Ambasadorii la UE aprobă actualizarea legislației privind accesul la justiție în probleme de mediu

Cornelia Cozonac
03/08/2021

Ambasadorii țărilor membre la UE au aprobat săptămâna trecută un acord politic provizoriu la care s-a ajuns cu Parlamentul European cu privire la o propunere de revizuire a Regulamentului Aarhus, în vederea alinierii depline a acestuia la Convenția de la Aarhus. Regulamentul Aarhus stabilește modul în care UE și statele sale membre pun în aplicare Convenția internațională de la Aarhus, al cărei obiectiv este de a garanta accesul la informație, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiție în probleme de mediu. Acordul provizoriu este supus aprobării ambelor instituții, după care va fi adoptat în mod formal prin procedura legislativă ordinară, se arată într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.

 

Tamara Weingerl Požar, reprezentant permanent adjunct al Sloveniei pe lângă UE

UE și statele sale membre și-au asumat un angajament ferm față de principiile Convenției de la Aarhus. Acordul la care s-a ajuns răspunde preocupărilor exprimate de Comitetul pentru examinarea respectării dispozițiilor Convenției de la Aarhus în cazul respectiv și ne oferă o bază solidă pentru a ne prezenta poziția unitară în cadrul reuniunii părților la Convenția de la Aarhus din octombrie 2021.

Tamara Weingerl Požar, reprezentant permanent adjunct al Sloveniei pe lângă UE

Scopul propunerii este de a se asigura că UE respectă pe deplin convenția în ceea ce privește dreptul publicului la revizuirea actelor administrative. Acestea sunt acte fără caracter legislativ adoptate de o instituție sau de un organ al UE, care au efecte juridice și externe și conțin dispoziții care, datorită efectelor lor, pot contraveni dreptului mediului.

Negociatorii Consiliului și Parlamentului au convenit, printre altele:

  • să extindă calitatea procesuală activă în plus față de ONG-uri, permițând astfel altor membri ai publicului să solicite reexaminări interne ale actelor administrative în anumite condiții. Membrii publicului trebuie fie să demonstreze că presupusa încălcare a dreptului mediului afectează drepturile lor și că, în comparație cu publicul larg, sunt afectați în mod direct de o astfel de încălcare; fie să demonstreze existența unui interes public suficient și că cererea este susținută de cel puțin 4 000 de membri ai publicului care își au reședința sau sunt stabiliți în cel puțin 5 state membre, cu cel puțin 250 de membri ai publicului fiind rezidenți sau stabiliți în fiecare dintre statele membre respective. În ambele cazuri, membrii publicului sunt reprezentați de un ONG sau de un avocat;
  • să includă în domeniul actelor administrative dispozițiile actelor administrative care necesită măsuri de punere în aplicare la nivel național sau la nivelul Uniunii;
  • să nu se elimine din regulament exceptarea actelor administrative privind ajutoarele de stat (această chestiune de conformitate face obiectul unei alte cauze aflate pe rolul Comitetului pentru examinarea respectării dispozițiilor Convenției de la Aarhus);
  • să impună instituțiilor și organelor UE obligația de a publica cererile de reexaminare și deciziile cu privire la acestea.

Context și etapele următoare

UE pune în aplicare Convenția de la Aarhus prin intermediul Regulamentului (CE) nr. 1367/2006. Acest regulament permite persoanelor fizice și organizațiilor neguvernamentale (ONG-uri) să inițieze proceduri în fața instanțelor europene împotriva deciziilor instituțiilor și organelor UE.

În urma unei plângeri depuse de un ONG în 2008, în care se susținea nerespectarea de către UE a Convenției de la Aarhus privind accesul la informație, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiție în probleme de mediu, Comitetul pentru examinarea respectării dispozițiilor Convenției de la Aarhus a concluzionat, în cauza C-32 pe 2017, că UE nu a respectat articolul 9 alineatele (3) și (4) din convenție referitor la accesul membrilor publicului la justiție.

În consecință, Consiliul a adoptat în 2018 o decizie prin care îi solicita Comisiei să prezinte un studiu privind opțiunile pe care le are Uniunea pentru a răspunde concluziilor Comitetului pentru examinarea respectării dispozițiilor Convenției de la Aarhus, precum și, dacă este cazul, având în vedere rezultatele studiului, o propunere de modificare a Regulamentului Aarhus.

La 14 octombrie 2020, Comisia Europeană a adoptat o propunere legislativă de modificare a Regulamentului Aarhus nr. 1367/2006 pentru a permite un control public mai bun al actelor UE care afectează mediul. Modificările propuse sunt menite să faciliteze procesul de solicitare a reexaminării unor astfel de acte de către instituțiile UE, în scopul unei mai bune asigurări a protecției mediului.

La 17 decembrie 2020, Consiliul a ajuns la o abordare generală cu privire la propunere, permițând președinției Consiliului să înceapă negocierile în cadrul trilogurilor cu Parlamentul European.

Textul acordului provizoriu, aprobat de ambasadorii statelor membre, urmează acum a fi transmis spre aprobare Comisiei pentru mediu a Parlamentului. Dacă va fi aprobat, în lunile următoare Parlamentul European și apoi Consiliul vor adopta textul în primă lectură fără amendamente.

Cornelia Cozonac
03/08/2021




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii