‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
luni, 22 aprilie, 2024
7.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriElena Vutcariov - de la prune vândute sub sinecost la procesare și crearea mărcii...

Elena Vutcariov – de la prune vândute sub sinecost la procesare și crearea mărcii proprii

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Agricultura este afacerea care comportă cel mai înalt grad de risc. În anii când este exces de roadă, prețurile scad vertiginos, iar producătorii care nu au întreg lanțul valoric de producere, stocare, sortare, ambalare, transport și desfacere, deseori se simt blestemați de un an prea roditor care duce la excesul unui anumit tip de produse.

În anii cu înghețuri, grindină sau secetă, calitatea recoltei lasă mult de dorit, ceea ce, iarăși, le complică existența agricultorilor.

Este încă vie imaginea agricultorului din Nisporeni, care în anul 2018 a pus la pământ livada de 2 hectare de prun bogat în roadă, din disperare că intermediarii îi ofereau doar 80 de bănuți pe kilogramul de prune.

Au fost ani buni când prunele moldovenești erau exportate direct pe piața rusească, însă, de-a lungul anilor, au intrat mii și mii de hectare pe rod, iar cum toate prunele ajungeau practic în același timp pe piață, în câteva zile prețul scădea, iar mulți producători moldoveni ajungeau să vândă prune subsinecost, doar ca „să scape de ele”.

Elena Vutcariov a înțeles foarte repede, încă la începutul anilor 2000, că prunele nu trebuie exportate imediat după recoltare și a fost printre primii întreprinzători care a riscat să le depoziteze.

Până atunci, în mare parte, doar merele și strugurii se depozitau. Ulterior, când a înțeles că prunele pot genera plus-valoare prin uscare, nu a ezitat să investească într-o uscătorie de prune.

‹ adv ›

În anul 2017, când prețul pentru un kilogram de prune uscate era doar de 12 lei cu TVA inclus, mult sub sinecost, și-a promis sieși că nimeni niciodată nu o să își mai bată joc de munca ei.

Afacerea cu prune cu miez de nuci în ciocolată a debutat în bucătăria familiei, acolo unde a petrecut sute de ore experimentând, combinând tipuri de ciocolată, testând diverse grade de hidratare a prunei, până a găsit combinația perfectă.

Se întîmpla să fie atât de absorbită de procesul de producere, încât, uneori, ajungea și la ora 4 dimineața.

‹ adv ›

Dacă la început tot procesul era unul strict manual, inclusiv glazurarea, doar la un an distanță familia Vutcariov cu mari sacrificii a reușit să aducă din Italia o linie de glazurare care le-a ușurat enorm munca.

Producerea a început strict cu două tipuri de produse: prune simple în ciocolată și prune cu miez de nuci în ciocolată, iar astăzi, în 2021, întreg asortimentul conține peste zece tipuri de produse reunite sub brandul „Fruvit”.

„Fruvit” aduce pe masa consumatorilor și inele de mere uscate în glazură albă și ciocolată neagră, caise deshidratate cu și fără migdale în ciocolată, prune simple hidratate în ambalaj zip.

În materie de prune uscate, compania monitorizează întreg procesul având propria livadă și propria uscătorie.

Despre sacrificii și investiții, Elena Vutcariov vorbește cu zâmbetul pe buze, deși, pe undeva, s-a simțit nedreptățită că regulamentul cu privire la subvenționarea în agricultură nu prevede o măsură aparte pentru utilajele care pot aduce plus valoare produselor noastre agricole, cum ar fi spre exemplu linia de glazurare, costul căreia a depășit un milion de lei, iar investiția a fost suportată 100% de către companie.

Chiar dacă astăzi sunt prezenți în mai toate marile rețele, relațiile cu retailerii de multe ori îi lasă un gust amar. Condițiile de colaborare, termenele de achitare, politica de retrobonus, taxele de raft nu sunt echitabile.

Își dorește enorm să poată face export, prin accesarea piețelor străine, pentru că la ora actuală utilajul de glazurare este exploatat doar în proporție de 25%, iar potențialul de procesare este unul enorm.

Producătoarea este ferm convinsă că Republica Moldova poate și trebuie să nu mai fie doar un furnizor de materie primă ieftină. Are capacitatea și potențialul să proceseze din ceea ce produce, să acceseze piețe externe.

Însă, pentru aceasta, este nevoie ca agricultura să fie declarată ramură strategică a economiei naționale, iar autoritățile să își conjunge eforturile cu producătorii pentru accesarea de noi piețe.

E nevoie de investiții în tehnologizarea procesării, astfel încât producătorul să nu mai fie constrâns să vândă repede și ieftin, doar ca „să scape de produsele agricole”. În speranța unor zile mai bune pentru producători și procesatori, fiecare se descurcă cum poate.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›