(foto/video) Lamborghini Aventador: 10 inovații în 10 ani

În martie 2011, la Salonul Auto Internațional de la Geneva, în timpul lansării noului Aventador LP 700-4, Stephan Winkelmann, președintele și CEO al Automobili Lamborghini, a declarat: “Viitorul supercarurilor noastre a devenit o realitate cu Aventador LP 700-4”.

Astăzi, după 10 ani, Automobili Lamborghini sărbătorește povestea mașinii sale V12, un model iconic global ce pleacă în istorie printr-o ultimă interpretare, relatând cele zece inovații oferite de acesta în ultimul deceniu.

Valoarea Lamborghini Aventador nu se referă doar la puterea motorului său V12 aspirat natural sau la performanțele sale. El este de asemenea legat de inovațiile tehnice și tehnologice introduse de-a lungul anilor prin cele patru versiuni diferite: LP 700-4, Superveloce, S și SVJ.

1. Fibra de carbon

Aventador LP 700-4, cu a sa construcție monococă din fibră de carbon sub caroserie, ceva nemaivăzut în supercarurile mărcii, a stabilit Lamborghini într-o poziție lider în producția și dezvoltarea materialelor compozite, făcând producătorul auto din Sant’Agata Bolognese prima companie care a produs un număr atât de mare de elemente din fibră de carbon in-house!

Monococul din fibră de carbon a lui Aventador, construit folosind diverse tehnologii brevetate de Lamborghini, este o celulă care care combină cockpitul, podeaua și acoperișul într-o singură structură, asigurând astfel o rigiditate structurală extrem de mare. Împreună cu cele două cadre secundare din aluminiu, din față și din spate, este o soluție tehnică care oferă o rigiditate structurală ridicată și o greutate excepțională de doar 229.5 kg!

Acoperișul versiunii Roadster a lui Aventador cuprinde două secțiuni realizate în întregime din fibră de carbon, un avantaj suplimentar față de predecesorul Murciélago care avea unul moale. Aceste tehnologii asigură nu numai o estetică excelentă, ci și o rigiditate optimă, în ciuda acoperișului extrem de ușor. De fapt, fiecare secțiune a acoperișului cântărește mai puțin de 6 kg.

Utilizarea fibrelor de carbon a crescut odată cu versiunea Superveloce (SV). Aceasta se folosește pentru panourile ușilor și praguri, remodelată în materiale compozite foarte ușoare (SCM), și mai ales pentru interior, unde, pentru prima dată într-o mașină de producție, a fost utilizată tehnologia Carbon Skin®, un material foarte ușor care, combinat cu o rășină foarte specializată, este foarte moale la atingere, extrem de rezistent la uzură și foarte flexibil.

2. Tracțiune integrală

Puterea absolută a lui Lamborghini Aventador a făcut necesară utilizarea unei transmisii de încredere chiar de la început, oferind șoferului cea mai bună experiență de conducere posibilă.

Distribuția cuplului controlată electronic între roțile din față și spate se bazează pe trei componente: un distribuitor de cuplu Haldex, un diferențial autoblocant spate și un diferențial față care funcționează împreună cu ESP.

În doar câteva milisecunde, acest sistem poate regla distribuția cuplului la condițiile de manevrare ale vehiculului și, în cele mai critice cazuri, poate transfera 60% din cuplu pe puntea față în funcție de modul de conducere selectat de șofer.

3. Suspensia

De la prima versiune, Lamborghini Aventador a fost echipat cu inovatorul sistem de suspensie Push Rod. Sistemul, inspirat din Formula 1, are brațe atașate la partea inferioară a carcasei butucului fiecărei roți, care “transmit (împing) forța” către ansamblurile amortizor-arc montate orizontal în partea superioară a cadrului, atât în față, cât și spate.

Sistemul de suspensie Lamborghini Push Rod a încorporat ulterior amortizoare magnetoreologice (MRS) pe Aventador Superveloce, care răspund imediat la condițiile de drum și la stilul de conducere: amortizarea este reglată pe fiecare curbă, reducând considerabil ruliul și făcând manevrabilitatea și direcția vehiculului mult mai sensibile.

Această caracteristică de suspensie “adaptivă” reduce, de asemenea, aplecarea mașinii înainte în timpul frânărilor.

4. Cutie de viteze robotizată Independent Shifting Rod (ISR)

Aventador are montată o cutie de viteze robotizată, una care fusese de-a dreptul extraordinară în 2011 pentru o mașină super sport stradală. Sistemul (cu 7 trepte + cea pentru marșarier) oferă schimbări extrem de rapide. Cutia ISR are două tije ușoare din fibră de carbon care deplasează simultan niște sincronizatoare: una pentru cuplarea treptelor și alta pentru decuplare.

Acest sistem a făcut posibil ca Lamborghini să atingă un timp de schimbare a treptelor de doar 50 de milisecunde, viteza cu care se mișcă ochiul uman!

5. Moduri de rulare și modul EGO

Personalizarea stilului de conducere a evoluat, de asemenea, alături de Aventador. Modurile de conducere oferite de primul Aventador LP 700-4 au oferit într-un număr de cinci și toate afectau doar cutia de viteze: trei manuale (Strada, Sport și Corsa) și două automate (Strada-auto și Sport-auto).

Pe Aventador Superveloce, aceste moduri aveau o capacitate sporită de a modifica setările de conducere, oferind opțiunea prin cele trei moduri ale sistemului Drive Select (Strada, Sport și Corsa), de a regla setările motorului, transmisiei, a diferențialelor, a amortizoarelor de șoc și a direcției.

O evoluție majoră a venit cu Aventador S, când șoferului i s-a permis deja să aleagă între patru moduri de conducere diferite: STRADA, SPORT, CORSA și EGO. Noul mod de conducere EGO permite alegerea unuia dintre mai multe profiluri de configurare suplimentare, care pot fi personalizate prin selectarea criteriilor preferate pentru tracțiune, direcție și suspensie în intervalul setărilor STRADA, SPORT și CORSA.

6. Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA)

Pe Aventador, controlul longitudinal provine de la unitatea de control Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA – Lamborghini Active Vehicle Dynamics). Reprezintă de fapt o evoluție sofisticată a bine cunoscutului ESC și a fost introdusă pentru prima dată pe modelul Aventador S, cu un control mai rapid și mai precis al tracțiunii și al manipulării vehiculului în conformitate cu modul de conducere selectat.

LDVA este un fel de creier electronic care primește informații exacte în timp real despre mișcarea vehiculului prin instrucțiuni transmise de toți senzorii mașinii. Prin urmare, poate defini instantaneu cea mai bună configurare pentru toate sistemele active, garantând cel mai bun comportament de manevrabilitate pentru toate condițiile de conducere.

7. Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0 (ALA 2.0) și LDVA 2.0

Pentru a spori aderența și performanța lui Aventador, sistemul Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0 a fost introdus în versiunea SVJ, precum și o a doua generație pentru LDVA.

Sistemul ALA, brevetat de Lamborghini, care a apărut pentru prima dată pe Huracán Performante, a fost actualizat la ALA 2.0 pe Aventador SVJ. Acesta a fost recalibrat pentru a ține cont de accelerația laterală mai mare a mașinii și, în același timp, au fost introduse noi modele de admisie a aerului și canalele aeriene.

Sistemul ALA variază activ sarcina aerodinamică pentru a obține o forță de apăsare ridicată sau o rezistență redusă, în funcție de condițiile dinamice. Mici motoare acționate electronic deschid sau închid clapetele active în splitterul frontal și pe capacul motorului, care direcționează fluxul de aer în secțiunile din față și din spate.

Unitatea de control Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva 2.0 (LDVA 2.0), cu senzori inerțiali modernizați, controlează toate sistemele electronice ale mașinii în timp real. Clapetele sistemului ALA sunt activate în mai puțin de 500 de milisecunde pentru a garanta cea mai bună configurație aerodinamică în orice condiții de conducere.

8. Direcție integrală

Odată cu introducerea lui Aventador S, controlul lateral beneficiază acum de sistemul de direcție integrală, adoptat pentru prima dată pe o mașină de serie Lamborghini. Acest sistem oferă o agilitate mai mare la viteze mici și medii și mai multă stabilitate la viteze mari. Acesta este combinat cu Lamborghini Dynamic Steering (LDS) pe puntea din față, garantând un răspuns mai natural și o reacție mai mare la viraje mai strânse, fiind adaptat în mod specific pentru a fi integrat cu Lamborghini Rear-wheel Steering (LRS).

Două servomotoare separate reacționează în decurs de cinci milisecunde la direcția șoferului, permițând reglarea unghiului în timp real și un echilibru sporit între aderență și tracțiune. La viteză redusă, roțile din spate întorc în direcția opusă unghiului de virare, reducând astfel practic ampatamentul.

La viteză mare, pe de altă parte, roțile din față și din spate întorc în aceeași direcție – o configurație care practic permite creșterea ampatamentului, asigurând o mai mare stabilitate și optimizând reacția mașinii.

9. Sistem Stop-Start

Din 2011, Lamborghini s-a angajat să reducă consumul și poluarea și, mai ales, să sporească eficiența. Încă de la versiunea LP 700-4, Lamborghini Aventador a venit cu un sistem inovator și rapid de pornire, cu un așa-numit “supercup” pentru stocarea energiei electrice, permițând o reducere semnificativă a consumului de combustibil.

Producătorul de automobile a introdus tehnologia de ultimă generație pentru noul sistem de oprire-pornire de pe Aventador, nemaivăzut până atunci în industria auto: puterea electrică pentru repornirea motorului după oprire (de exemplu, la semafoare) este asigurată de acel “supercup”, rezultând o repornire extrem de rapidă.

Astfel spus, motorul V12 este capabil să repornească în doar 180 de milisecunde, mult mai repede decât un sistem tradițional stop-start. În conformitate cu filozofia Lamborghini de construcție ușoară, noua tehnologie are ca rezultat o reducere a greutății de 3 kg. O baterie tradițională alimentează numai sistemele electronice, este de dimensiuni mai mici și nu este nevoie de schimbat pe aproape întreaga durată de viață a vehiculului!

10. Sistemul de dezactivare a cilindrilor (CDS)

A doua tehnologie care crește eficiența este sistemul de dezactivare a cilindrilor (CDS). Când funcționează la o sarcină redusă și la viteze sub 135 km/h, CDS dezactivează jumătate din numărul cilindrilor (un banc), astfel încât motorul să funcționeze în continuare ca unul cu șase cilindri în linie. La cea mai mică atingere a acceleratorului, puterea maximă devine din nou disponibilă.

Atât CDS, cât și sistemul stop-start, funcționează incredibil de repede, practic fără ca șoferul să observe și fără a afecta în niciun fel emoția de a conduce. Cu toate acestea, ele oferă o îmbunătățire semnificativă a eficienței: comparativ cu aceeași mașină fără aceste tehnologii, consumul combinat de combustibil al lui Aventador este redus cu 7%. La viteze de autostradă de aproximativ 130 km/h, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante este de aproximativ 20%!

Privind înapoi la originea numelor mașinilor Lamborghini, nu este un secret că acestea sunt luate de la celebri tauri de luptă: Miura, Jarama, Reventón și Murciélago, dar unul dintre cei mai însuflețiți dintre acești tauri a fost Aventador.

În Zaragoza, în 1993, Aventador s-a dovedit a fi cel mai curajos taur din arenă. De cealaltă parte, de-a lungul istoriei sale, “fratele său mecanic”, supercarul lansat de Automobili Lamborghini în 2011, și-a dovedit semnificația prin avansarea hotărâtă în arena automobilelor cu zece ani de inovație.

Cmentariile sunt închise

http://sisfora.pekalongankab.go.id/assets/laporan/ https://pps.iainlangsa.ac.id/ https://jdih.sumbawakab.go.id/