Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Curtea de Conturi, după examinarea…

Curtea de Conturi, după examinarea rapoartelor financiare ale ministerului Educației: a fost afectat bilanțul contabil cu circa 4,98 mld. lei. Problemele identificate se datorează unui control intern managerial defectuos

În timp ce volumul de finanțare este în creștere, în 2018 – 595,2 mil. lei, în 2019 – 674,9 mil. lei și în 2020 – 678,23 mil.lei, numărul studenților finanțați de la bugetul de stat este în descreștere cu 896 de studenți, sau cu peste cinci la sută, față de anii precedenți: 2018 – 17 740 studenți, 2019 – 16 855 studenți, 2020 – 15 959 studenți), a constatat Curtea de Conturi (CCRM), după examinarea rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC) încheiate la 31 decembrie 2020.

Serviciile educaționale pentru realizarea planului de pregătire a cadrelor din învățământul superior, în sumă de 582,6 mil.lei, au fost contractate de către MECC contrar prevederilor. În acest sens, lipsesc datele privind numărul studenților echivalenți pe cicluri de studii finanțați de la bugetul de stat în conformitate cu planul de admitere prevăzut de comanda de stat. Finanțarea instituțiilor de învățământ superior nu este corelată cu numărul de studenți.

La fel ca în anii precedenți auditul denotă că, MECC nu deține informația privind modul de utilizare ulterioară a rezultatelor cercetărilor științifice. Mai mult ca atât, potrivit CCRM, MECC și 18 instituții de cercetări științifice din subordine nu au înregistrat ca active nemateriale cheltuielile suportate pentru cercetările științifice, care în anul 2019 au constituit 259,61 mil. lei.

CCRM: MECC nu a întreprins măsuri de revizuire a normelor pentru alimentația elevilor din instituțiile de învățământ profesional tehnic, planificarea cheltuielilor pentru alimentarea gratuită a elevilor efectuându-se neuniform.

Dacă pentru șapte instituții s-au planificat și s-au alocat mijloace doar pentru alimentație, atunci pentru 40 de instituții s-au planificat și s-au alocat suplimentar mijloace financiare pentru întreținerea cantinelor, fapt ce a condus la supraevaluarea cheltuielilor în sumă totală de 12,13 mil. lei.

Examinând rapoartele financiare consolidate ale MECC, CCRM a emis opinia de audit contrară, care a fost determinată de deficiențele constatate la nivelul tuturor rapoartelor financiare, fiind afectat bilanțul contabil cu circa 4,98 mld. lei, veniturile cu 70,1 mil. lei și cheltuielile cu 288,7 mil. lei. Problemele identificate se datorează unui control intern managerial defectuos, potrivit misiunii de audit.

Potrivit CCRM, MECC nu asigură utilizarea resurselor tuturor direcțiilor din cadrul ministerului pentru monitorizarea adecvată a activităților economico-financiare ale instituțiilor din subordine.

Școala internat specializată pentru copii orbi și slab văzători din municipiul Bălți, la momentul verificării, avea doar 15 elevi și 44 de unități de personal. După absolvirea școlii, în vara anului 2021, aceasta nu va mai dispune de copii pentru a activa, personalul fiind preîntâmpinat privind posibila reducere a statelor de personal, dar MECC nu a intervenit pentru revizuirea bugetului instituției pentru anul 2021, existând riscul de utilizare neargumentată a mijloacelor bugetare.

Insuficiența unui control intern managerial a dus și la neasigurarea de către MECC a delimitării și înregistrării conforme a proprietății publice gestionate de instituțiile din subordine, susțin responsabilii di cadrul CCRM.

36 din 88 de instituții din subordine și 93 din 113 entități la care MECC este fondator se regăsesc în HG nr. 351/2005, ceea ce denotă lipsa unei imagini fidele a situației reale a bunurilor proprietate a statului transmise în administrarea instituțiilor din cadrul MECC.

Auditul a mai constatat că MECC și instituțiile superioare de învățământ din subordine nu a gestiunat adecvat patrimoniul de peste hotarele R. Moldova.

Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport (USEFS), având în gestiune Baza de instruire „Pedagog” din or. Sergheevca, în 2014 a solicitat de la Ministerul Educației, din cauza gradului sporit de uzură, imposibilității reparării și cheltuielilor mari de întreținere decontarea a 17 căsuțe din lemn și a unui pavilion. USEFS a primit acordul ministerului, în baza căruia a decontat bunurile respective în valoare de 462,54 mii lei. În prezent teritoriul bazei și căsuțele decontate sunt folosite de baza de odihnă pentru copii „Ciaika”.

Responsabilii din cadrul CCRM susțin că Universitatea Tehnică din Moldova (UTM) cu acordul Ministerului Învățământului, în 2001, a transmis baza de odihnă „POLITEH” din s. Zatoca, Ucraina, în valoare de 76,68 mii lei, formată din clădiri, instalații, utilaj, și alte bunuri materiale, în locațiune unui cetățean al Ucrainei pentru 15 ani, contract care nu a fost prelungit.

Ulterior s-a constatat că între Comitetul executiv al or. Zatoca și cetățeanul respectiv a fost semnat un contract de arendă funciară a terenului, fiind construit un complex hotelier din trei blocuri și o piscină, cu demolarea tuturor construcțiilor inițiale. UTM nu s-a adresat în instanțele de judecată din Ucraina pentru a recupera de la cetățean prejudiciul adus prin demolarea bunurilor, mai mult ca atât, UTM a decontat din evidență o parte din bunurile demolate în anul 2015.

Potrivit CCRM, din 19 recomadări, înaintate în 2020, majoritatea fiind reiterate din anul 2018, au fost implementate parțial șase.

MECC, dar și instituțiile vizate nu au venit deocamdată cu o reacție oficială referitor la constatările auditului.