Evitarea „turismului de gloată” după pandemie: Exemplul Pragăi

Sectorul turistic din Praga este plin de speranță în timp ce se pregătește să se redeschidă după pandemie. Dar, pe măsură ce capitala cehă revine la afaceri, autoritățile locale se întreabă dacă poate fi evitat „turismul de gloată”, cu care țara s-a luptat înainte de lockdown. Pandemia de coronavirus a pus într-o perspectivă unică turismul și cultura din capitala cehă. Pe de o parte, a devenit clar cât de mult se bazează economia din Praga pe vânzarea „farmecului său”. Pe de altă parte, locuitorii și localnicii au savurat un an din viața lor în care au putut să se bucure de propria istorie fără să fie nevoiți să-și dea coate cu milioanele de oaspeți.

De exemplu, înainte de pandemie, ar fi fost greu să găsești un localnic pregătit să navigheze în mulțimile turistice care erau pe Podul Carol. Cu toate acestea, în ultimul an, localnicii au putut aprecia orice traversare a râului Vltava, pe podul cu statui. Turismul și afacerile culturale s-au bucurat de pauză o perioadă mult mai scurtă. Bugetul orașului a suferit și el foarte mult.

În primele trei luni ale anului 2021, Praga a înregistrat o scădere de aproape 94,6% a turiștilor, comparativ cu 2019. În acel an, potrivit Camerei de Comerț din Cehia, sectorul turismului a vărsat 130 de miliarde coroane, (5,1 miliarde EUR; 6,18 miliarde USD) în bugetele publice și a oferit joburi pentru 250.000 de oameni.

Nu este de mirare atunci că, odată cu trecerea pandemiei,  orașul se grăbește să încurajeze o redeschidere rapidă. Dar Hanna Trestikova, consilier al orașului pentru cultură și turism, spune că este probabil ca vizitatorii să rămână prudenți cu privire la siguranța călătoriei și restricțiile persistente.

2020 – pentru localnici

În anul 2020, Praga a direcționat milioane de coroane pentru campanii de atragere a turiștilor autohtoni. Vizitatorii tentați de efortul de marketing din Praga puteau solicita vouchere care ofereau acces la o gamă largă de atracții și spectacole culturale.

Au fost recrutați și operatori feroviari și de autobuz, restaurante și fabrici de bere pentru a extinde rețeaua de potențiale cadouri.

Banii cheltuiți de localnici nu au fost nici pe departe suficienți pentru a acoperi gaura din buget.

O nouă strategie la redeschidere

Deși există graba pentru redeschidere, e și speranța că Praga poate folosi pauza forțată cauzată de pandemie pentru a preveni revenirea la „turismul de gloată”. În ultimii ani pre-pandemie, impactul turismului în masă asupra calității vieții în oraș a devenit un subiect din ce în ce mai stringent, pe măsură ce mulțimea de vizitatori inunda centrul.

Mulțimea turiștilor beți și gălăgioși care monopolizau, weekend de weekend, străzile orașului vechi, au forțat treptat localnicii să se retragă spre periferii. Sectorul imobiliar a alungat localnicii din centru, deoarece apartamentele cu acces la zone turistice au fost scoase de pe piața de închiriere pentru a servi ca locuințe AirBNB. Magazinele și serviciile destinate rezidenților locali s-au evaporat, înlocuite de puncte de suveniruri, magazine cu prețuri ridicate și pub-uri turistice.

Acest fenomen a devenit și o temă de campanie, iar în ajunul alegerilor parlamentare din această toamnă, prim-ministrul populist Andrej Babis, declara că „Nu vrem să deschidem baruri. Nu vrem ca străinii din toată Europa să vină aici să bea”.

Mai practic, Primăria din Praga speră că poate profita de pandemie pentru a pune în aplicare noi strategii pentru a face față problemelor și provocărilor anterioare.

„Vedem pandemia ca o oportunitate de a începe turismul într-o formă durabilă”, spune Hanna Tresitkova, consilieră pe turism și cultură a primăriei orașului Praga. „Creăm deja rute turistice alternative în afara centrului istoric și vrem să atragem turiști care ne-ar vizita pentru istoria, arhitectura sau cultura noastră, decât pentru alcoolul ieftin”, spune aceasta.

Lupta cu AirBNB

Pandemia ─ cel puțin temporar ─ a adus și unele schimbări fundamentale pe care autoritățile speră să le mențină.

Bunăoară, în ultimii ani, lupta cu AirBNB a fost o țintă majoră pentru consiliul orașului, din cauza efectului său devastator asupra pieței imobiliare. Pandemia a avut un efect imediat și dramatic asupra acestor servicii de cazare, sporind disponibilitatea apartamentelor pe leasing pe termen lung în centrul orașului și reducând prețurile dintr-o lovitură. Localnicii, desigur, au profitat de acest lucru.

Orașul Praga speră acum să se asigure că aceste proprietăți vor rămâne disponibile pentru rezidenții locali prin impunerea condițiilor și a controlului asupra serviciilor de cazare de vacanță pe termen scurt.

De asemenea, orașul încearcă să restricționeze funcționarea magazinelor și a serviciilor care exploatează mulțimea de turiști. Mascotele cu panda uriași și alte personaje au fost interzise de pe străzile și piețele bordurate gotic și renascentist și au fost introduse reglementări pentru a limita „smog-ul vizual” de la semne până la publicitate obscură.

Totuși, pandemia este încă activă, iar principala frică a autorităților este că, indiferent de ce strategii și măsuri vor adopta, toate acestea trebuie puse imediat pe pauză, anulate sau resetate odată cu următorul val de pandemie.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.