Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ „Decretul s-a consumat și…

DOC „Decretul s-a consumat și nu poate fi supus controlului”. CC explică de ce a declarat inadmisibilă sesizarea socialiștilor privind decretul de desemnare a Nataliei Gavrilița la funcția de premier

La 2 aprilie curent Curtea Constituțională (CC) a declarat inadmisibilă sesizarea socialiștilor privind primul decret al președintei R. Moldova, Maia Sandu, de desemnare a Nataliei Gavrilița la funcția de premier. Mai exact, potrivit deciziei CC, decretul rămâne valabil și întocmit conform legii. În decizia pronunțată de CC, Înalta Curte menținează că sesizarea deputaților socialiști  Vasile Bolea și Alexandr Suhodolski „este lipsită de obiect şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond”.

Astfel, Înalta Curte menționează că din moment ce Natalia Gavrilița, candidata desemnată în acel moment la funcția de premier a prezentat în plen programul de guvernare și a solicitat votul de încredere al Parlamentului, chiar dacă nu l-a obținut, decretul privind desemnarea ei și pe care socialiștii l-au contestat s-a consumat. În Decizia de inadmisibilitate, CC susține că în jurisprudența sa, Curtea a statuat că actele consumate nu pot fi supuse controlului de constituționalitate.

Curtea observă că prin Decretul Președintelui Republicii nr. 25-IX din 27 ianuarie 2021 privind desemnarea candidatului pentru funcția de prim-ministru, Natalia Gavrilița a fost desemnată în calitate de candidat pentru funcţia de prim-ministru şi a fost autorizată să întocmească programul de activitate şi lista Guvernului şi să le prezinte Parlamentului spre examinare.

În baza Decretului contestat, Natalia Gavrilița a solicitat votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului. Pe 11 februarie 2021, Parlamentul a examinat solicitarea candidatului la funcția de Prim-ministru și nu a susținut-o. Astfel, prin respingerea solicitării de învestitură a Guvernului, Decretul contestat s-a consumat. În jurisprudența sa, Curtea a statuat că actele consumate nu pot fi supuse controlului de constituționalitate (a se vedea HCC nr. 13 din 21 mai 2020, § 38; DCC nr. 94 din 21 septembrie 2017, § 37).

 Așadar, Curtea reține că sesizarea este lipsită de obiect şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond”, se menționează în Decizia de inadmisibilitate a CC.

Decizia de inadmisibilitate:

Inadmisibilitate Decret by Ziarul de Gardă

Socialiștii au contestat la Curtea Constituțională (CC) miercuri, 24 martie, decretul prin care președinta R. Moldova, Maia Sandu, a desemnat-o, pentru prima dată, pe Natalia Gavrilița la funcția de premier.

Potrivit documentului, deputații socialiști Vasile Bolea și Alexandru Suhodolski au solicitat CC să examineze constituționalitatea decretului din 27 ianuarie 2021 prin care Maia Sandu a desemnat-o pentru prima dată, pe Natalia Gavrilița, pentru funcția de prim-ministră.

Anterior, socialiștii au contestat decretul președintei Maia Sandu prin care a desemnat-o pe Natalia Gavrilița la funcția de premier pentru a doua oară. Astfel, la 12 februarie, mai mulți deputați ai Partidului Socialiștilor din R. Moldova (PSRM) au contestat la CC, decretul privind desemnarea repetată a Nataliei Gavrilița pentru funcția de premier, semnat de președinta Maia Sandu.

Curtea Constituțională (CC) a pronunțat luni, 22 martie, Hotărârea prin care a declarat constituțional Decretul președintei R. Moldova, Maia Sandu, din 16 martie 2021, privind desemnarea lui Igor Grosu în calitate de candidat pentru funcția de prim-ministru.

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, a semnat marți, 17 martie, decretul prin care l-a desemnat pe Igor Grosu, președintele interimar al Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) în calitate de candidat la funcția de prim-ministru. Decizia a fost luată după ce Mariana Durleșteanu, pe care socialiștii au înaintat-o la funcția de prim-ministru, a anunțat, tot marți, că își retrage candidatura.

Potrivit art. 85 din Constituție, în cazul imposibilităţii formării Guvernului sau al blocării procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni, preşedintele R. Moldova, după consultarea fracţiunilor parlamentare, poate să dizolve Parlamentul. Parlamentul poate fi dizolvat, dacă nu a acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 45 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură.

Tentativa de învestire a Guvernului Grosu a eșuat, din lipsă de cvorum. Asta după ce deputații PSRM, „ȘOR” și cei din „Pentru Moldova” au părăsit ședința Parlamentului din 25 martie. Într-o decizie a Curții Constituționale (CC) din 19 ianuarie 2016, Înalta Curtea a menționat că lipsa de cvorum la învestirea Guvernului, pentru a declara ședința deliberativă, este considerată tentativă eșuată.