilor mai multor legi, promovată de un grup de deputați ai PAS cu scopul declarat „responsabilizarea conducătorilor unor autorități publice aflate sub control parlamentar și instituirea unui mecanism de control și de sancționare a conducătorilor acelor organe care își desfășoară atribuțiile lor de serviciu într-o manieră neconformă și necorespunzătoare cu legea, prin revocarea lor din funcție”.

Directorii ANRE vor putea fi revocaţi, dacă prejudiciază imaginea Parlamentului

Unul dintre argumentele autorilor este faptul că „cadrul legal actual nu prevede pârghii de a efectua un veritabil control asupra activităţii autorităţilor publice autonome responsabile în fața Parlamentului sau a conducătorilor acestora, lucru care poate prejudicia imaginea acestor autorități publice atît timp cât conducătorii acestor autorități nu pot fi revocaţi din funcţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor și atribuţiilor conferite acestora prin lege”.

Proiectul de lege conține și o derogare de la prevederile art. 10 alin. (13) din Legea cu privire la energetică, prin care se instituie o procedură specială de revocare directorilor ANRE doar pentru temeiurile noi de revocare, în baza constatărilor Comisiei parlamentare de profil.

Constatarea executării necorespunzătoare sau neexecutării obligațiilor, prerogativelor sau atribuțiilor directorilor Consiliului de administrație al ANRE, indiferent de prezența culpei și constatarea a unei activități defectuoase se va efectua de către comisia parlamentară de profil, care după cum se menționează în proiect va analiza în mod obiectiv și transparent managementul instituțional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorității, rapoartele de audit, plângerile, reclamațiile, petițiile, obiectivele individuale de activitate și indicatorii de performanță a persoanei evaluate sau alte date și informații relevante acumulate sau prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară va întocmi un raport prin care va aprecia competențele manageriale și competențele profesionale a directorului ANRE, modul în care acesta își realizează obligațiile și atribuțiile de serviciu, ori, după caz, eficiența activităţii instituției.

În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcție, comisia parlamentară de profil va putea audia directorii ANRE, orice angajat al instituției în care aceștia activează, precum și va putea solicita și primi orice informații relevante de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară va constata existența temeiurilor, va întocmi un raport motivat în care se indică faptele, împrejurările și circumstanțele care servesc drept temei pentru revocarea din funcţie și îl va remite Parlamentului, care cu votul majorității deputaților, poate revoca din funcţie directorul Consiliului de administraţie.

O acţiune pur politică

Specialiştii în domeniu consideră că introducerea de astfel de prevederi, va fi taxată de Secretariatul Comunităţii Energetice, pentru că ele contravin cu relaţiile şi angajamentele pe care le avem cu această instituţie europeană, pentru consolidarea independenţei instituţiilor de reglementare, adică a ANRE.

„În ultimii cinci au fost semnate mai multe documente cu Secretariatul Comunităţii Energetice care prevăd eliminarea influenţei politice asupra reglementatorului. Proiectul este însă în contradicţie cu ceea ce am făcut în ultimii cinci ani. Totodată eu vreau să văd cine din componenţa comisiei parlamentare de profil are suficiente capacităţi, cunoştinţe ca să înţeleagă cum funcţionează sectorul, care sunt problemele şi cât de eficient sau ineficient a lucrat ANRE”, a declarat pentru Mold-Street.com, economistul Sergiu Tofilat.

El crede că este necesar un control, o evaluare a performanţelor ANRE şi a altor instituţii, dar aceasta trebuie să fie conform unor indicatori de performanţă, care trebuie să fie elaboraţi şi aprobaţi. Sergiu Tofilat mai susţine că evaluarea ar urma să fie efectuată de un grup sau comisie formată din specialişti competenţi, inclusiv şi a structurilor internaţionale specializate, dar nu depuaţii, persoane afiliate politic să facă evaluări şi să dea note.

În opinia fostului director ANRE Victor Parlicov, iniţiativa cu evaluarea directorilor are un caracter pur politic. „Instituirea unor temeiuri noi de destituire, în baza evaluărilor comisiei de profil, este o acţiune pur politică. Or orice componenţă a conducerii a instituţiilor vizate va putea fi demisă arbitral la dorinţa politicului. Este un grad de discreţie prea mare”, susţine Victor Parlicov. În opinia expertului, dacă se doreşte efectuarea unei evaluări, ea poate fi făcută doar cu stabilirea unor criterii de perforfmanţă clare, aşa cum este în cazul Băncii Naţionale a Moldovei, care are în lege un criteriu de performanţă – ţintirea inflaţiei.

O justificare criticată şi de Comisia de la Veneţia

În nota de argumentare a proiectului se face referință la două cazuri din România din acest an, prin care Avocatul Poporului numit de fosta guvernare, a fost revocat din funcţie. „Curtea Constituțională a României prin Decizia nr.732/2012 a statuat că ”Avocatul Poporului răspunde numai în faţa Parlamentului, activitatea sa fiind supusă controlului parlamentar. Ca urmare, Parlamentul este singura autoritate în măsură să aprecieze dacă activitatea desfăşurată de Avocatul Poporului, în calitatea sa de conducător al instituţiei, s-a realizat în limitele stabilite de Constituţie şi lege sau, dimpotrivă, cu încălcarea acestora, şi în consecinţă, printr-o evaluare obiectivă în cadrul căilor şi procedurilor exclusiv parlamentare, să dispună măsurile legale”, se arată în document. Aceleași considerente de principiu sunt şi a în doua decizie, la care fac referinţă autorii iniţiativei. Menționăm că ambele cazuri de revocare a Avocatului Poporului din România au fost criticate dur de către Comisia de la Veneția şi ele s-au regăsit ulterior și în rapoartele Comisiei Europene.

Președintele Comisiei de la Veneția Gianni Buquicchio a cerut (https://romania.europalibera.org/a/avocat-popor-comisie-venetia/31322376.html)Parlamentului din România, explicații, atrăgând atenția că întreruperea mandatului Avocatului Poporului nu se poate face decât în condiții care sunt clar stipulate în Principiile de la Veneția privind protecția instituției Ombudsmanului. Aceste condiții se referă numai la criteriile esențiale de „incapacitate” sau „incapacitate de a îndeplini atribuțiile”, „conduită necorespunzătoare” sau „culpă”, care trebuie interpretate „îndeaproape”.

Citește continuarea pe mold-street.com.


Pub