Cum pandemia schimbă modelul clasic de lucru. Explicăm

Ca o tânără angajată de puțin peste jumătate de an, nici măcar nu am apucat să văd cum e cu munca în redacție. Lucrul de acasă era un avantaj pentru mine, deoarece puteam să fiu prezentă și la cursurile de la facultate (care tot se fac online) și să muncesc. De câteva ori, totuși, a trebuit să vin la birou, dar mi s-a părut că am pierdut foarte mult timp și energie numai pe drum – aproape o oră încolo, o oră înapoi – timp în care puteam să mă ocup de lucruri mai importante, tot legate de activitatea de jurnalistă. 

Am vrut să văd ce se întâmplă și cu oamenii din jurul meu, care au ani de experiență cu mersul la birou, ambuteiaje, lucrul în echipă „pe viu”, și ce zic angajatorii despre revenirea la muncă în regim „normal”.

Mai mult de jumătate din angajați preferă lucrul de acasă

Se pare că pandemia a schimbat modelul regimului normal de muncă. Flexjobs, un site de căutare pentru locuri de muncă de la domiciliu, a chestionat recent peste 2100 de angajați care au lucrat de la distanță în timpul pandemiei. 

În concluziile studiului se arată că un procent uimitor de 65 la sută dintre lucrătorii la distanță au spus că vor să continue să lucreze de acasă și 58% chiar au spus că vor căuta un loc de muncă nou dacă ar trebui să se întoarcă la birou. Doar 2% au spus că vor prefera să revină, în timp ce 11 la sută au spus că munca la distanță nu este esențială pentru ei. Modelul hibrid care combină biroul și munca la distanță a fost, de asemenea, popular.

Pentru a-și menține lucrătorii, și unele companii de la noi sunt dispuse să dezvolte programe de lucru mai flexibile, dar și să mențină modelul de lucru hibrid, chiar și după pandemie. 

„Avantajele lucrului de acasă depășesc dezavantajele”

Iurii Bîtca, managerul departamentului de suport tehnic de la compania DataPro, povestește că de la începutul pandemiei, cel puțin jumătate de an nu a mers niciun angajat la birou. „În prezent, angajații companiei lucrează în proporție de 60% de acasă. Ei au putut să-și ia acasă computerele de la birou, mouse-uri, tastaturi, telefoane, etc.”

Pe lângă beneficiile pe care le-a obținut compania, precum închirierea unor spații mai mici sau consumul mai mic de electricitate, Iurii spune că au fost și dezavantaje în lucrul de la distanță. „În funcție de persoană, se îndeplinește un volum diferit de lucru când vine vorba de lucru la distanță. Unii angajați nu înregistrează nicio schimbare și efectuează același volum de lucru de aceeași calitate, alții se pot concentra mai greu de acasă. Astfel, am avut performanțe diferite, însă aceste diferențe au fost nesemnificative”. 

Totuși, când s-au observat niște diferențe, compania a luat anumite măsuri. Astfel, persoanele care nu s-au putut adapta la lucru de acasă au fost chemate să lucreze la birou, respectând măsurile de siguranță. „De altfel, am avut și persoane care au lucrat chiar mai bine de acasă.” 

Un alt aspect negativ în munca de la distanță a fost lipsa de comunicare și interacțiune în echipă. „De obicei, când toată lumea venea la birou, la pauza de masă sau seara, după lucru, toți ne adunam la o cafea și discutam pe diferite teme, ne relaxam – era un fel de intimitate care a dispărut de când ne-am mutat acasă. „Totuși, avantajele lucrului de acasă depășesc dezavantajele.”

Modelul hibrid și regim de lucru flexibil

Inga Pădurean este directoarea departamentului de resurse umane a filialei companiei Travod din Moldova. Ea povestește că și angajații acestei companii și-au mutat locul de muncă acasă încă din martie, anul trecut. Aceștia au putut să-și ia acasă tot de ce au avut nevoie pentru lucru. „A fost surprinzător să aflăm că performanțele lucrului de acasă au fost foarte mari. Nici noi nu ne-am așteptat.” 

În prezent, angajații companiei lucrează în regim flexibil. Din 130, lunar, la birou vin în jur de 20-30 de persoane. Inga spune că sunt conștienți de faptul că un regim cu 100% din angajați la birou va fi imposibil în viitor. Din acest motiv, în prezent se lucrează la diferite scenarii de lucru. „Prezența la birou este importantă. Însă chiar dacă nu va fi posibil de asigurat această prezență în fiecare zi, măcar de câteva ori pe săptămână ne-am dori ca fiecare angajat să viziteze locul de muncă.”

Deci, modelul de muncă hibrid sau un program flexibil de prezență fizică la birou se pare că va deveni noul „normal”, iar angajatorii vor trebui să adapteze modelul clasic de lucru pentru a asigura confortul și eficiența angajaților săi.

Un top al celor mai bune țări din lume în care să lucrezi de acasă îl vedeți aici.

Studentă la jurnalism în Cluj, a înțeles că mai bună învățătură decât practica nu există și nici mai bună redacție decât Moldova.org nu-i. Și da, chiar o cheamă Eugenia Wetz și are origini poloneze.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.