Cum să-ți ajuți copilul să treacă peste „anxietatea pandemică” în noul an școlar

Nu este o noutate că pandemia a adus cu ea nu doar frică, dar și stres, anxietate, depresie și multă singurătate. Însă, probabil am acordat mai puțină atenție la cât de mult aceste stări ne-au determinat să evităm interacțiunea cu ceilalți. 

Totuși pandemia i-a afectat pe copii într-o măsură mult mai mare. Practic peste zi aceștia s-au trezit închiși în case, în fața calculatorului, departe de prieteni, de colegi și de mediul în care se dezvoltau. Acest lucru i-a făcut pe mulți mai retrași, mai irascibili și nepregătiți să facă față diferitor situații din viață. Drept rezultat, mulți copii au devenit antisociali, susțin psihologii din întreaga lume, iar concluziile lor sunt confirmate de studii.

Mai irascibili și neliniștiți

Psihologii afirmă că pandemia a afectat abilitățile sociale ale copiilor, în special capacitatea lor de a-și controla frustrarea, de a coopera și de a se concentra. În această situație, părinții sunt cei care i-ar putea ajuta, mai ales acum, când a mai rămas practic o săptămână până la 1 septembrie. 

Prin socializare, copiii dezvoltă abilități cognitive, care îi ajută în viața de adult să se adapteze, să interacționeze cu oamenii și să rezolve diferite probleme. Însă, aceste abilități s-au cam pierdut în timpul unui an de studii de acasă. 

„Copiii au nevoie de copii ca să se dezvolte. În perioada școlară și preșcolară, se dezvoltă inteligența emoțională, care îi ajută ulterior”, susține psihoterapeuta Cezara Dilevschi. Ea subliniază că în timpul pandemiei se înregistrează tot mai multe cazuri de tulburări psiho-emoționale și probleme de sănătate fizică în rândul copiilor. „Copiii învață printre copii cum să-și gestioneze emoțiile, cum să coopereze, cum să gestioneze conflictele. Atunci când îi lipsim de aceste lucruri apar consecințe și riscăm să avem tot mai multe cazuri cu stări de tristețe, lipsă de motivație, probleme de somn, irascibilitate la copii mici. La adolescenți, lipsa activității și a socializării îi duce într-o zonă de episod depresiv”, atenționează Cezara Dilevschi. 

Potrivit unui sondaj realizat de o companie de tehnologie educațională, 72% dintre părinți se arată îngrijorați de dezvoltarea abilităților sociale ale copiilor. Un alt sondaj realizat de Harvard a constatat că 61% dintre părinți au raportat că dezvoltarea social-emoțională a copilului lor a fost afectată negativ de pandemie.

Cu toate acestea, psihologii susțin că copiii au o capacitate extraordinară de a recupera progresul pierdut. Astfel, când elevii vor reveni în clase, doar primele două săptămâni vor fi mai complicate, apoi lucrurile și starea lor se va îmbunătăți simțitor. 

Creierele sunt maleabile

Vestea bună este că creierul copiilor, în special la începutul dezvoltării, este maleabil și se poate schimba odată cu repetarea și practica. Iar aici trebuie să le sară în ajutor și părinții. În primul rând, aceștia trebuie să urmărească comportamentul celor mici. Dacă picii au devenit irascibili și mai neliniștiți, iar adolescenții mai retrași, acesta este un semnal de alarmă pentru adulți că lucrurile nu merg bine, afirmă psihologii. Unii copii își pot verbaliza grijile și temerile, în timp ce alții pot să se închidă. De aceea, părinții sunt cei care trebuie să-i scoată din aceste stări: să îi implice în mai multe jocuri interactive, să îi scoată afară și să le permită să se joace și cu alți copii, dar și să devină prietenii lor care-i aude și ajută când au nevoie, fără să-i sufoce cu prea multă grijă. 

Mai mult, este bine ca părinții să-i învețe pe copii exerciții de calmare: pot practica respirația controlată, vorbirea de sine pozitivă, care să-i ajute să-și revină emoțional când vor merge la școală. Și nu trebuie să uităm că anume în această perioadă, copiii au nevoie de mai multă interacțiune și afecțiune din partea părinților. 

De asemenea, este extrem de important ca și adulții să se tempereze în fața copilului și să nu-și reverse peste ei grijile provocate de pandemie. 

Sunt jurnalistă din 2015. Dacă la început m-am delectat cu presa tipărită, din 2018 am pășit în lumea presei online. În toată această perioadă am descoperit oameni, locuri și istorii. Toate acestea mi-au arătat că viața e o paletă de culori pe care-mi place să o descriu prin cuvinte și condimentez cu fotografii.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.