„O persoană care activează în domeniul TIC are nevoie nu doar de cunoștințe tehnice, ci și de abilități soft skills”, interviu cu Valeriu Cernei, absolvent al facultății TISE, ASEM

Valeriu Cernei a absolvit facultatea CSIE (Cibernetică și Informatică Economică) în anul 2002, actualmente facultatea TISE. La moment, Valeriu Cernei activează în calitate de consultant în domeniul Tehnologiilor Informaționale și a Securității Informaționale în cadrul companiei pe care el însuși a fondat-o acum 5 ani în urmă. Anterior a activat în domeniul bancar, precum și într-o companie internațională de audit și consultanță. Totodată, Valeriu mai este pasionat de sport și lectură artistică.

Foto:

Valeriu a făcut studii cu frecvență la zi și afirmă faptul, că la acel moment această facultate era singura care oferea atât studii în domeniul informaticii, cât și în cel economic.

Perioada de studenție

Fiind interesat în special de informatică, la acel moment am decis că ar trebui să mă focusez mai mult pe disciplinele ce țin de specialitate. După anul 1, m-am angajat în calitate de administrator la un internet-cafe, fapt ce m-a ajutat foarte mult să înțeleg cum funcționează diferite componente ale mediului TIC, dar și să învăț gestionarea relațiilor cu clienții: comunicarea, gestionarea conflictelor, controlul emoțiilor, si altele. Consider, că o persoană ce activează în domeniul TIC are nevoie nu doar de cunoștințe tehnice, ci și de abilități soft skills.

Pot afirma că am avut parte de profesori dedicați profesiei. Profesorii de la facultate au făcut tot posibilul pentru a trata studenții individual, luând în calcul și aspirațiile pe care le aveau aceștia. Un exemplu relevant vine din experiența proprie, astfel, datorită unui profesor de la catedră am început să fiu pasionat de securitatea informațională, profesie pe care o practic până în ziua de azi.

De asemenea, am avut parte de colegi deștepți și bine pregătiți. Unii dintre ei activează și astăzi în domeniul TIC. Alții au ales să activeze în domeniul economic, inclusiv gestionează afaceri proprii, sunt contabili sau economiști.


Studiile în domeniul economic și IT

La facultate, au fost discipline cărora nu le-am atras o atenție suficientă, cum ar fi contabilitatea, gestiunea întreprinderii, analiza economică financiară, etc. Atunci, mă gândeam, că odată ce voi activa în domeniul TIC, nu voi avea nevoie de ele, dar am greșit... Din momentul în care am început să-mi construiesc propria afacere și am ajuns să fiu managerul propriei companii, am înțeles că am nevoie de aceste cunoștințe, pe care ulterior, le-am început a studia de sine stătător.

Unul dintre avantajele majore ale facultății este faptul, că îți poți alege profesia nu doar în domeniul TIC, ci poți activa și în domeniul economiei. Mai mult, studiind Tehnologia Informației obții un avantaj net superior atunci când activezi în domeniul economic.

Cum ai aflat despre facultatea Tehnologii Informaționale și Statistică Economică?

Inițial îmi doream o profesie de contabil, astfel, am depus actele la facultatea de contabilitate. Deși am susținut examenele de admitere relativ bine, nu am trecut concursul, fiind 10 persoane pe un loc la buget.

Atunci a venit și decizia de a trece la facultatea noastră, fiind îndrumat de fratele meu, care a absolvit aceeași facultate. Trebuie să recunosc că nu am regretat deloc această decizie.

Facultatea Tehnologii Informaționale și Statistică Economică de la ASEM

Pentru a evalua calitatea studiilor și a condițiilor de studii oferite, trebuie să facem referință la perioada de studii în care a fost fiecare. La acel moment, ASEM poseda săli de laborator dotate cu calculatoare performanțe. Accesul în sălile respective era disponibil pentru orice student. Acest lucru era foarte important, deoarece, în acele timpuri, existau doar 2-3 persoane din grupă care aveau calculatoare personale acasă.

Încercări, experiență și greutăți

Una dintre cele mai memorabile experiențe a fost participarea mea la un concurs studențesc cu subiectul „Securitatea Informațională” și participarea la olimpiada studențească anuală. La ambele concursuri mi s-a oferit gradul cel mai înalt. Acest lucru m-a ajutat să conștientizez că este un domeniu de interes nu doar pentru mine, ci și pentru piața forței de muncă. Am continuat să studiez acest segment și, imediat ce am finalizat facultatea, am fost angajat în calitate de Ofițer de securitate informațională în una dintre cele mai mari bănci din Moldova.

Cele mai grele momente din perioada de studii a fost îmbinarea serviciului cu studiile. Era necesar să dai dovadă de perseverență și disciplină pentru a reuși la serviciu, dar și pentru a frecventa cursurile. Aici, trebuie să concretizez, că am avut parte de profesori ce ne-au susținut și ne-au încurajat să începem activitatea profesională încă din timpul anilor de facultate. Astfel, am reușit să devin pregătit pentru ceea ce urma să se înceapă după absolvire.


Primele experiențe profesionale

Fiind în anul de absolvire m-am angajat la o companie ce dezvolta și implementa un sistem bancar automatizat. Acest lucru m-a ajutat să înțeleg mai bine un alt domeniu TIC, anume cel al dezvoltării produselor de program. Deși studiasem programare la facultate, anume acolo am înțeles ce înseamnă a dezvolta produse soft în echipă, cum se integrează într-o aplicație unitară, cum se organizează diferite mecanisme și procese relevante. A fost o etapă care mi-a oferit posibilitatea să mai pun o piatră în viitorul profesiei mele.

Încurajare pentru viitorii studenți

Viitorilor studenți le recomand să-și urmeze visele. Să gândească foarte bine ce doresc să facă în viață și cât de bine le vine profesia în domeniul TIC. Domeniul TIC nu este doar despre dezvoltare de aplicații. Specializarea poate fi destul de granulată: administrator de sistem, administrator de rețea, dezvoltatori de software front/back end, administrator baze de date, responsabil de securitatea informațională, manager de proiecte TIC, și așa mai departe. Fiecare dintre aceste specializări necesită o înțelegere a conceptelor de bază în domeniul TIC, concepte ce le puteți studia la ASEM.

***

Acest articol este realizat în cadrul proiectului ,,Consolidarea capacităţilor instituționale de comunicare ale universităților din Moldova", ce se desfășoară cu suportul Proiectului TEKWILL implementat de ATIC, cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și a Suediei. Conținutul acestui material reprezintă opinia exclusivă a autorului și nu reflectă neapărat poziția finanţatorilor.


Pub