Potrivit
Înaltei Curți, „cererile cu privire la suspendarea acțiunii actelor sesizate
trebuie motivate convingător, nu prin simpla enumerare a unor riscuri
abstracte”.
Decizia Curții:
1. La originea cauzei se
află sesizarea domnilor Vasile Bolea, Grigore Novac, Alexandr Suhodolski și
Vlad Batrîncea, deputați în Parlament, depusă la Curtea Constituțională pe 17
martie 2021, în baza articolelor 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie, 25 lit.
g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin. (1) lit. g) din
Codul jurisdicției constituţionale.
2. Autorii sesizării îi
solicită Curții să verifice constituționalitatea Decretului Președintelui
Republicii Moldova nr. 47-IX din 16 martie 2021 privind desemnarea candidatului
pentru funcția de Prim-ministru.
3. Totodată, autorii sesizării
îi solicită Curții să suspende acțiunea Decretului contestat, menționând că
prin intrarea în vigoare a Decretului începe să curgă termenul prevăzut de
articolul 98 alin. (2) din Constituție în cadrul căruia candidatul pentru
funcția de Prim-ministru trebuie să solicite votul de încredere al
Parlamentului asupra programului de activitate și întregii liste a Guvernului.
De asemenea, autorii sesizării consideră că prin intrarea în vigoare a
Decretului contestat începe să curgă termenul prevăzut de articolul 85 alin.
(2) din Constituție, care prevede că Parlamentul poate fi dizolvat, dacă nu a
acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 45 de zile
de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de
învestitură. Așadar, autorii sesizării consideră că nesuspendarea Decretului
contestat poate avea consecințe negative iminente asupra securității
constituționale.
4. Curtea reţine că poate
suspenda acţiunea actelor prevăzute la articolele 135 alin. (1) lit. a) din
Constituţie, 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională
şi 4 alin.(1) lit. a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizate în modul
corespunzător la Curtea Constituţională, care afectează sau se referă la
domeniile stabilite la articolul 251 alin. (2) din Legea citată şi articolul 71 alin. (2) din Codul
menţionat.
5. În jurisprudența sa,
Curtea a reținut că în cazul în care un autor al sesizării invocă riscul
afectării unui domeniu prevăzut de articolul 251 alin. (2) pct. 1) din Legea cu privire la Curtea
Constituţională şi de articolul 71 alin.
(2) pct. 1) din Codul jurisdicţiei constituţionale trebuie aduse argumente
privind intensitatea şi posibilele prejudicii şi consecinţe negative iminente
şi ireparabile ale riscului (a se vedea DCC nr. 137 din 7 decembrie 2020, §§
10-11; DCC nr. 159 din 23 decembrie 2020, § 7).
6. Curtea reiterează că
raţiunea măsurii suspendării acţiunii unor acte normative contestate constă în
evitarea unor prejudicii şi consecinţe negative iminente (DCC nr. 152 din 22
decembrie 2020, § 9; DCC nr. 159 din 23 decembrie 2020, § 8; DCC nr. 1 din 4
ianuarie 2021, § 9; DCC nr. 21 din 16 februarie 2021, § 6).
7. Examinând cererea de
suspendare, Curtea reține că autorii ei nu au prezentat o argumentare suficientă
în ceea ce privește survenirea eventualelor prejudicii iminente pentru
securitatea constituțională în cazul nesuspendării Decretului nr. 47-IX din 16
martie 2021 (a se vedea § 3 supra).
În jurisprudența sa, Curtea a reținut că în cazul invocării riscului afectării
unui domeniu prevăzut de articolul 251 alin. (2) pct. 1) din Legea cu privire la Curtea
Constituţională şi de articolul 71 alin.
(2) pct. 1) din Codul jurisdicției constituţionale, autorii cererii de
suspendare trebuie să demonstreze intensitatea şi posibilele prejudicii şi
consecințe negative iminente şi ireparabile ale riscului invocat. Chiar dacă
riscul este abstract, cererile cu privire la suspendarea acțiunii actelor
sesizate trebuie motivate convingător, nu prin simpla enumerare a unor riscuri
abstracte. Doar invocarea riscului şi enumerarea unor valori fundamentale nu
reprezintă o motivare suficientă şi convingătoare în vederea suspendării
acțiunii actului sesizat (a se vedea DCC nr. 150 din 22 decembrie 2020, § 9;
DCC nr. 160 din 29 decembrie 2020, §§ 11-13; DCC nr. 161 din 29 decembrie 2020,
§ 15; DCC nr. 20 din 16 februarie 2021, § 4).
8. În același timp, Curtea
reține că pentru a fi respectat principiul loialității constituţionale (a se
vedea HCC nr. 7 din 18 mai 2013, § 49; HCC nr. 33 din 10 octombrie 2013, § 50;
HCC nr. 30 din 8 decembrie 2015, § 43), în cazul contestării unui decret al
Președintelui Republicii de desemnare a candidatului pentru funcția de
Prim-ministru pentru motive de neconstituţionalitate, Parlamentul trebuie să
aștepte hotărârea Curţii Constituţionale și să demareze procedurile
parlamentare pertinente doar dacă constituționalitatea decretului a fost
confirmată de către Curte (a se vedea DCC nr. 20 din 16 februarie 2021, § 5 și
jurisprudența citată acolo).
Din aceste considerente, în baza
articolelor 135 alin. (1) lit. a) și 140 din Constituție, 251 din Legea cu privire la
Curtea Constituțională, 6, 71,
61 și 64 din Codul jurisdicției constituționale, Curtea Constituțională
D E C I D E
1. Se
respinge cererea de suspendare a acțiunii Decretului
Președintelui Republicii Moldova nr. 47-IX din 16 martie 2021
privind desemnarea candidatului pentru funcția de Prim-ministru, depusă de dnii
Vasile Bolea, Grigore Novac, Alexandr Suhodolski și Vlad Batrîncea, deputați în
Parlamentul Republicii Moldova.
2. Prezenta decizie este
definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data
adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”, se
menționează în Decizia Curții.
Președinta R. Moldova Maia Sandu a semnat marți, 17 martie, decretul prin care l-a desemnat pe Igor Grosu, președintele interimar al Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) în calitate de candidat la funcția de prim-ministru. Decizia a fost luată după ce Mariana Durleșteanu, pe care socialiștii au înaintat-o la funcția de prim-ministru, a anunțat, tot marți, că își retrage candidatura.
Urmărește live:
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!