„Câștigă un milion de dolari!”. Cum SUA încearcă să-și convingă populația să se vaccineze

Mai multe state din SUA au identificat o metodă mai controversată de a motiva oamenii să se vaccineze împotriva COVID-19. De exemplu, autoritățile din statul Ohio au pus la bătaie câte un milion de dolari pentru cinci persoane în fiecare săptămână, iar rezultatele au fost observate imediat: în primele șapte zile de la anunțarea loteriei, rata de vaccinare a crescut cu 33%. 

A crescut impresionant și rata vaccinării cu 94% în rândul tinerilor de 16 și 17 ani și cu 46% – pentru tinerii de 18 și 19 ani. Numărul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 55 de ani a crescut cu 55 la sută de la anunțarea loteriei.  

Există un program de loterie separată pentru cei cu vârsta cuprinsă între 12 și 17 ani. Câștigătorii vor primi o bursă la orice colegiu sau universitate din Ohio. 

Banii de la loterie vor fi alocați din fondurile federale destinate luptei cu coronavirusul al statului Ohio. Inițiativa, chiar dacă a prezentat rezultate bune, a fost criticată de parlamentarii din ambele tabere politice, considerând-o risipă a banilor contribuabililor. Aceștia consideră că banii publici ar trebui folosiți pentru a răspunde mai bine crizei. 

Cu scopul de a ridica rata de vaccinare împotriva COVID-19, și alte state au anunțat recent loterii asemănătoare. Locuitorii New York-ului vor primi un bilet de loterie cu șansa de a câștiga până la 5 milioane de dolari. Iar loteria din Maryland va selecta în mod aleatoriu un locuitor vaccinat pentru un premiu de 40.000 de dolari în fiecare zi. Aceasta se va desfășura pe o perioadă de 40 de zile, la finalul căreia va fi oferit premiul cel mare de 400.000 de dolari. 
 

Stimulente pentru aplicațiile de dating 

Săptămâna trecută, Casa Albă a făcut un parteneriat cu mai multe aplicații pentru a oferi stimulente clienților vaccinați împotriva COVID-19. 

Utilizatorii vaccinați de pe Tinder, Hinge, OKCupid, BLK, Chispa, Plenty of Fish, Match, Bumble și Badoo vor avea acces la conținut premium, „cum ar fi boost-uri, super like-uri și super swipes”, dacă au dovada vaccinării. Utilizatorii vor putea, de asemenea, să filtreze potențiale „potriviri” în funcție dacă ești vaccinat sau nu.

„Potrivit cercetărilor efectuate de OKCupid, persoanele care sunt vaccinate sau intenționează să se vaccineze primesc cu 14% mai multe «potriviri» decât persoanele care nu intenționează să se vaccineze”, a declarat Casa Albă. 

Conform datelor oferite de Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, aproximativ 48% din populația SUA au primit cel puțin o doză de vaccin și aproape 127 de milioane de oameni, adică 38% din populația SUA, sunt complet vaccinați. 

Oamenii au primit și alte bunuri, fiind încurajați să se vaccineze Foto: Amanda Voisard / The Washington Post /Getty

Loteria, eficientă sau nu? 

În articolul „Creșterea vaccinării: punerea științei psihologice în acțiune” publicat pe pagina „Asociației pentru știință psihologică”, se vorbește despre stimulentele pentru vaccinare. Specialiștii spun că aceste programe, în general, nu modifică atitudinea și gândirile oamenilor față de vaccinuri. 

„Programele de stimulare efectuate de-a lungul timpului s-au concentrat în primul rând pe promovarea vaccinării copiilor și vaccinarea antigripală pentru adulți. Au fost organizate stimulente și pentru a promova vaccinul împotriva hepatitei B. Unii specialiști afirmă că această abordare este o strategie eficientă de promovare a vaccinării; alții susțin că dovada eficacității este neconcludentă”, se arată în articol. 

De exemplu, au fost făcute studii în baza programelor de stimulare combinate cu alte strategii de promovare a vaccinării. S-a stabilit că este dificil de izolat efectul produs de către stimulent. În plus, ridică semne de întrebare și stimulentele utilizate, care variază considerabil: stimulente monetare sau nemonetare, dacă e o recompensă fixă sau una variabilă (cum ar fi un bilet la loterie). În prezent, specialiștii au puține îndrumări cu privire la modul de stabilire a mărimii stimulentului, dacă va conta faptul că recompensa este fixă sau variabilă sau dacă recompensa ar trebui să implice rezultate monetare sau nemonetare. 

Cu toate acestea, specialiștii prevăd următorul lucru: stimulentele ar putea să schimbe ușor comportamentul oamenilor și anume să-i facă mai puțin receptivi la vaccinare dacă acestea nu sunt oferite. 

 

Surse: The GuardianNBC NewsDispatchCNNEdition CNN.

Din 2016 scriu despre drepturile femeilor, violența domestică și hărțuire sexuală. Apoi mă concentrez pe democrația locală, reforma administrației publice și pe cum oamenii din sate pot avea condiții mai bune de trai. Îmi pun întrebări despre ce ne doare pe noi, ce iubim și ce ne face mai puternici, iar răspunsurile le găsesc în istoriile umane care apar pe Moldova.org.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.