Puțin peste jumătate dintre copiii din instituțiile de educație timpurie au fost înscriși în instituțiile din mediul rural (51,1%) și au fost de sex masculin (51,8%).
Majoritatea copiilor erau înscriși în învățământ preșcolar (92,2%), cu valori diferite pe regiuni, înregistrând cea mai mare pondere în mun. Chișinău – 93,7% și cea mai mică fiind în zona Sud – 89,6%.
Distribuția pe vârste a copiilor din instituțiile de educație timpurie denotă o preponderență a copiilor cu vârsta de 5 ani – 24,9%, 4 ani – 23,9%, 6 ani – 23,8% și 3 ani – 18,4%. Ponderea copiilor cu vârsta de până la 3 ani (înscriși în educație antepreşcolară) fiind de 7,8%, iar a celor de 7 ani și peste – 1,2%.
În anul 2020, la 100 locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau în medie 76 copii. Pe medii de reședință se remarcă o valoare mai mare a numărului mediu de copii la 100 locuri în mediul urban ‒ 91 copii comparativ cu cel rural – 65 copii (în descreștere comparativ cu 2019 – 101 și, respectiv, 73 copii la 100 locuri).
În anul 2020 educația timpurie a fost organizată în 1485 de instituții, din care 808 unități cu statut de creșă-grădiniță, 568 grădinițe, 90 școli-grădinițe, 17 centre comunitare și 2 creșe. Comparativ cu anul 2019 rețeaua de instituții de educație timpurie a înregistrat modificări, în special, a crescut numărul de grădinițe (cu 25 unități) și a scăzut numărul de creșe-grădinițe (cu 21 unități).
Potrivit Biroului Național de Statistică, după destinație, educația timpurie s-a desfășurat în 1474 instituții cu destinație generală, 4 – sanatorială și 7 – specială. În același timp, au fost completate cu copii 6441 de grupe, din care 6375 grupe cu destinație generală, 16 grupe – sanatorială și 50 grupe – specială. Din cele 50 de grupe cu destinație specială, 13 grupe au fost orientate spre compensarea deficienţelor de vedere, câte 12 grupe – de vorbire și de intelect, 7 grupe – de auz și câte 3 grupe – locomotorii și alte deficiențe.
Din totalul de 1485 de instituții de educație timpurie, 1470 unități (sau 99,0%) aparțin sectorului public, iar dintre acestea 337 unități au funcționat în mediul urban și 1133 unități ‒ în cel rural (22,9% și, respectiv, 77,1%). Instituţiile de învăţământ private (15 unități) au funcționat doar în mediul urban. În perioada 2015-2020, la general, numărul de instituții de educație timpurie este în creștere cu 24 unități, în mediul urban ‒ cu 23 unități.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!