Povestea Olgăi Balmuș, profesoara de fizică și robotică care promovează educația inovativă

MCP_Cover_Olga Balmus

Olga Balmuș este o profesoară exemplu în sistemul educațional din Republica Moldova. Lecțiile de fizică și robotică, pe care le predă la liceul teoretic „Mihai Ștefănucă” din Ialoveni, sunt întotdeauna pline de experimente educative interesante, iar elevii ard de nerăbdare să ajungă la aceste ore. Recent, Olga Balmuș a primit titlul de „Ambasador Digital” în cadrul unui concurs organizat de proiectul „Clasa Viitorului”, un proiect de transformare digitală a educației, implementat în instituţiile educaţionale din Moldova.

În cadrul campaniei #ePosibilAcasă, desfășurate de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Mare Britanie, aflăm istoria de succes a Olgăi Balmuș, o profesoară model, care inspiră mediul pedagogic spre noi realizări.

De când era mică, Olga visa să devină profesoară. Dragostea pentru această nobilă profesie i-a fost cultivată de familie, dar și de învățătorii de la școala primară, pe care îi respecta și îi iubea nespus. Olga și-a început cariera de profesoară la un liceu din Mileștii Mici, iar din 2013 activează în calitate de profesoară de fizică și robotică educațională la liceul teoretic Petre Ștefănucă” din Ialoveni. În 2016, odată cu lansare proiectului național „Clasa Viitorului”, Olga a descoperit sistemul de predare digital. Acest sistem, care aborda altfel procesul de predare, a intrigat-o, dar a și a motivat-o să se perfecționeze și modernizeze.

„Lecțiile de fizică au devenit mult mai interesante, nu atât de dificile pentru elevi, interactive și desigur atractive. Datorită acestor schimbări în atitudinea față de ore, eu și elevii mei avem o stare de bine atunci când începe lecția, indiferent dacă e format online sau cu prezență fizică. Pentru mulți elevi a dispărut frica «eu nu voi reuși la fizică», pentru că instrumentele digitale oferă modalități de diversificare a sarcinilor elevilor, și-i motivează astfel să studieze continuu.”, spune Olga.

Tehnologiile inovative și instrumentele digitale oferă o nouă viziune procesului educațional. Profesorul are la dispoziție o gamă largă de resurse, care reprezintă o punte spre schimbare, pentru a corespunde cerințelor generației de elevi nativi digitali, favorizând totodată calitatea și interactivitatea actului instructiv-educativ. Olga Balmuș este una dintre profesoarele care a atins succesul în acest domeniu inovativ, iar recent a primit titlul de Ambasador Digital în cadrul proiectului „Clasa Viitorului”

„Desigur că am avut emoții la superlativ când am câștigat acest titlu. Totodată, acest titlu a adus cu sine și noi provocări. Încerc să rămân un model de implicare, de relaționare pentru colegii mei, oferindu-le exemplul propriu, ca să participe la diferite concursuri și să-și dezvolte aptitudinile. Doar astfel vom putea contribui la promovarea unor valori frumoase în societate”, spune Olga.

În cadrul orelor de robotică, Olga Balmuș folosește setul de inventică Makey Makey, un instrument modern de educație, care aduce implicarea elevilor la un alt nivel de interactivitate.

„Setul de inventică Makey Makey conține mai multe componente ce pot rezona cu predarea multor concepte, nu doar fizica. Este un kit care poate fi integrat cu ușurință în procesul de predare-învățare-evaluare, pornind de la educația muzicală, până la geografie, istorie, limba și literatura română, crearea diferitor jocuri inteligente etc., deoarece kitul poate fi utilizat și împreună cu editorul grafic Scratch. Implementarea acestuia în cadrul orelor de curs va da o nouă dimensiune abordării STEAM, care ia amploare în ultima perioadă. Pe lângă asta, împreună cu elevii desfășor și ore de robotică educațională unde, distrându-ne, învățăm elemente de programare, construcție a diferitor mecanisme robotice. Participăm activ în cadrul concursurilor naționale SumoBot Challenge – o competiție care pune în aplicare legi fundamentale ale fizicii, după care la fel ne implicăm în competiția națională First Lego League Moldova. În cadrul acestui concurs am obținut performanțe frumoase alături de prima echipă de fete PowerPuff, promovând astfel numele liceului teoretic «Petre Ștefănucă» la nivel național, dar și internațional. Anul acesta, trei fete din echipă au participat alături de alți coechipieri în concursul First Global Challenge 2020”, susține Olga.

„Clasa Viitorului” se bazează pe reușitele proiectului național de Robotică Educațională, ambele inițiative de educație STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă, matematică). Acestea duc la transformarea sistemului educațional din țară, subliniind importanța domeniilor științifice, tehnologice, inginerie, arte, matematică, antreprenoriat și proiectare, pentru cultivarea abilităților și a competențelor secolului XXI.

„Proiectul „Clasa Viitorului” a venit să redimensioneze procesul de predare- învățare-evaluare. Acest proiect are menirea de a promova schimbarea, care era atât de necesară și evidentă în noile condiții. Ne-am adaptat la aceste condiții, datorită faptului că promotorii acestor schimbări au avut încredere în fiecare dintre noi, profesorii, ne-au oferit multiple posibilități de creștere profesională, prin cursurile de formare continuă și adaptate strict la necesitățile actuale ale sistemului educațional. Ne-au motivat și încurajat să continuăm ceea ce facem, pentru că suntem veriga indispensabilă a educației”, spune Olga.

În cadrul orelor de fizică, Olga utilizează diverse tehnologii digitale, cum ar fi aplicațiile din Suita Google, care-i permit o colaborare extraordinară cu elevii.

„Aplicația Classroom reprezintă clase virtuale unde plasăm diverse materiale discutate în clasă, teme pentru acasă. Aici elevii încarcă sarcinile rezolvate, eu le evaluez, comentez, totul într-un spațiu privat. La fel se poate genera un catalog cu reușita elevilor. Jamboard este o tablă online, un instrument de colaborare în timpul lecției, dar și al sarcinilor pentru acasă. Mai folosesc Google Docs în cadrul orelor, atunci când doresc să realizez o analiză SWOT a unui subiect teoretic discutat, prezentări Google pentru a da un suflu nou lecției, formulare Google cu ajutorul cărora creez evaluări formative, dar și sumative. Pe lângă aceste instrumente mai utilizez și echipamente digitale, precum Snap Circuit – circuite electronice cu care am realizat cu succes lucrări practice în acest an, am analizat conductibilitatea electrică a diferitor medii lichide, legile electrolizei; ochelari VR cu ajutorul cărora am explorat universul în cadrul orelor de astronomie. Ozoboții au servit drept echipament, cu care elevii au realizat activități STEAM din cadrul Curriculumului la disciplina «Fizica». Cu Makey Makey am creat circuite simple împreună cu elevii, unde am înlocuit întrerupătorul tradițional cu unul confecționat din materiale reciclabile și adaptat la funcționalitatea kitului. Mie îmi place să descopăr lucruri noi de aceea voi continua să perseverez în cunoaștere.”

Olga Balmuș reprezintă noua imagine a personalității din domeniul pedagogic. Prin ambiție, curiozitate și dorința de a oferi sistemului educațional o amprentă contemporană, Olga promovează o educație corespunzătoare necesităților secolului XXI, și ne demonstrează că o educația calitativă și modernă este posibilă și acasă, în Republica Moldova.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente