fbpx

doc, foto | Operațiunea #Morkovka și 4.8 milioane de euro de la Moscova pentru campania BECS. Cui i-ar raporta Dodon cheltuielile

Moscova ar finanța cu peste 4.8 milioane de euro campania electorală a blocului electoral „Comuniștii și Socialiștii” (BECS), iar Igor Dodon i-ar raporta cheltuielile direct lui Igor Chaika, fiul fostului procuror general al Federației Ruse. Mai mult, BECS ar planifica măsuri electorale chiar în ziua alegerilor, pentru această activitate fiind alocată suma de peste 2.7 milioane de euro. Informațiile se conțin într-un material publicat astăzi de eureporter.co și se bazează, potrivit autorului, pe o serie de dovezi obținute de pe telefonul lui Igor Dodon.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

(update 20:30) Reacția lui Dodon și a PSRM la investigația #Morkovka, potrivit căreia Moscova ar finanța cu 4.8 milioane de euro campania BECS

Știrea inițială:

Autorul susține că liderul socialiștilor a zburat la Moscova la 24 iunie pentru ca, împreună cu FSB-ul rusesc (n. r. – Serviciul de Securitate al Federației Ruse), să coordoneze activitățile de campanie ale BECS și finanțarea pentru ultima parte a campaniei electorale.

Mai multe discuții online dintre Dodon și Chaika conțin documente privind alegerile anticipate din 11 iulie din Republica Moldova. Acestea ar fi fost transmise de Dodon lui „Igor Yurievich Ch”, notează europorter.co.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Conform respectivelor documente, cheltuielile planificate de BECS între 21 iunie – 11 iulie sunt estimate la 91.927.575 de lei (circa 4.275.701 euro).

Este vorba despre costuri pentru materiale de agitație electorală (afișe, flyere, bannere, postere, ziare), media „clasică” (spoturi electorale radio și TV) și social media. Printre activitățile planificate a fost trecut și marșul din 4 iulie din Chișinău, precum și o serie de concerte în 25 de localități (la un buget de 300.000 de euro).

4.875.701 de euro pentru campania electorală?

Suma totală pentru campania electorală a BECS este de 4.875.701 de euro, potrivit materialului. În momentul în care documentele au intrat în posesia sursei citate, totalul campaniei electorale a BECS reprezenta 3.045.701 euro. Între timp, Dodon îi raporta lui Chaika activitățile de campanie desfășurate între 1 mai – 21 iunie.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

 

100.000 de euro pentru campanie pe social media

Un element important al campaniei BECS este dimensiunea social media, pentru care ar fi fost alocat un buget de 100.000 de euro. De acești bani au fost produse zeci de clipuri video publicate pe Youtube și Odnoklassniki (Ok.ru). Acestea ar fi beneficiat de o promovare intensă.

Această prezentare necesită JavaScript.

Activitățile online sunt promovate pe Facebook, Mail.ru, Vk.ru, Google Adwords, Youtube, Viber, Admixer etc.  site-uri care găzduiesc bannere, etc, fiind personalizate în funcție de criterii ca vârsta, zona geografică și background-ul social și de educație al internauților. Pentru aceste activități au fost alocați 100.000 de euro.

Sursa notează că producția video pentru campania electorală a Comuniștilor și Socialiștilor are zeci de clipuri de calitate înaltă, distribuite pe rețelele de socializare.

Agitație electorală în sud și nord

Potrivit materiaului, o sumă considerabilă de bani a fost rezervată pentru mobilizarea electoratului din nordul și sudul Republicii Moldova. BECS a estimat că va avea nevoie de 2.067 de agitatori la nord și 2.932 în regiunea sudică. Pentru plătirea agitatorilor a fost alocată suma de 513.686 de euro.

Campanie electorală în ziua alegerilor?

O atenție specială BECS o acordă zilei alegerilor, care benficiază de un capitol separat în raport. Potrivit BECS, această activitate este crucială în contextul influențării semnificative a rezultatului scrutinului.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Conform eureporter.co, activitățile planificate pentru ziua scrutinului pot fi împățite în două categorii:

  • monitorizarea secțiilor de votare pentru prevenirea tentativelor de fraudă ale adversarilor politici;
  • întreprinderea măsurilor pentru asigurarea unei participări masive la scrutin a votanților BECS.

Bugetul alocat pentru duminica alegerilor e de 2.730.558 de euro, notează sursa citată, costurile fiind separate în câteva subcategorii.

O parte din cheltuieli sunt pentru a plăti reprezentanții BECS în comisiile electorale și chiar pentru a remunera membri de comisii electorale din secțiile de votare din R. Moldova și Occident, care ar putea acționa conform intereselor și strategiei BECS.

O altă parte reprezintă banii pentru mobilizarea agitatorilor și transportarea alegătorilor la secțiile de votare (turism electoral).

Operațiunile „Transnistria” și „Morkovka”

Ar exista însă două categorii speciale, despre care nu se cunosc multe detalii, întrucât nici documentul și nci conversațiile Dodon-Chaika nu conțin detalii despre acestea:

  • Transnistria – 30.000 de voturi (buget – 1.050.000 de euro)
  • Morkovka (buget – 1.500.000 de euro)

Cheltuieli mult mai mari decât suma raportată la CEC?

Potrivit autorului, cheltuielile raportate de BECS la Comisia Electorală Centrală (CEC) nu corespund cu cele din bugetul expediat lui Chaika. Acest lucru ar însemna că blocul electoral nu ar declara o bună parte a cheltuielilor pentru campania electorală.

Această prezentare necesită JavaScript.

Diferența dintre banii declarați de BECS la CEC și cei din documentele private ale lui Igor Dodon este de aproape 36 de milioane de lei, sumă care este mult mai mare decât cea declarată autorităților.

Potrivit autorului investigației, fiecare element al acesteia indică un mecanism elaborat al Federației Ruse prin intermediul FSB pentru a pompa bani în partidele politice pro-ruse din Republica Moldova, fără a respecta legea. Astfel, Rusia ar folosi companiile lui Igor Chaika ca fațadă pentru a pompa resuse financiare în PSRM.

„Morkovka” nu este un caz singular, ci mai degrabă o normă”, se arată la finalul articolului.

📣 „Electorala 2020” reprezintă o rubrică de promovare a candidaților la alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020. Aici sunt publicate informații de prezentare a candidaților, ideile lor, mesajele de campanie ce pot fi expediate de echipele concurenților electorali.

Articole asemănătoare

Back to top button