Cazul Pratasevici. Cum și de ce a fost capturat de autoritățile din Belarus

Cazul Pratasevici. Cum si de ce a fost capturat de autoritatile din Belarus

Un avion al companiei irlandeze Ryanair a fost redirecționat ieri spre Minsk sub pretextul unei amenințări cu bombă. Însă adevăratul motiv a fost arestarea bloggerului și activistului de opoziție în Belarus, Raman Pratasevici. Incidentul a stârnit indignarea opiniei publice internaționale, mai ales pentru faptul că acțiunea a încălcat mai multe convenții internaționale, fiind comparat cu „pirateria”.

Avionul în care zbura Pratasevici avea cursa Atena-Vilnius. La un moment dat, în momentul în care se afla pe traseu descendent deasupra teritoriului Belarusului (aeroportul din Vilnius se află la 50 km de hotarul cu Belarus), aeronava și-a schimbat brusc cursul către Aeroportul din Minsk, pentru o aterizare de urgență.

Aeronava a fost escortată de un avion de luptă al forțelor armate ale Belarusului, după ce la bord au fost semnalate „explozive”. Deja la sol, în timp ce imitau controlul în privința explozivelor, autoritățile belaruse l-au reținut pe Raman Pratasevici și pe prietena acestuia. 8 ore mai târziu, aeronava se întorcea la Vilnius din Minsk, dar fără 6 pasageri, despre care se spune că erau Pratasevici, prietena acestuia și alți 4 agenți ai KGB-ului belarus, care l-ar fi spionat pe jurnalist în tot acel timp, însoțindu-l în zbor.

De ce Pratasevici a devenit o țintă?

Jurnalistul de 26 de ani are un canal de telegram numit Belamova. Însă acesta s-a făcut cunoscut după ce a fost redactor-șef al unui alt canal de telegram, NEXTA, devenit popular în timpul protestelor din vara, toamna și iarna anului trecut, în urma alegerilor prezidențiale din Belarus declarate drept câștigate de Lukașenka.

Recent, NEXTA a fost numită organizație extremistă, iar Pratasevici a fost inclus în lista teroriștilor. Acesta riscă 15 ani de închisoare sau chiar pedeapsa cu moartea, mai ales că Belarus este singura țară din Europa care încă nu a abolit pedeapsa capitală.

Ce s-a întâmplat în aeronavă?

Potrivit datelor flightradar, aeronava a fost deturnată cu doar două minute înainte de a părăsi spațiul aerian al Belarusului. Martorii relatează că Pratasevici avea mâinile în cap și tremura din momentul când s-a anunțat despre aterizarea forțată în Minsk.

Unul din pasageri a declarat agenției Reuters că Pratasevici a deschis dulapul de deasupra locurilor din avion și a transmis laptopul și telefonul prietenei sale.

Portalul lituanian Delfi cita un alt pasager, care l-a auzit pe Pratasevici spunând că „Voi primi pedeapsa cu moartea aici”, în timp ce era escortat din avion de forțele belaruse. Departamentul pentru crimă organizată al Belarusului au confirmat reținerea acestuia pe canalul lor de telegram, dar ulterior au șters declarația.

Înainte de decolarea din Atena, Pratasevici scria unui prieten că este urmărit de mai multe persoane care încearcă într-un mod agresiv să-i fotografieze datele din pașaport. Se vehiculează că în timpul zborului acele persoane suspecte ar fi creat un incident și că au informat despre prezența explozivilor la bord. Aeronava a fost interceptată de un MIG de luptă și însoțită la Minsk.

Problema Uniunii Europene

Uniunea Europeană este principalul actor internațional vizat în acest incident, deoarece atât Grecia, cât și Lituania, sunt țări membre ale UE, zborul fiind unul intern pe teritoriul UE și zonei Schengen. Mai mult, și compania care opera zborul, Ryanair, este din Irlanda – un alt stat al Uniunii Europene. Altfel spus, se așteaptă noi sancțiuni împotriva Belarusului din partea UE. Însă temerea membrilor societății civile este că acestea nu vor avea nici un efect.

Până în prezent, marea majoritate a instituțiilor UE, Statelor Unite și Marii Britanii au venit cu declarații care condamnă actul autorităților belaruse. Organizația Internațională a Aviației Civile declară că „sunt îngrijorați de aterizarea forțată aparentă a unui zbor Ryanair și a pasagerilor acestuia, care ar putea încălca prevederile Convenției de la Chicago” și că urmează să caute mai multe informații care să fie confirmate de țări și de operatorii vizați.

Mai multe curse aeriene operate de Wizzair, Baltic Air sau LOT (companie poloneză) au început să evite spațiul aerian al Belarusului. Deocamdată, o decizie oficială în acest sens nu a fost încă anunțată decât de Baltic Air.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.