RAPORT // Facebookul, rețeaua de socializare folosită cel mai mult de partidele din R. Moldova în campania pentru alegerile parlamentare din 11 iulie 2021: Odnoklassniki pierde teren, iar Instagramul a fost utilizat de zece concurenți electorali
Rețelele de socializare au fost folosite din plin de către concurenții electorali în campania electorală pentru scrutinul parlamentar anticipat din 11 iulie curent.
Un raport de monitorizare a activității de socializare a 23 de concurenți electorali, inclusiv 20 de partide politice, două blocuri electorale și a unui candidat independent, realizat de „Mediapoint” din R. Moldova și „MEMO 98” din Slovacia, cu suportul Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA), arată că rețelele de socializare au fost utilizate ca platforme de comunicare, unde concurenții au postat, în principal, despre activitățile lor din campanie cum ar fi întâlnirile cu alegătorii şi informații despre platformele lor electorale.
În mare parte, aceștia s-au concentrat pe probleme sociale și economice, integrarea europeană, evoluția R. Moldova de la independență, cine se face vinovat pentru problemele și eșecurile republicii, precum și activitatea partenerilor internaționali din țară.
Cercetarea a relevat faptul că, la fel ca în campaniile din trecut, partidele de dreapta și de centru-dreapta au subliniat importanța integrării europene a R. Moldova, fiind convinși că republica va deveni una dezvoltată doar în Uniunea Europeană. De cealaltă parte, partidele proruse au avansat o contra-narațiune, subliniind că țările străine se amestecă în treburile interne ale Republicii Moldova, astfel subminând interesele naţionale ale statului.
Facebook este cea mai populară platformă de socializare din Republica Moldova și a fost utilizată de toți concurenții înregistrați. Popularitatea Odnoklassniki a scăzut în ultimii ani și a fost folosită doar de patru partide și nouă lideri politici. În perioada 12 iunie - 9 iulie, un total de 3 392 de postări au fost publicate pe paginile de Facebook ale concurenților. În același timp, concurenții electorali au publicat doar 456 de postări pe paginile lor Odnoklassniki.
Cel mai activ partid pe Facebook a fost Partidul Nostru cu 327 de postări, urmat de Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic cu 286 de postări și Partidul Acțiune și Solidaritate care a avut 258 de postări. Cele mai multe interacțiuni au fost acumulate de Partidul Democrația Acasă (peste un milion), urmat de Partidul Acțiune și Solidaritate - 372 119 și Partidul Acțiunilor Comune - Congresul Civic - 58 801.
În ceea ce privește liderii politici, Renato Usatîi a fost cel mai activ cu 290 de postări, urmat de Gheorghe Cavcaliuc - 216 și Octavian Țîcu - 164. Igor Dodon a fost al patrulea cu 141 de postări. Usatîi a primit, de asemenea, cel mai mare număr de interacțiuni, urmat de Vlad Bilețchi și Andrei Năstase.
Subiectul cel mai frecvent abordat pe paginile de Facebook ale partidelor și politicienilor monitorizate a fost despre cine ar trebui să fie învinuit pentru stagnarea Republicii Moldova, postările sugerând că hoții și oligarhii sunt responsabili de oprirea dezvoltării țării. Monitorizarea a arătat că grupurile de pe Facebook reflectă o diviziune în societate între grupurile prooccidentale și antioccidentale.
De asemenea, monitorizarea Odnoklassniki a arătat că această rețea este populară în rândul partidelor proruse. În total, doar patru partide și șase lideri politici au folosit această platformă în timpul alegerilor, printre care Partidul Șor, Partidul Regiunilor, Partidul Nostru (componentă a Blocului Electoral Renato Usatîi) și Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (componentă a Blocului Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor). Igor Dodon a primit cele mai multe, urmat de Kalinin și Usatîi. Partidele, blocurile și liderii lor au generat un total de 70 542 de interacțiuni, mult mai puțin decât pe Facebook, unde au fost aproape trei milioane. În timp ce pe Odnoklassniki cei mai mulți actori monitorizați au republicat conținut publicat pe alte rețele, s-a pus un accent notabil pe retorica prorusă, inclusiv pe narațiuni precum faptul că Rusia ajută constant Republica Moldova, notează autorii raportului de monitorizare.
Potrivit aceleiași cercetări, doar 10 partide au folosit Instagram în timpul alegerilor. Cel mai activ a fost Partidul Acțiunilor Comune - Congresul Civic, care a publicat 84 de postări, urmat de Partidul Acasă Construim Europa - 78 de postări și Partidul Șor - 51 de postări. În schimb, liderii partidului au fost mai activi, publicând 499 de postări, care au generat peste 160 000 de interacțiuni. Usatîi a publicat cel mai mare număr de postări - 228 - și a primit până la 99 576 de interacțiuni.
În timp ce mai mult de jumătate dintre concurenții electorali au un canal de YouTube, doar 10 dintre ei l-au folosit în timpul alegerilor. Partidul Democrația Acasă a primit cel mai mare număr de vizionări în timpul campaniei - 247 412, urmat de Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor - 89 825.
Din raport mai aflăm că doar patru lideri de partid și-au folosit canalele de YouTube în timpul campaniei, Usatîi primind cel mai mare număr de vizualizări, urmat de Dodon.
De asemenea, doar patru partide și doi lideri politici au folosit Telegram pentru a comunica cu alegătorii în timpul campaniei. Candidații au publicat fotografii de la întâlnirile cu alegătorii, videoclipuri ale campaniei și prezentări ale platformelor lor electorale.
Cavcaliuc poate fi CERCETAT PENAL în perioada electorală, în pofida faptului că e candidat la funcția de deputat. Cum comentează PACE decizia CSJ
Nicolae Negru // Primul pas, Maia Sandu cu Volodymyr Zelenski
Doi foști miniștri ai Finanțelor explică ȘMECHERIA coaliției PSRM-Șor privind „anularea legii miliardului”: „Nu este alceva decât mutarea DATORIEI de la o instituție a statului la alta. Acest joc iresponsabil va avea consecințe GRAVE”