Companiile petroliere nu mai importă combustibil în Moldova?!

ANRE a publicat pe data de 23 iunie un Anunț în care susține că a acționat în regim de urgență, invocând motive impuse de Lege și scopuri menite să fie în beneficiul consumatorilor. În același timp, companiile petroliere și experți economici susțin că Hotărârea va agrava situația și va duce inevitabil la lipsa de combustibil pe piață.

Conform surselor Bani.md, între 5 și 10 iulie companiile petroliere vor rămâne fără stocuri de benzină și motorină, iar importurile s-au oprit deja!

Între timp, în decurs trei zile după adoptarea Hotărârii ANRE, mai multe companii petroliere și-au anunțat clienții despre imposibilitatea acordării în continuare a reducerilor de volum, inclusiv pentru livrările angro în adresa companiilor agricole sau a altor categorii speciale de consumatori.

  • Petroliștii atenționează: Nu va fi combustibil!

Din punct de vedere economic, o Hotărâre care determină jucătorii de pe piață să lucreze în pierdere, nu face decât să stopeze activitatea unui agent economic. Nu există nicio premisă din punct de vedere financiar ca o companie să nu își limiteze activitatea în cazul în care aceasta nu obține profit, susține un specialist în economie.

Astfel, ce ține de situația creată pe piața de combustibili – sunt create toate condițiile necesare ca piața petrolieră să își sisteze activitatea!

Un alt jucător de pe piață, susține că noua Metodologie și Hotărârea ANRE din 14 iunie 2021 au fost elaborate într-o manieră netransparentă și dăunătoare atât pentru noi (n. red – benzinării), cât și pentru economie în ansamblu: “După anunțul adoptării Metodologiei, ne-am adresat în scris către ANRE pentru a primi o explicație – până acum Agenția nu a răspuns și, se pare, că nu o vor face. Pe data de 23 iunie ANRE a emis un anunț în care zic că au adoptat Hotărârea în regim de urgență. Noi, totuși, vom aștepta ca ANRE să răspundă la întrebările trimise.”

“În ceea ce privește prăbușirea pieței combustibililor – am vorbit cu mult timp în urmă, chiar înainte de adoptarea modificărilor la Legea cu privire la piața produselor petroliere. Am zis că scopul modificărilor Legii și adoptarea ulterioară a noii Metodologii este cel de creare a unei crize în țară”, a declarat pentru bani.md un alt operator al pieței de combustibili.

În cadrul ședinței de Aprobare a Metodologiei (14 iunie 2021), mai mulți reprezentanți ai companiilor petroliere de asemenea s-au arătat nemulțumiți din start:

“Prin astfel de calcule, nu va mai fi loc sub soare pentru multe companii. Totodată, dumneavoastră în perfectă cunoștință de cauză, ne lăsați dreptul de a contesta în termen de 30 de zile această hotărâre. De fapt, vă derogați într-un fel şi răspunderea pentru anumite blocaje ale pieței.”

  • Ce prevede noua Metodologie ANRE

Potrivit documentului, petroliștii vor calcula singuri preţurile plafon pentru fiecare lot de combustibil importat, dar nu pot depăși prețul maxim, stabilit conform prevederilor Metodologiei.

Metodologia aprobată presupune mecanismul prin care companiile petroliere, o dată cu importul carburanților, urmează să-i atribuie fiecărei partide un preț maximal de comercializare. În formula de calcul a metodologiei sunt incluse cotațiile bursiere Platts pentru 14 zile anterioare efectuării importului, rata de schimb valutar a BNM, cotele accizelor şi cotele TVA prevăzute în Codul Fiscal.

De asemenea, în calcul se va include marja comercială, care va fi calculată semestrial de ANRE. De exemplu, pentru semestrul doi al acestui an, ANRE a stabilit o marjă de 2.33 lei/litru, la vânzarea cu amănuntul a motorinei şi benzinei, şi de 1.98 lei/litru pentru gazul lichefiat.

Metodologia de calcul va intra în vigoare în data de 1 iulie. Totodată, până atunci, prețurile actuale de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere nu pot fi majorate de către vânzători. Petroliștii pot contesta, timp de 30 de zile, decizia ANRE. Odată cu aplicarea noii Metodologii, reprezentanții ANRE dau asigurări că au capacitatea să verifice fiecare lot de carburanți care intră în țara noastră. Petroliștii care vor depăși prețurile maxime calculate riscă să rămână fără licență pentru două luni.

  • Ce nu este în regulă cu Legea (+ la cele menționate anterior)

1. Lege care se contrapune Standardelor Internaționale de Contabilitate

Citată de Mold-Street.comAna Groza, director executiv al Asociației Investitorilor Străini (FIA), susține că noua metoda de evidență a stocurilor pentru fiecare lot separat, conform Legii adoptate de Parlament, contravine atât standardului național de contabilitate, cât si al celui internațional (SIRF). Or, potrivit acestui standard, evidența stocurilor de produse petroliere se efectuează conform metodei costului mediu ponderat, și nu pe loturi distincte.

În consecință, în cazul implementării întocmai a Legii, companiile petroliere vor fi puse în fața dilemei: să încalce Standardele Naționale de Contabilitate sau să respecte Legea produselor petroliere. Totodată, aceasta ar putea duce la apariția unui deficit de carburanți pe piață, susține Groza.

2. Unități de măsură neclare

În Lege se găsesc și descrieri eronate a componentelor din formula de calcul a stabilirii prețurilor, ce nu pot fi implementate și urmează a fi schimbate (ex: la CV lei/USD, la densitate litri/tonă.

Totodată, unele companii au cerut să fie determinată o definiție clară a conceptului de lot și partidă, aceasta fiind o problemă serioasă pentru viitoarea metodologie, deoarece, conform noii legi, prețul trebuie calculat separat pentru fiecare lot.

“Cineva aduce combustibil cu cisternele auto, iar altul cu trenul. Care dintre acestea va fi considerat o partidă?”, a întrebat ea.

Companiile au atras atenția asupra faptului că noua metodă nu va fi fezabilă în practică, deoarece două loturi diferite de combustibil pot fi amestecate la benzinărie și nu este clar momentul în care ar trebui să se schimbe prețul.

3. Moldova, unică în lume

Potrivit legii, importatorii vor trebui să calculeze prețul maxim de import, ceea ce nu se face în nicio țară de pe glob! În prezent, firmele mici, ce nu sunt importatori, atunci când cumpără produse petroliere nu folosesc cotațiile Platts, ci prețul final de la comercializarea cu ridicata.

Conform noii redacții a Legii, toți comercianții de produse petroliere sunt obligați să calculeze prețurile conform cotațiilor Platts, la care însă poți avea acces doar având abonament. Prețul abonamentului depășește 50.000 de dolari anual.

  • Cine “a inventat” Legea cu probleme

Autorul inițiativei este deputatul Alexandru Oleinic, ales pe circumscripția transnistreană! Proiectul a fost susținut în Parlament doar de către deputații PSRM și partidul ȘOR. Inițiativa fost propusă cu un an mai devreme de a fi aprobată – la începutul lui 2020. A revenit în actualitate când după o serie de scumpiri în lanţ a carburanților, politicienii au considerat necesar să se implice.

  • “E urgență”. Calitatea nu contează

Deși toți vorbesc despre faptul că legea e proastă și cu greșeli grave, nici Guvernul, nici Președinția nu a intervenit să identifice și să implementeze o soluție fiabilă. Totul a fost lăsat pe ANRE, iar ANRE a ales calea “executorie” și s-a conformat. A adoptat o Hotărâre prin care și-a derogat responsabilitatea, fără a încerca să combată riscurile unei crize petroliere.

  • Maia Sandu: E confuză, dar o promulg

Amintim că la promulgarea legii, preşedintele Maia Sandu declarase că aceasta, în redacția aprobată de Parlament în luna aprilie, conține mai multe prevederi confuze și ar putea aduce daune consumatorilor.

Maia Sandu nu a exclus că aceste lacune au fost strecurate intenționat de unii deputați cu interese în domeniu. Promulgând totuși această lege, șefa statului Maia Sandu a insistat că ea trebuie îmbunătățită de Legislativul care va rezulta după alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie.

  • ANRE: Legea are lacune, dar ne conformăm

Chiar în debutul ședinței în care au fost desfășurate primele dezbateri publice pentru elaborarea Metodologiei stabilirii prețurilor la combustibili, directorul ANRE, Eugen Carpov, a menționat că noua lege conține prevederi care pot fi interpretate în moduri diferite, precum și lacune care fac dificilă elaborarea unei metodologii. Carpov a precizat că ANRE nu va stabili prețuri-plafon, adică maxime, responsabilitatea fiind pe seama fiecărei companii petroliere.

Iar Andrei Adam, Șeful departamentului pentru licențiere, monitorizare și control din cadrul ANRE a făcut o scurtă prezentare a situației de pe piață, apoi a menționat unele neconcordanțe: “Legea prevede că companiile petroliere trebuie să stabilească atât prețurile cu ridicata, cât și cele cu amănuntul. Dar companiile care vând combustibil doar cu amănuntul nu pot face aceste calcule, pentru că nu se ocupă cu importul. Și există 84 de astfel de companii, care dețin 306 de stații de alimentare cu petrol”.

Vezi şi: Legea copy-paste care poate duce la dispariția micilor benzinării

Cmentariile sunt închise

http://sisfora.pekalongankab.go.id/assets/laporan/ https://jdih.sumbawakab.go.id/ https://perpus.pn-wates.go.id/ https://siat.unpad.ac.id/eoffice2020/uploads/