Linkuri accesibilitate

Mai ecologici decât UE: Austria nu va mai vinde mașini poluante deja din 2030


Ministra austriacă a mediului, Leonore Gewessler, din Partidul Verzilor, a prezentat zilele trecute planul Austriei de combatere a schimbărilor climaterice, care în unele privințe este mai ambițios decât planul publicat recent, al Uniunii Europene: în vreme ce blocul cu 27 de membri intenționează să interzică vânzarea de mașini pe benzină și motorină în 2035, Austria vrea să facă acest pas încă din 2030.

Este doar una din măsurile, referitoare mai ales la transporturi, care ar urma să facă din Austria, cel mai târziu în 2040, o țară neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon.

Potrivit planului austriac, transportul de persoane ar urma să rămână până în anul 2040 cam la nivelul actual, în vreme ce transportul de mărfuri va crește într-un ritm mai lent decât economia austriacă.

Planul prevede schimbări de concepție în planificarea urbanistică, menite să reducă nevoia deplasării motorizate pentru locuitori. Ei vor fi motivați să folosească pentru deplasări bicicleta, mersul pe jos, sau să folosească în comun automobilul (car-sharing). În același spirit, urmează să se limiteze construcția de parcări. Un avantaj ar fi, în viitor, că oamenii vor munci mai mult de la distanță – din home office, cum s-a încetățenit mai ales de când cu pandemia.

Ca și alte țări europene, de pildă Germania sau Franța, Austria plănuiește să elimine zborurile comerciale interne, dând preferință trenului, iar transportul de mărfuri va fi orientat și el prioritar spre calea ferată.

Așa-numitul e-combustibil, un produs nou, va fi rezervat transporturilor aeriene.

În vreme ce în 2018 austriecii au folosit mașina pentru 70% din călătorii, în 2040 procentajul ar urma să fie de numai 54%. Această măsură, și altele, ar urma să ajute Austria să devină independentă energetic.

Prevederea principală a planului rămâne însă despărțirea de motoarele cu combustie. Potrivit ministrei Gewessler, în Austria deja sunt electrice 13,9% din mașinile vândute – plasând țara pe unul din primele locuri în UE. Cel mai târziu în 2030, austriecii nu vor mai putea înscrie în circulație mașini cu motor cu combustie – o interdicție care se va aplica nu doar mașinilor mici, ci și autovehiculelor de marfă de până la 18 tone. Camioanelor de mare tonaj le va veni rândul în 2035, iar autobuzelor în 2032. În spațiul european, mai ambițioasă decât Austria este în această privință numai Norvegia, care vrea să interzică vânzarea automobilelor „clasice” deja în 2025.

Planul austriac și-a găsit de îndată nu doar suporteri, ci și critici. Oliver Schmerold, șeful asociației autocluburilor austriece, ÖAMTC, s-a plânsă că planul cuprinde mai ales interdicții și noi taxe pentru posesorii de automobile, care își văd deja mașinile pierzând din valoare. Schmerold consideră exagerate și alte măsuri – cum ar fi reducerea vitezei maxime în localitate la 30km/h, diferite interdicții de parcare și intrare în centrul orașelor, impozitarea sporită a combustibilului.

Alte critici au venit de la reprezentanții industriei automobilistice austriece, care angajează cam 180.000 de oameni și se concentrează la Graz, unde se produc mașini mici ale diferitelor mărci străine, camioane MAN și motoare pentru BMW.

  • 16x9 Image

    Mircea Ţicudean

    La Europa Liberă sunt din 1993. Am lucrat mai întâi în secția pentru România, la Programul Internațional, apoi la emisiunea radio pentru R. Moldova, cu o întrerupere de 2-3 ani în care am fost în slujba departamentului de training al Europei Libere, unde am fost și director interimar o perioadă. Începuturile jurnalistice au fost concentrate pe critica literară și actualitate culturală. În prezent, domeniile predilecte sunt progresul social (drepturile minorităților, egalitatea de gen, echitatea socială), prevenirea catastrofei climaterice etc.

XS
SM
MD
LG