image
Sursa foto: Jurnal.md/Nadejda Roșcovanu

Comisia de anchetă: Calea Ferată, furată de 1,5 miliarde de lei în 10 ani; Când angajații ar putea intra în grevă generală

În zece ani, Calea Ferată a fost delapidată de peste un miliard 500 de milioane de lei, a anunțat astăzi comisia de anchetă care a investigat situația de la întreprinderea de stat în perioada 2010-2020.

Doar în doi ani, în perioada 2018-2019, furturile de motorină s-au cifrat la suma de 22 de milioane de lei. „În 2020 totul a continuat, cifrele sunt foarte mari, dar în raport am inclus doar cifrele oficiale. Avem obiecte nefinalizate sau executate necalitativ. Suma de 64 de milioane de lei investită în ele nu aduce niciun venit. În linia de la Giurgiulești s-au investit 500 de milioane de lei, dar nu e dată în exploatare pentru că mai este nevoie de bani”, a declarat deputatul Oleg Lipskii, șef al comisiei de anchetă.

Comisia a mai constatat că întreprinderea a cheltuit peste 200 de mii de lei pentru serviciile juridice unei firme, dar nu există documente confirmative în acest sens. „Sunt nouă juriști la Calea Ferată. Pentru ce mai era nevoie? Nu știu. Să sperăm că banii nu au fost spălați. Seamănă cu ceva dubios”, a spus Lipskii

În total, cheltuielile neîntemeiate suportate de întreprinderea de stat ajung la de 20 de milioane de lei, iar casările „dubioase” - 1,5 milioane de lei.

La fel, comisia de anchetă a depistat o politică tarifară deficientă care a provocat Căii Ferate pierderi de 59 de milioane de lei, dar și contracte dubioase, dauna cărora este de 25 de milioane de lei, etc.

Deputatul Platformei DA Alexandru Slusari a declarat că, săptămâna viitoare, muncitorii de la Calea Ferată ar putea intra în grevă generală pentru că nu și-au primit salariile de aproape cinci luni.

„Calea Ferată moare, merge spre faliment. Nu sunt sigur că va rezista până la următorul Guvern. Singura soluție este să fie declarată de importanță strategică și să fie transmisă în subordinea Guvernului. Acest fapt nu este reflectat nici în raport și nici în proiectul de hotărâre, de aceia nu l-am semnat. La moment, Caleaa Ferată este gestionată de APP. Ei habar nu au ce se întâmplă acolo”, a menționat Slusari, membru al comisiei de anchetă.

Calea Ferată avea, la sfârșitul lui 2020, o datorie creditoare de 459,4 milioane de lei, iar restanțele salariale constituiau 35,5 milioane de lei.

Noutăţile partenerilor

comentarii: