„Preferaţii" inspectorilor de integritate. Care categorie de funcţionari se află cel mai mult în vizorul ANI

Irina Odobescu
09/08/2021
Colaj: CIJM

Funcţionarii publici locali, primarii şi consilierii, nimeresc cel mai des în vizorul Autorităţii Naţionale de Integritate (ANI). Constatarea se regăseşte în Raportul de activitate al ANI pentru prima jumătate a anului 2021, făcut public luni. Experta Lilia Ionița consideră că aleșii locali ajung în vizorul ANI mai des pentru că nu cunosc legislaţia. 

În perioada supusă raportării, ANI a emis acte de constatare în privinţa a 52 de primari, viceprimari şi vicerpretori, 35 de consilieri locali, 20 de funcționari publici de nivel local, nouă funcționari publici cu statut special și 54 de conducători ai instituţiilor publice locale. Mai mult, tot în cazul acestor funcționari sunt și cele mai multe refuzuri de începere a procedurii de control.

De cealaltă parte, funcţionarii  din instituţiile publice centrale, la fel ca procurorii şi judecătorii, ajung mai rar în vizorul inspectorilor de integritate. În perioadă menţionată, au fost supuşi verificărilor un fost şef de stat, nouă deputați, doi judecători, trei procurori, un ex-ministru, patru secretari de stat şi un ambasador. Totodată, ANI a refuzat să iniţeze controlul averilor şi al intereselor personale în privinţa a 12 deputați, 12 judecători,  judecători, 2 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, 21 de procurori și 31 funcționari publici cu statut special.

În cele 63 de cauze contravenționale inițiate, în perioada menționată de ANI, au fost aplicate amenzi de 130 mii lei, iar 12 dosare contravenționale au fost transmise în instanța de judecată.

Experta Centrului de Analiză şi prevenire a Corupţiei, Lilia Ioniță, explică fenomenul prin faptul că numărul funcţionarilor la nivel local este mai mare decât al celor din instituţiile publice centrale, precum şi al funcţionarilor din justiţie. În acest caz, Ionița spune că, ar putea admite că și numărul sesizărilor depuse în privința acestei categorii de persoane este mai mare, reieșind și din faptul că în comunitățile mici lucrurile sunt la suprafață, mai evidente, iar conflictele de interese și potențialele incompatibilități sunt mult mai probabile.

„ANI este mai deschisă să pornească aceste controale, deoarece, în linii mari, lucrurile sunt clare și nu e necesar de a colecta probatoriu complex. O altă explicație ar fi că, aleșii locali nu au cunoștințele și pregătirea necesară pentru a anticipa și a soluționa situațiile de incompatibilitate și conflictele de interese”, a declarat experta.

Ionița mai spune că aleşii locali nu aplică instrumente sofisticate și mai puțin sofisticate de ascundere a averii, așa cum procedează declaranții din justiție şi din autorităţile publice centrale.

Experta a subliniat că din luna iulie 2021, ANI a devenit mai incisivă față de procurori și judecători și nu se oprește doar la verificarea prealabilă, dar chiar a inițiat mai multe controale în privința lor. „Important este ca acest avânt al ANI să nu se transforme în ”zbor frânt”, când procedurile de control vor fi sistate”, a punctat Ioniţă. 

Irina Odobescu
09/08/2021




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii