Proiectul a fost
implementat grație sprijinului tehnic și financiar al Mastercard și Moldova
Agroindbank. Pentru parteneri, proiectul a fost primul pas în cadrul Memorandumului
de colaborare strategică, semnat de Mastercard și Primăria Chișinău în ianuarie
2021.
1. Cum se
plătește călătoria în transportul public folosind un terminal mobil?
Taxatorii sunt echipați cu terminale mobile şi
ajută pasagerii să utilizeze noul serviciu. Pentru a achita călătoria fără
numerar este suficient:
- să apropiaţi de ecranul terminalului cardul bancar
contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcția de plată
contactless;
- după confirmarea plății, o sumă egală cu costul
călătoriei este debitată automat de pe card;
- după finalizarea plății, terminalul va emite un
semnal sonor și va imprima un bilet cu informații despre preţul, data și ora
călătoriei.
2. Care
este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar? Se percep comisioane suplimentare
pentru achitarea cu cardul?
În cazul plății fără numerar, prețul
călătoriei nu se modifică și constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz și 3
lei (în oraș) pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plățile
fără numerar.
IMPORTANT: până la sfârșitul lunii
aprilie se aplică o reducere de 50% la achitarea cu un card Mastercard de la
Moldova Agroindbank în troleibuzele nr. 22, 23, 24 și 30 și autobuzele care
circulă pe ruta nr. 5.
3. Ce
carduri bancare pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul
terminalului mobil?
Pentru achitarea călătoriei în transportul public
sunt acceptate cardurile bancare contactless ale oricărei bănci din Moldova și
din lume ale diferitor sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de
plată contactless au un marcaj special - indicatorul contactless.
De asemenea, terminalul mobil permite achitarea
călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv care acceptă funcția de plată
contactless. De exemplu, puteți achita călătoria cu un smart watch care acceptă
Garmin Pay.
4. Se
poate achita pentru călătorie cu numerar?
Da, puteți plăti pentru
călătorie și cu numerar: după ce primește banii de la pasager, taxatorul efectuează
plata la terminalul mobil cu cardul său special și eliberează un bilet tipărit
cu detaliile călătoriei.
5. Cum
are loc achitarea călătoriei de către categoriile care beneficiază de
facilități, de exemplu, pensionari?
Pentru categoriile beneficiare de facilități, condițiile de călătorie au
rămas neschimbate. Este suficient ca pasagerii să prezinte taxatorului legitimația
de beneficiar, după care acesta va înregistra călătoria cu tarif redus pe
terminalul mobil, folosind un card special și va emite un bilet tipărit cu
detaliile călătoriei.
6. Cum vor putea copiii să achite pentru călătorie?
Un copil cu vârsta sub 7 ani are dreptul să călătorească gratuit cu
mijloacele de transport în comun. Copiii de peste 7 ani pot achita călătoria cu
un card bancar, dacă părintele a solicitat emiterea acestuia în numele
copilului sau în numerar: după ce primește banii pentru călătorie, taxatorul va
efectua plata pe terminalul mobil cu cardul său special și va elibera un bilet
tipărit cu detaliile călătoriei.
7. Cât timp durează plata contactless pentru
călătorie?
Viteza este unul dintre principalele avantaje ale tehnologiei de plată
contactless Mastercard. Plata are loc aproape instantaneu. În plus, pentru
plata fără numerar nu este nevoie să se piardă timp căutând bancnote și
calculând restul, ceea ce, de asemenea, economisește timpul.
8. Banii
pentru o călătorie pot fi încasaţi accidental de două ori?
Nu,
terminalul procesează câte o plată la un moment dat, emite un semnal sonor,
imprimă biletul și se blochează. Pentru a efectua o altă plată de pe același
card, taxatorul trebuie să inițieze din nou plata. Prin urmare, este imposibil
să se achite accidental călătoria de două ori.
9. Cât de
sigure sunt plăţile contactless?
Plățile contactless sunt una dintre cele mai
sigure metode de plată. În timpul tranzacției, informațiile legate de plată
sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat
a doua oară în scopuri frauduloase.
În plus, utilizând plata contactless pasagerul nu transmite cardul din mână în mână și nu intră în contact cu numerarul, ceea ce este mai igienic. Studiile arată că pe bancnotele europene există în medie peste 26.000 de bacterii, care pot reprezenta un pericol pentru sănătate. Și chiar și pe bancnotele noi se găsesc aproximativ 2.400 de microbi.
10. De ce în transport nu sunt instalate terminale staționare?
Terminalele mobile pentru plăți fără numerar sunt prima etapă a proiectului pilot. În viitor, se planifică echiparea transportului și cu terminale staționare, ceea ce va permite acceptarea plății pentru călătorie prin carduri și dispozitive care acceptă funcția de plată contactless, fără participarea taxatorului. Odată cu instalarea terminalelor staționare, taxatorii vor începe treptat să îndeplinească funcția de controlori.
Această categorie conține materiale publicitare, texte sau comunicate de presă plătite.
Redacţia UNIMEDIA nu poartă răspundere pentru conținutul acestor materiale.