(video) „Succesul nu-i atunci când vrei bani, succesul e atunci când faci lucrul din plăcere.” Valentina Gaidarji, despre social media marketing

2

„Dacă rămân acasă, merg la…” este o campanie de informare a viitorilor absolvenți de liceu despre posibilitățile pe care le au în materie de studii superioare pe care le pot urma în Moldova. În cadrul acestei campanii (perioada 29 aprilie-4 iulie), dedicăm câte o săptămână unei facultăți și, respectiv, unei meserii. În acest sens, echipa #diez a discutat cu Valentina Gaidarji, specialista care a povestit despre ce înseamnă social media marketing. Așadar, în cele ce urmează, vă invităm să faceți cunoștință cu cineva care face parte din media socială, un pic mai netradițională decât media clasică, dar care deja e parte din viața noastră a tuturor și să aflați multe detalii curioase despre un job din domeniul marketingului social.

Valentina Gaidarji este o tânără specialistă în social media marketing. Anul trecut, dânsa ne-a povestit în cadrul primei ediții a proiectului „Dacă rămân acasă, merg la…” despre ce înseamnă să fii studentă la Marketing și Logistică și cum să combini studiile cu jobul. Anul acesta însă, Valentina, sau Valiușa, așa cum a preferat ea să o numim, ne-a povestit despre cum poți deveni un SMM, despre ce înseamnă în general acest job, despre evoluția acestuia, despre tendințele în materie de social media marketing și care este legătura acestuia cu jurnalismul.

Odată cu pandemia, Valentina a decis că primul lucru necesar și care i-l permite jobul ei este să-și mute biroul acasă. Altfel vorbind, să lucreze de la distanță și să practice freelance-ul.

„Oficiul îți fură din creativitate, pereții nu te inspiră și eu înțelegeam că în momentul în care eu ies la o plimbare sau între timp mă văd cu prietenii, eu mult mai productiv mă simțeam și mult mai multe idei bune aveam. Respectiv, a fost o decizie pe care compania a aprobat-o cu greu, pentru că am fost prima angajată care a cerut acest lucru, dar după această decizie, mai mulți angajați au început să lucreze și ei de acasă. Așadar, sunt specialități care necesită prezență fizică a lucrului în birou și sunt altele care nu necesită acest lucru. Exact după acel moment viața mea s-a schimbat la 160 de grade, pentru că am avut posibilitatea să lucrez concomitent pentru mai multe companii”, ne-a povestit tânăra despre prima ei experiență de lucru de la distanță.

Am fost curioși să aflăm care este diferența dintre social media manager și social media marketer, explicația a venit îndată ce invitata noastră a auzit întrebarea.

Așadar, un social media manager este cel care are grijă de anumite pagini pe rețelele sociale, să zicem, mai superficial, iar atunci când o persoană este social media marketer, aceasta direcționează compania și creează strategii pentru dezvoltarea acesteia pe piață.

Importanța studiilor

„Facultatea contează mult la capitolul încrederii de sine”, spune Valentina. Studiile te învață în mare parte despre tot ceea ce înseamnă strategii și inițiere în cunoștințe de cauză în domeniul marketingului, iar cursurile îți dezvoltă abilități de lucru în practică.

„Cursurile sunt importante prin faptul că la ele cunoști un cerc de oameni din domeniu care ulterior te ajută să ajungi acolo unde vrei. Dar adevărul este că niciun curs nu o să te ajute dacă tu nu pui în practică ceea ce înveți acolo. Doar lucrând o să poți înțelege care sunt pașii exacți pe care trebuie să-i faci, deoarece cursurile sunt mai degrabă pentru a forma o imagine mai clară despre ce înseamnă social media marketing”, notează protagonista noastră despre importanța cunoștințelor teoretice.

Ce înseamnă termenul de freelancer

„Freelancer-ul este o persoană libertină. Aici tu singur(ă) decizi câte ore trebuie să lucrezi, când vrei să lucrezi, de unde vrei să lucrezi. Asociez freelancing-ul cu termenul remote, ambele presupun lucrul de la distanță. Și pentru că acest tip de muncă are și anumite dezavantaje, și anume faptul că este greu să te organizezi, este foarte important să-ți setezi timpul corect, așa încât să îndeplinești toate sarcinile planificate”, menționează Valentina Gaidarji.

Cum te poziționezi pe piață ca specialist

De asemenea, tânăra povestește că totul se întâmplă printr-o operație simplă atunci când te poziționezi pe piață ca specialist. De exemplu, o anumită companie vede felul în care o altă companie își vinde produsul, cea din urmă se interesează cine este în spatele acesteia și apelează la persoana X. În mod real, totul se întâmplă prin recomandări, mai ales când specialistul este nișat, de exemplu, este axat pe anumite segmente cum ar fi beauty, eco lifestyle, sănătate etc.

„Alteori, atunci când tu vorbești despre serviciile pe care le oferi, despre aptitudinile tale de marketer, de asemenea poți fi observat sau recomandat celui care are nevoie de aceste servicii”, mai completează Valentina.

Deși piața marketingului social din Republica Moldova este în creștere, câmp de dezvoltare și de ascensiune este. Valentina a spus că specialiștii din domeniu deseori se inspiră de la cei din Rusia, pentru că dânșii vin cu strategii noi și inovative. Mai mult decât atât, aceștia sunt foarte bine plătiți, motiv pentru care specialiștii vorbitori de rusă se îndreaptă și pe piața social media rusească.

„Este foarte important de urmărit tendințele, de exemplu, publicitatea plasată pe platforma TikTok începe deja să vândă produsele/serviciile”, sugerează specialista.

Strategii de social media marketing:

# colaborări de lungă durată cu influencer-i;
# sesiuni foto profesioniste și calitative;
# mici concursuri utile;
# fotografii umanizate, fără Photoshop.

Abilități pe care trebuie să le posede un specialist în social media:

# să fie comunicabil;
# să înțeleagă dorințele clientului;
# să se înarmeze cu răbdare odată ce începe colaborările.

Mituri legate de social media marketing/social media management:

# „Dacă o să fii SMM, o să ai multe ore libere pe zi” – nu-i adevărat pentru să sunt proiecte care necesită multă implicare și prezență;
# „Nu-i nimic complicat” – ba da, este, mai ales dacă nu ai o strategie după care te ghidezi.

Cât câștigă un specialist în social media marketing?

„În dependență de câte companii are”, subliniază Valentina, pentru că achitarea se face per companie. Totul contează de serviciile pe care le oferi, de abilități și de experiență. De exemplu, sunt companii care oferă pentru serviciu 150 de euro, iar sunt altele care oferă 600 de euro pentru un proiect lunar.

Valentina mai subliniază că pe piața din Moldova este bine să poți să-i achiți salariu unui SMM între 150 și 300 de euro lunar. Dar adevărul este că în acest caz este loc pentru creștere și dezvoltare, pentru că specialiștii buni sunt recomandați mereu și aceștia își pot permite mai multe colaborări, respectiv, salariu mai mare.

Pronosticurile protagonistei noastre spun că, în scurt timp, influencer-ii vor fi cei mai solicitați oameni în detrimentul surselor de informare oficiale sau a mediei sociale clasice în materie de sursă de publicitate și de promovare a produselor sau a serviciilor.

Spre final de interviu, am rugat-o pe Valentina să ne povestească dacă există vreo interdependență între fluxul informațional și conținutul publicat de specialiștii în social media, la care protagonista ne-a spus că: „Da, și foarte strânsă chiar”.

„Atunci când portalurile de știri publică o noutate, multe companii reacționează și încearcă pe seama ei să creeze un conținut publicitar care neapărat o să prindă la public. Respectiv, noi mereu urmărim actualitatea ca să știm ce s-a întâmplat. Un alt punct care le leagă este faptul că jurnaliștii scriu bine textele, iar un text bun mereu vinde primul”, subliniază Valentina.

Această discuție a fost încheiată cu un îndemn. Astfel, Valentina le-a sugerat tinerilor că, dacă vor să se ocupe de social media marketing pentru bani, mai bine nici să nu se apuce. Pentru că succesul nu-i atunci când vrei bani, succesul e atunci când faci un anumit lucru din plăcere, fără să ți se achite cineva. Trebuie să-ți placă cu adevărat ceea ce faci și să te regăsești în meseria pe care ți-o alegi. Marketingul este despre creativitate, interacțiune cu oamenii și multă implicare, iar un specialist bun este cel care își orientează atenția doar spre anumite nișe din media socială.

Proiectul „Dacă rămân acasă, merg la…” este realizat în parteneriat cu Moldova Agroindbank și Educație Online.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ilinca Televca
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente