Rută Strășeni-Revaca pe calea ferată și parcări la intrarea în oraș. Chișinău, tot mai aproape de a fi „smartcity”

Orașul Chișinău poate deveni smart, așa cum a promis actualul primar al capitalei, dacă se implementează „Strategia pentru Transport și Mobilitate Inteligentă”. Documentul, prezentat astăzi de un grup de experți cehi, contractați de autoritățile locale prin intermediul unui grant al PNUD, prevede o serie de propuneri menite să facă mai ușoară viața orășenilor. Documentul este deocamdată disponibil doar în engleză, dar, potrivit viceprimarului Victor Chironda, acesta ar urma să fie tradus și în limba română în scurt timp. Pentru a deveni însă „carte de căpătâi” la dezvoltarea orașului, această strategie ar trebui să fie adoptată și de Consiliul Municipal Chișinău.

Strategia este bazată pe șapte direcții principale.

  • managementul traficului;
  • transportul public;
  • parcările;
  • transportul alternativ (biciclete, trotinete electrice);
  • siguranța rutieră;
  • electromobilitatea;
  • sistemul central de transport inteligent.

La capitolul „trafic în mișcare”

– Experții recomandă să fie implementat un sistem modern de semafoare echipate cu detectoare. Totodată, autoritățile ar trebui să dea prioritate transportului public prin acest sistem de semafoare și să fie coordonate intersecțiile pentru a crea acest „coridor verde”. Toate acestea să fie, desigur, coordonate de un sistem unic de monitorizare.

– Experții vin cu o serie de detalii tehnice ce țin de modul în care asemenea sisteme pot fi implementate.

La capitolul „Parcări”

– Experții din Cehia au recomandat că, în termen scurt, Chișinăul ar trebui să rezolve această problemă prin implementarea „sistemului de parcare inteligent”. Efectiv, acest sistem scutește șoferii de timpul extra petrecut în căutarea unui loc de parcare, asta deoarece aceștia vor afla din timp unde trebuie să meargă. Prin urmare, o metodă practică este de adopta sistemul de „virtual parking meter”, așa cum este aplicat și în Praga. Utilizatorul folosește datele mașinii și o metodă de plată pentru a se înregistra pe o platformă online și, de fiecare dată când parchează în anumite zone, acesta plătește în mod automat. Prin intermediul acestei platforme, șoferii pot vedea și locurile de parcare libere încă înainte de a ajunge la destinație. Mai mult, ei pot să extindă timpul de parcare indicat inițial, în cazul în care se rețin.

– Construcția de parcări „Park and Ride” la intrările în oraș sau în preajma nodurilor de transport public. Acest serviciu este destinat celor care vin zilnic/ocazional din afara orașului și le va permite să lase automobilul la periferii și să meargă mai departe pe traseu cu transportul public. Sistemul este implementat cu succes în orașe precum Praga sau Viena. În Chișinău, experții propun construcția unor parcări de tip „Park and Ride” în 11 zone ale orașului, dar și împărțirea orașului în două zone: zona centrală – centrul orașului, perimetrul străzilor Ismail-Sciusev și Mateevici – Albișoara și deja restul orașului.

La capitolul transport public

– Experții propun uniformizarea tarifului pentru toate tipurile de transport public. Totodată, se recomandă introducerea tarifului pe bază de zone și distanțe. Un alt aspect este taxarea pe bază de abonament, pentru că acesta nu doar că este cel mai motivant mod de a utiliza transportul public, dar și o sursă sigură și rapidă de venit pentru autorități.

– Introducerea transportului feroviar în sistemul de transport public. Experții recomandă introducerea, modernizarea stațiilor de cale ferată și construcția unor stații noi, mai ales pe segmentul de cale ferată Strășeni – Revaca. Acest segment, din punct de vedere geografic, practic întretaie în două orașul Chișinău. Tot ei spun că, prin intermediul căii ferate, trebuie de construit și un sistem de transport din oraș spre aeroport.

Alte lucruri interesante:

– Se propune construcția infrastructurii necesare și a coridoarelor sigure pentru cicliști și pietoni. Asta înseamnă că autoritățile, atunci când construiesc piste de bicicliști, trebuie să le conecteze la o rețea comună, pentru ca acestea să nu fie plasate doar pe anumite segmente.

– Ciclismul poate fi folosit ca o formă de turism, dar și ca o posibilitate de promovare a unui mod sănătos de viață.

– Sistemul de partajare a bicicletelor trebuie să fie luat în considerare de autorități. Astfel, oricine va putea lua o bicicletă pentru a ajunge din punctul A în punctul B, returnând-o la orice altă stație de bibiclete din zona punctului B.

– Este recomandată conectarea orașul prin intermediul zonelor verzi – parcurile. De exemplu, cel mai evident lucru este de a conecta parcurile Valea Trandafirilor cu Valea Morilor utilizând zona istorică din centrul orașului Chișinău. În unele zone, unde sunt oportunități de a conecta un parc cu o stradă, pot fi utilizate treceri subterane sau supraterane pentru bicicliști.

Costuri

Integrarea transportului public, anume troleibuzele, autobuzele și microbuzele, ar putea costa câteva milioane de dolari. Autoritățile își propun să înceapă acest proiect în octombrie 2021.

Proiectarea unei rețele noi și crearea unui sistem unic de tarifare ar costa fiecare sume de ordinul sutelor de mii de dolari. Aceste proiecte ar fi prognozate pentru anul următor.

Includerea căilor ferate, un obiectiv cu prioritate medie și pe termen lung, ar costa sute de milioane și ar începe în august 2023.

Costurile în domeniul parcărilor ar fi și ele astronomice. De exemplu, identificarea, construcția și achiziționarea terenurilor de staționare pentru parcările de tip „Park and Ride” ar costa 360 de milioane de dolari. Un management digital al parcărilor ar fi estimat la 2,2 milioane de dolari. Totuși, ceva mai ieftină ar fi crearea unei entități de management al parcărilor, care ar avea un buget inițial de 450 de mii de dolari și ar începe în octombrie 2021.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.