Analiză: Parcursul de la care o Tesla Model 3 începe să devină mai curată decât o Toyota Corolla

Un electromobil precum Tesla Model 3 nu produce emisii dăunătoare când rulează, dar în ceea ce privește daunele totale aduse mediului înconjurător ajunge la egalitate/paritate cu cele ale unui sedan pe benzină când parcursul îi atinge 13.500 mile (21.725 km).

Acesta este rezultatul unei analize făcută de agenţia Reuters în baza unui model matematic al Laboratorului Național Argonne din Chicago. Calculul a acoperit mii de parametri: de la tipul de metale din bateriile vehiculelor electrice până la cantitatea de aluminiu și plastic dintr-o mașină.

Potrivit lui Jarod Cory Kelly, analist-șef la Argonne, producția de vehicule electrice generează mai mult CO2 decât producția de vehicule cu motoare cu ardere internă. Motivul principal este extragerea resurselor energetice din pământ și prelucrarea celulelor bateriei de tracțiune.

Aşa-numitul “decalaj de carbon” (carbon gap) și timpul necesar până când se nivelează depind de mulți factori, inclusiv masa și eficiența vehiculului electric, metoda de generare a energiei utilizate pentru reîncărcarea bateriei, consumul de combustibil al unei mașini cu combustie internă și așa mai departe.

Reuters ilustrează analiza cu un exemplu. O Tesla Model 3 este folosită în Statele Unite, unde 23% din electricitate este generată de centralele care ard cărbune. În contrast este o Toyota Corolla cu un consum mediu de 7.1 l/100 km de benzină. Drept rezultat, aceste mașini vor avea o amprentă de carbon egală la 21.725 km, după care produsul Tesla va începe să devină mai curat.

Cu toate acestea, dacă ar fi de utilizat aceleași maşini în Norvegia, ţară care îşi generează aproape toată energia electrică din surse regenerabile, atunci diferența de eficiență va fi nivelată mult mai devreme – după 13.500 km.

Dacă sistemul energetic este aproape complet legat de cărbune (de exemplu, ca în China sau Polonia), atunci un Model 3 va trebui să parcurgă tocmai 126.000 de km pentru a atinge paritatea emisiilor de carbon cu ale Corolla.

În general, concluzia Laboratorului Național Argonne și Reuters este că impactul unui vehicul electric asupra mediului depinde mai mult de infrastructura energetică a țării decât de eficiența și caracteristicile tehnice ale vehiculului în sine.

Analiza a arătat că producția unei berline EV de dimensiuni medii generează 47 de grame de dioxid de carbon (CO2) per milă în timpul procesului de extracție și producție, sau mai mult de 8,1 milioane de grame înainte de a ajunge la primul client. Prin comparație, un vehicul similar pe benzină generează 32 de grame per milă sau mai mult de 5.5 milioane de grame.

Vezi şi: Tesla a calculat cât costă fiecare milă parcursă cu un Model 3, Toyota Camry și BMW Seria 3

Cmentariile sunt închise