Parcarea de la UTM. Cât de „smart” este construcția de sub geamurile clădirii

O parcare cu mai multe etaje și dotată cu ascensor va fi construită în centrul orașului de o firmă privată. Aceasta va fi amplasată pe teritoriul Universității Tehnice și va avea o capacitate de 40 de locuri, dar vor fi amenajate și parcări la sol pentru studenții și personalul universității. Totuși, detaliile în privința parcării automatizate au provocat nedumeriri în rândul mai multor experți.

Proiectul este un parteneriat între Universitatea Tehnică, Primăria Chișinău și un agent economic. În contextul reabilitării străzii 31 august 1989, acesta vine să ajute la decongestionarea traficului prin eliberarea spațiilor din zonă, dar și la amenajarea teritoriului Facultății de Energetică și Inginerie Electrică a UTM. Potrivit rectorului Viorel Bostan, noua construcție mai are și un scop educațional – să „inspire” și să ajute studenții să vadă exemple de soluții smart cu privire la amenajarea locurilor de parcare.

Doar că…

Ideea a pornit de la necesitatea universității de a avea o parcare funcțională, iar un agent economic privat a venit cu soluția – o parcare automatizată cu mai multe nivele. Astfel, UTM vine cu terenul dat în locațiune pentru o sumă necunoscută, agentul economic – cu banii, iar primăria municipiului – cu actele. „Sunt investiții private cu titlu gratuit, așa cum se întâmplă în multe capitale ale lumii. Costurile de construcție sunt estimate de la 300 la 350 de mii de euro. Noi am avut o lungă cale de proceduri și lucru asupra inițiativei”, menționează Viorel Bostan.

Agentul economic care va administra parcarea este o companie cu sediul în Cojușna, Strășeni, iar administrator este Alexandru Triteac. SRL-ul a indicat că are doar doi angajați și că a înregistrat în 2019 pierderi de 303 mii lei. Totuși, acesta a spus că parcarea va fi ușor demontabilă și că va fi gata în termen de câteva luni, până la Ziua orașului Chișinău.

Fapt divers: Alexandru Triteac apare în calitate de fondator și administrator la alte două companii – una care produce fructe uscate și alta care importă carne de pasăre din Brazilia.

Problemele normative

Andrei Vatamaniuc, arhitect și co-fondator al Centrului de Urbanism, sugerează că acea clădire nu are cum să respecte normele de construcție, conform cărora parcările pentru 11-50 de autoturisme trebuie să fie amplasate la minim 25 de metri de la ferestrele instituțiilor de învățământ. „Agenția Națională pentru Sănătate Publică operează cu zone sanitare de minim 50 m pentru asemenea cazuri”, menționează arhitectul.

Rectorul UTM susține că terenul destinat construcției era mereu ocupat de mașini parcate, care blocau accesul în bloc și că se cerea o soluție în acest sens. „Despre această problemă am semnalat mereu public, cât și despre problema pe care o avem cu un restaurant care a acaparat ilegal zona aferentă blocului de studii. Și toate astea mereu au fost expuse în public”, a explicat Viorel Bostan.

Totuși, acesta precizează că parcarea propusă este una temporară, ușor demontabilă și nu trebuie privită ca o soluție pe termen lung. „Dacă se adeverește utilitatea sa, poate fi replicată și în alte locații. Când va dispare necesitatea ei sau când urbaniștii vor veni cu alte soluții, se va demonta”, a adăugat Bostan.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.