Costul unui zbor calculat în tone de carbon. De ce trebuie să trecem la trenuri

Comisia Europeană a întocmit un plan de acțiuni pentru reducerea cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. Dar pentru aceasta s-ar putea să fie nevoie să regândim modul nostru de a călători. 

Ideea din spatele „Fit for 55” este destul de simplă. Standardele de mediu arată că este mai ieftin să nu generezi emisii de carbon. Astfel, cele mai afectate de noul proiect ar putea fi tarifele la biletele avia. Din fericire, calea ferată internațională devine din ce în ce mai disponibilă și ar putea oferi o alternativă convenabilă. Mai ales trenurile în care poți dormi și cu care să călătoriți în timpul nopții, ca dimineața deja să ajungi în țara dorită. 

Plecarea undeva în străinătate cu trenul poate genera cu 90% mai puține emisii de carbon decât zborul. Timpul mai lung pentru a ajunge din punctul A în punctul B este atenuat de faptul că puteți călători noaptea. Poți să dormi confortabil într-un cupeu și să te trezești pentru un espresso proaspăt și fierbinte, să zicem, în Roma.

Pentru a înțelege mai bine diferența dintre cele două tipuri de transport, am calculat emisiile generate de avioane și trenuri. De asemenea, am verificat cât ar putea costa astfel de călătorii. După cum poți vedea, diferența de emisii este pur și simplu imensă. Dacă ai timp, alege să călătorești cu un tren.

Mai bine mergi cu trenul

Emisiile în echivalentul de CO2 pe rutele de tren și de avion între orașe europene și prețul biletelor

Note privind colectarea datelor: Pentru a calcula cantitatea de emisii, a trebuit să iau câteva curse rapide. Am înmulțit distanța dintre orașe cu emisiile pe kilometru-pasager. Am luat valorile medii de 6 grame de CO2 pe pasager-kilometru pentru un tren și de 195 de grame pe pasager-kilometru pentru un avion. Acestea sunt valori medii calculate de guvernul britanic. 

Sursa GIF: Karolina Uskakovych

Materialul a fost publicat inițial în Newsletter-ul Weekly Focus realizat de rețeaua internațională de jurnaliști n-ost, care are ca misiune să se aprofundeze în realitățile de pe continentul european și să ofere o perspectivă diversă asupra unui subiect săptămânal. Vă puteți abona la newsletter pe acest link.

Jarosław Kopeć este jurnalist de date la „Gazeta Wyborcza” – cel mai mare cotidian polonez. 

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.