image
Sursa foto: moldaeroservice.md

Angajații companiei aeriene de stat „Moldaeroservice” nu și-au primit salariile de aproape opt luni

Peste 50 de angajați ai companiei aeriene de stat „Moldaeroservice” nu și-au primit salariile de aproape opt luni. Oamenii sunt disperați, iar toate încercările de a rezolva problema au eșuat. De vină ar fi Întreprinderea de Stat ”MoldATSA” care, pentru anul 2020, trebuia să transfere pe contul companiei peste 3 milioane de lei, bani ce vin din conturile organizației internaționale „Eurocontrol”. Dacă nu-și vor primi salariile până la sfârșitul lunii, angajații vor intra în grevă activă, iar aceasta ar putea degenera într-un scandal internațional și închiderea spațiului aerian al țării.

Sergiu Rusu este pilotul-șef al Întreprinderii de Stat ”Moldaeroservice” din Bălți. Din cauza lipsei banilor, compania nu poate asigura cu resurse de zbor aeronavele aflate în serviciu.

SERGIU RUSU, pilot-șef al Î.S „Moldaeroservice” din Bălți: „Până în 2019, nu au fost careva probleme, MoldATSA s-a achitat cu toți angajații și am fost foarte mulțumiți și chiar am fost în câștig. Dar din 2019 au început să nu ne achite salariile, noi am vorbit cu șeful nostru, dar el spune permanent că MoldATSA nu dă banii.

Pentru a clarifica situația mai mulți angajați au mers la Întreprinderea de Stat pentru Utilizarea Spațiului Aerian și Deservirea Traficului Aerian. Directorul întreprinderii, Veaceslav Frunze, a pasat responsabilitatea pe organizația internațională „Eurocontrol” și a argumentat prin lipsa zborurilor pe timp de pandemie.

SERGIU RUSU, pilot șef al Î.S „Moldaeroservice” din Bălți: ‚Noi l-am întrebat de ce nu am primit banii de atâta timp? La care el ne-a spus ca în Republica Moldova au zburat foarte puține avioane și cei de la Eurocontrol nu ne trimit banii. Eu am vorbit cu un fost angajat de la MoldATSA și mi-a zis că acest lucru este imposibil, pentru că noi suntem precum pompierii, permanent ne aflăm la serviciu. Este incendiu sau nu, dar ei își primesc salariile, așa și noi.”

Pilotul-șef afirmă că restanța Întreprinderii de Stat „MoldATSA”, față de „Moldaeroservice” pentru anul 2020 este de 3 milioane 918 mii 376 de lei, dintre care 915 mii constituie datoria pentru 2019.

SERGIU RUSU, pilot șef al Î.S „Moldaeroservice” din Bălți: „- Noi am fost la domnul Coștei și am vorbit și cu domnul Nicolăescu, ei ne-au spus că Erocontrolul nu au cum atâta timp să nu trimită banii. Chiar daca sunt careva întârzieri, ei oricum fac transferurile ca angajații să fie achitați. - Cum credeți, ce se întâmplă? - Mie îmi pare că aici este o combinație între domnul Frunze și Catană. Domnul Catană nu a fost nici la adunarea pe care am organizat-o ieri, iar când îl întrebăm ceva, veșnic spune că nu știe nimic.”

Am sunat, pentru explicații, în anticamera administratorului întreprinderii „Moldaeroservice”, Viorel Catană, dar nu ne-a răspuns nimeni la apel. În schimb, am reușit să vorbim cu administratorul „MoldATSA”, Veaceslav Frunze, care ne-a spus că nu poartă nicio vină pentru faptul că angajaților nu le-au fost achitate salariile.

VEACESLAV FRUNZE, administrator al Î.S. „MoldATSA”: „Vinovatul este criza pandemică de care am fost toți afectați și deja fiecare manager este dator să își gestioneaze sursele eficient. Conform Codului Civil, astăzi nu am nicio obligație față de „Moldaeroservice” ce ține de executarea acestui contract. Aceste documente au fost prezentate tuturor organelor și am înțeles că este o plângere și la poliție, iar noi am prezentat acte de verificare a ambelor părți prin care demonstrăm lipsă de datorii una față de alta.”

La rândul lor, angajații spun că tot ce își doresc este să le fie achitate salariile pentru care au muncit în tot acest timp. În caz contrar, angajații întreprinderii vor intra în grevă activă, ale cărei consecințe ar putea costa scump Republica Moldova.

SERGIU RUSU, pilot șef al Î.S „Moldaeroservice” din Bălți: „În țară poate porni un conflict internațional, iar avioanele nu vor avea dreptul să zboare deasupra țării și vor fi redirecționate prin alte părți. Iar banii care veneau din Europa nu vor mai ajunge în Republica Moldova și nici la MoldATSA, pentru că MoldATSA nu este finanțată de stat, dar de europeni, ca și noi.”

Întreprinderea de Stat „Moldaeroservice”, este unul dintre cei mai experimentați furnizori de servicii aeriene cu elicoptere de tip MI–2, nu doar pe teritoriul Republicii Moldova, dar şi peste hotare - în Egipt, Algeria, Irak, România, Bulgaria, Turcia și Corea de Sud. În conformitate cu Autorizaţia de Operator Aerian, emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, întreprinderea efectuiază zboruri de ambulanță aeriană, zboruri de observare, de căutare–salvare, zboruri de reclamă şi agrement, dar și în folosul sectorului silvic.

Noutăţile partenerilor

comentarii: