Vinerea verde în România. Angajații publici vor veni la lucru fără mașina personală

Pentru că în marele orașe din România se atestă un grad de poluare înalt, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a venit cu o inițiativă. Campania „Vinerea Verde” este menită să reducă poluareași încurajează utilizarea transportului alternativ de către angajații din instituțiile publice în scopul reducerii poluării și implicit, a emisiilor de carbon. 

Autoritățile române și-au propus ca până la sfârșitul acestui an, cel puțin unul din patru angajați să vină în ultima zi lucrătoare a săptămânii la serviciu pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun și să renunțe astfel, pentru o zi, la autoturismul personal.

În afara măsurii voluntare de a impulsiona mobilitatea alternativă a angajaților din instituțiile publice și private, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor are în plan și un program dedicat care prevede parcări pentru biciclete și infrastructură de alimentare a mașinilor electrice pentru angajații acestor instituții, se arată în comunicatul publicat de către Minister.

„Ne confruntăm cu o mobilitate poluantă și aglomerată, motiv pentru care Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor dorește să instaureze în România Vinerea Verde, ca o inițiativă voluntară prin care invităm toți cetățenii să renunțe în ziua de vineri la deplasarea clasică cu mașină personală şi să aleagă mijloace mai puțin poluante, poate chiar cu amprentă zero de carbon (mijloace de transport nepoluante însemnând trotinetă, mersul pe jos sau cele care sunt la îndemâna tuturor, mijloacele de transport în comun). Vinerea Verde este o invitație la un alt fel de comportament, o inițiativă care încearcă să schimbe mentalități”, a declarat ministrul Barna Tánczos.

Ministrul Culturii al României, Bogdan Gheorghiu, s-a alăturat campaniei derulate de Ministerul Mediului privind reducerea poluării în marile orașe și s-a deplasat cu metroul și apoi pe jos spre minister, declarând că mersul pe jos este sănătos pentru organism.

„Nu doar pentru mediu e sănătos să mergi pe jos, ci și pentru organism, mai ales că o astfel de funcție administrativă restrânge foarte mult posibilitatea de a te deplasa pe jos. Și trebuie să profiți de orice ocazie. Sigur că și eu pledez pentru un mediu curat. Aceste inițiative care încurajează deplasarea cu mijloace electrice sau cu mijloace de transport în comun sunt doar o componentă, mai sunt multe de făcut până vom avea un mediu așa cum trebuie. Avem foarte multe mașini care elimină noxe mult peste limita legală, se vede de la distanță”, scrie Agerpres.

Enlarge

NzgwJmg9NDQwJmhhc2g9ODMzZjRhOTFmZDc3ODcxMzVjMWZjNTYxNGVkMjgxMGU.thumb_
Premierul României, Florin Cîțu

 

Și Premierul României, Florin Cîțu, s-a alăturat campaniei „Vinerea verde”. Acesta a venit la birou pe jos. Mai mulți miniștri s-au conformat, însă unii tot au preferat mașina: „Sunt convins că în lunile următoare vor veni pe jos cu toții”, scrie Digi24.

De exemplu, în București sunt prea multe mașini. Parcul auto din România a crescut la peste 8,2 milioane vehicule în 2018 însă infrastructura rutieră nu ţine pasul, se arată în cel mai recent studiu PwC Digital Auto Report. În București sunt 1,4 milioane de mașini înmatriculate oficial, la care se adaugă cele aflate în tranzit. Potrivit datelor INS, populația Capitalei este de 1,8 milioane de locuitori, ceea ce ar însemna o raportare aproximativă de o mașină la un locuitor. Trendul european este ca oamenii să dețină mai puține mașini în proprietate personală și să folosească mai mult transportul alternativ, scrie Digi24.ro.

În mun. Chișinău sunt aproape 320 mii de mașini mașini și locuiesc aproape 780 de mii de oameni.

Din 2016 scriu despre drepturile femeilor, violența domestică și hărțuire sexuală. Apoi mă concentrez pe democrația locală, reforma administrației publice și pe cum oamenii din sate pot avea condiții mai bune de trai. Îmi pun întrebări despre ce ne doare pe noi, ce iubim și ce ne face mai puternici, iar răspunsurile le găsesc în istoriile umane care apar pe Moldova.org.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.