De ce este important să solicitați și să păstrați bonul de casă?

Mulți dintre noi au obiceiul să nu ceară bonul de casă atunci când procură un serviciu sau un produs. Chiar și atunci când îl primesc, acesta, de regulă, imediat ajunge la coșul de gunoi. Deseori cetățenii confundă nota de plată cu bonul fiscal. Mai jos vom explica care sunt beneficiile solicitării bonului fiscal, prin ce se deosebește acesta de nota de plată și ce puteți întreprinde atunci când vi se refuză înmânarea acestuia.

Bonul fiscal este util

Bonul fiscal este un document emis de casa de marcat, ce atestă contravaloarea bunurilor vândute cu amănuntul sau a serviciilor prestate direct către persoanele fizice. Mai simplu spus, acesta este un contract între cumpărător și agentul economic, care confirmă că s-a achitat bani pentru un serviciu sau produs pe care l-a primit.

De ce este important să solicitați și să păstrați bonul de casă?

În cazul în care ați beneficiat de un produs sau un serviciu necalitativ, deținerea bonului fiscal este un prim pas pentru a putea depune o reclamație și a solicita rambursarea cheltuielilor. În lipsa bonului fiscal, , nu veți avea posibilitatea să vă apărați juridic drepturile de consumator.

Totodată, prin eliberarea bonului fiscal, vă asigurați că agentul economic achită toate impozitele și taxele la stat din care se repară grădinițele, școlile, spitalele, se achită pensiile, salariile medicilor și profesorilor etc.

Conform legislației, consumatorul nu trebuie să ceară bonul de casă. Este responsabilitatea și obligația comerciantului să-l înmâneze. O parte din comercianți refuză eliberarea bonului de casă, motivând că aparatul de casă este defectat și oferă în schimb o simplă notă de plată, pe care este foarte important să nu o confundați cu bonul. Alteori bonul eliberat are un număr de ordine ce indică faptul că în ziua respectivă sunteți printre primele persoane care l-au primit, iar pe parcursul zilei acestea practic nu au fost eliberate.

În cazul în care aveți un magazin/bar/cafenea pe care preferați să-l frecventați, însă acesta nu este dotat cu POS terminal, puteți să vă adresați direct comerciantului să vă dea explicații din ce motiv nu vă oferă posibilitatea achitării cu cardul și să înlăture acest neajuns.
Adresarea o puteți face în scris, în registrul de reclamații, care obligatoriu trebuie să se afle la un loc vizibil în orice unitate de comerț (lipsa acestuia sau refuzul de a-l înmâna se sancționează contravențional). În termen de maxim 14 zile, comerciantul este obligat să vină cu explicațiile de rigoare de ce nu are instalat un terminal de plată POS. Tergiversarea acestui termen sau refuzul de a veni cu un răspuns se sancționează contravențional de către Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

Pentru nerespectarea prevederilor art.71, conform art.10 pct. 51 din Legea sus-menționată (instalarea terminale POS şi asigurarea posibilității de achitare a plăţilor prin intermediul acestora), se sancţionează cu amendă de 6.000 de lei pentru fiecare caz. În cazul în care agentul economic nu s-a conformat prevederilor art. 71 în termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii, i se va aplica o nouă amendă în mărime de 18.000 de lei. Controlul şi aplicarea sancţiunilor se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat.

Important! Nota de plată nu este bon fiscal, prin urmare aceasta nu contabilizează cheltuielile, și acestea nu pot fi monitorizate de către organele fiscale.

Bonul de casă trebuie să conțină în mod obligatoriu:

  • Partea superioară sau antetul. De regulă, conține date despre utilizatorul echipamentului de casă și de control;
  • Partea mijlocie sau corpul bonului. Unde găsim date despre vânzarea bunurilor, serviciilor sau lucrărilor prestate;
  • Partea inferioară. Formată din date de identificare a echipamentului de casă și de control.

Ce faceți dacă comerciantul refuză să vă înmâneze bonul fiscal?

Înmânarea bonului fiscal nu este doar dreptul consumatorului, dar și obligația agentului economic. Pentru refuzul de a vi se oferi bonul fiscal aveți tot dreptul să nu achitați serviciul sau produsul și să apelaţi la centrul unic de apel al Serviciului Fiscal de Stat – 080001525 (între orele 08:00 – 17:00), iar în afara programului puteți solicita prezența poliției la fața locului, care va constata încălcarea și va trage la răspundere agentul economic. Menționăm că neeliberarea bonului fiscal, conform prevederilor art. 254 Cod Fiscal, se sancţionează cu amendă de la 5000 la 15000 de lei pentru fiecare caz separat.

Încurajăm consumatorii să ceară mereu bonul de casă, aceasta fiind nu doar un drept, ci și o datorie de cetățean. Doar prin eforturi comune, vom putea contribui cu toții la crearea unei societăți transparente și oneste. Comunitatea Zona Zero îți propune să cunoască și să susțină afacerile responsabile față de clienți, care oferă servicii, produse de calitate și bonuri fiscale.

Autori: echipa CPR Moldova și Zona Zero

Acest material a fost elaborat în cadrul proiectului „Zona Zero: comunitatea businessului onest și cetățeni responsabili”, implementat de CPR Moldova (Centrul de Politici și Reforme) cu susținerea Fundației Soros Moldova.
Sursă foto: Playtech.ro

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.