(video) Premieră: Noile Audi Q5 şi Q5 Sportback TFSI e quattro pot consuma mixt şi sub doi litri de benzină

Audi își extinde și mai mult gama de modele plug-in hybrid, lansând pe piețele europene Q5 Sportback TFSI e quattro. SUV-ul coupe elegant va ieși de pe liniile de asamblare în două variante de putere: Q5 Sportback 50 TFSI e quattro şi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro.

La ambele modele, bateria are o capacitate de 14.4 kWh net, suficient pentru o autonomie electrică de până la 61 kilometri conform WLTP (71 kilometri conform NEDC). În paralel, fratele său Audi Q5 TFSI e quattro, care este pe piață din anul 2019, este lansat într-o formă actualizată (facelift) şi este echipat acum cu o baterie și mai puternică.

Caracteristici cheie:

  • Ambele modele folosesc un sistem de propulsie cu același design, pentru ambele niveluri de putere. Acest sistem alătură un motor electric motorului pe benzină TFSI de 2.0 litri, care generează 265 CP și 370 Nm. Motorul electric sincron cu magneți permanenți își atinge puterea de vârf la 105 kW (143 CP) și cuplul maxim la 350 Nm. Motorul electric este integrat împreună cu cuplajul de separare în transmisia S tronic cu 7 trepte, ce transferă cuplul către trenul de rulare quattro cu tehnologie ultra.
    • Cele două variante de motorizare au strategii de boost diferite, astfel că au diferite puteri și cupluri de sistem:
      • Q5 Sportback 50 TFSI e quattro (consum mixt de combustibil în l/100 km: 2.0-1.8 litri; consum electric mixt în kWh/100 km: 19.6-19.3; emisii mixte de CO2 în g/km: 45-42) accelerează cu 299 CP și 450 Nm de la 0 la 100 km/h în 6.1 secunde.
      • Q5 Sportback 55 TFSI e quattro (consum mixt de combustibil în l/100 km: 2.0-1.8; consum electric mixt în kWh/100 km: 19.6-19.3; emisii mixte de CO2 în g/km: 45-42) accelerează cu 367 CP și 500 Nm de la 100 km/h în 5.3 secunde.
    • La ambele variante de motorizare, cuplul maxim este disponibil deja de la o turație doar puțin mai mare decât turația de ralanti. Viteza maximă este limitată electronic la 239 km/h, iar consumul de energie electronică și cel de combustibil sunt identice pentru ambele variante de putere.
    • Când sunt propulsate exclusiv cu energia electrică din baterie au o autonomie de până la 61 kilometri (WLTP). Viteza maximă în acest mod este limitată la 135 km/h.
  • Din motive de eficiență, în codiții uzuale de mers, majoritatea cuplului motorului este transmisă către roțile din față. Când devine necesar, partea din spate va fi însă conectată instantaneu. Astfel, sistemul de tracțiune integrală quattro este disponibil imediat ce este nevoie.
  • Bateria litiu-ion este instalată sub podeaua portbagajului și este compusă din 104 celule prismatice, putând stoca net 14.4 kWh (17.9 kWh brut) de energie, la o tensiune de 381 volți. Pentru controlul optim al temperaturii, circuitul de răcire este conectat la circuitul de răcire al sistemului de aer condiționat și la al doilea circuit de joasă temperatură ce răcește motorul electric și sistemul electronic.
  • Sistemul de aer condiționat este o dotare standard și face uz de o pompă de căldură extrem de eficientă, ce folosește căldura reziduală a componentelor de înaltă tensiune. Pompa poate genera căldură de până la 3 kW și energie electrică de până la 1 kW, ceea ce sporește eficiența energetică a automobilului și asigură ocupanților condiții climatice mai confortabile.
  • Toate modelele hibride ale familiei de Q5 sunt echipate în dotarea standard cu sistemul de încărcare Compact pentru garaj. De la o priză industrială de 400 volți și 16 amperi, încărcarea completă durează aproximativ 2.5 ore la 7.4 kWh. De la o priză casnică de 230V, încărcarea durează aproximativ 8 ore și 15 minute. Când se află la drum, șoferul poate încărca automobilul de la stațiile publice de încărcare, folosind un cablu Mode 3 standard cu conector Tip 2.
  • Iar pe baza unui singur card, Audi e-tron Charging Service dă acces clienților săi de automobile hibride la aproximativ 200.000 de puncte de încărcare în 26 de țări europene.
  • Silențios și cu zero emisii locale în oraș, dar cu autonomii mari la drum lung sau sportiv și dinamic, cu puterile combinate ale motorului electric și motorului TFSI: modurile de conducere ale celor două PHEV-uri din gama Q5 sunt flexibile și inteligente. Conceptul sistemului este astfel proiectat încât șoferul să poată conduce majoritatea rutelor sale cotidiene exclusiv cu energie electrică! Șoferul poate decide dacă și în ce direcție intervine asupra interacțiunii celor două motoare, alegând modul preferat dintre cele patru moduri de operare!
    • Astfel, modul Hibrid este activat automat odată cu navigația, dar poate fi selectat, de asemenea, manual de la butonul aferent selectării modurilor de operare. În acest mod, energia din baterie este distribuită optim de-a lungul rutei de navigație, astfel încât consumul electric să fie redus la minimum. În oraș și în traficul ce impune multe opriri și reporniri, maşinile sunt puse în mișcare cu precădere de energia electrică a bateriei.
    • Funcția de control a sistemului de propulsie PHEV face uz de un volum foarte mare de date. Printre acestea se numără informațiile online din trafic, distanța până la destinație, profilul rutei selectate, informații de mare precizie despre zona înconjurătoare imediată provenite de la navigație, ca de pildă limitările de viteză, tipurile de drumuri, înclinațiile drumului și informațiile curente de la senzorii automobilului.
    • Dacă funcția de navigație este activă în sistemul de navigație MMI, strategia predictivă de operare tinde să parcurgă pur electric ultima parte a drumului ce este, de regulă, parcursă în mediul urban, astfel încât automobilul să ajungă la destinație sau la stația de încărcare cu bateria aproape complet golită.
  • Când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație, sistemul de management al propulsiei decide, în funcție de situație, dacă mașina va rula liber cu motorul oprit sau dacă mașina va recupera energie electrică prin regenerarea energiei cinetice convertite în energie electrică! Motorul electric asigură toate operațiunile ușoare de frânare de până la 0.1 g și poate genera o putere de până la 25 kW. Recuperarea energiei la frânare se extinde până la 0.2 g și poate recupera energie electrică de până la 80 kW. Frânele hidraulice cu disc sunt activate doar la operațiunile de frânare mai puternică.
  • Asistentul predictiv pentru eficiență (PEA) ajustează conduita funcției de recuperare la rularea liberă, conform situației curente, folosind date predictive privind ruta din baza de date a sistemului de navigație și monitorizând distanța față de vehiculul din față cu ajutorul camerei video și sistemului radar. Când cruise controlul adaptiv ACC este activ, asistentul predictiv pentru eficiență (PEA) susține șoferul frânând și accelerând automat, pentru a optimiza și mai mult eficiența și confortul.
  • Când șoferul nu folosește ACC, el primește recomandări pentru momentul la care este optim să ridice piciorul de pe accelerație. Aceste recomandări sunt date sub formă de impulsuri ce pot fi simțite de șofer în pedala de accelerație activă și vizual pe display-urile de la bord, inclusiv head-up display-ul opțional. Totodată, simbolurile indică motivele pentru reducerea vitezei. Pe ecran sunt afișate indicatoarele de circulație cu limitări de viteză și cele de intrare în localități, precum curbele și drumul înclinat, giratoriile, intersecțiile, ieșirile de pe autostradă și traficul din față.
  • Alături de modul de operare Hibrid, șoferul poate selecta și unul dintre celelalte trei moduri. Astfel, modul EV este modul de bază în care automobilul pornește de fiecare dată. În acest mod, automobilul este propulsat exclusiv electric, atâta timp cât șoferul nu apasă pedala de accelerație mai departe de un anumit punct perceptibil în mod variabil. În modul Hold, va fi menținut nivelul actual de încărcare a bateriei. În modul Charge, sistemul de management al propulsiei crește nivelul de energie stocată în baterie, cu ajutorul motorului cu ardere internă. Aceasta se întâmplă în fazele de recuperare, când motorul electric funcționează pe post de generator, încărcând bateria de propulsie.
  • Aplicația myAudi le permite clienților să folosească serviciile Audi connect pe smartphone-urile lor și este oferită în variantă deosebit de atractivă pentru modelele PHEV. Astfel, clienții pot verifica și de la distanță statusul bateriei și autonomia, pot iniția încărcarea, programa ora de încărcare și pot vedea statisticile privind încărcarea și consumul. Adițional, funcțiile de planificare a rutelor din aplicație și din sistemul de navigație MMI afișează ambele stațiile de încărcare.
  • O altă funcție interesantă a aplicației myAudi este funcția care permite acționarea climatizării încă înainte de a porni la drum. Astfel, clientul poate stabili cu precizie cum anume să fie încălzit sau răcit interiorul mașinii când bateria este în curs de încărcare. Funcția de climatizare setată în prealabil funcționează chiar și atunci când automobilul nu este conectat la o sursă de curent, în condițiile în care bateria dispune de un nivel suficient de încărcare.
  • Audi oferă opțional și sistemul Confort de aer condiționat staționar. Acesta permite clienților, de asemenea, specificarea temperaturii dorite și încălzirea scaunelor și a parbrizului, în funcție de dotarea mașinii.
  • Modelele PHEV din gama Q5 dispun de dotări foarte generoase, incluzând scaune sport, sistem de aer condiționat automat cu reglaje pe trei zone, cheia Confort și display-uri specifice modelelor hibride, plus Powermeter ca dotare standard. Scaunele din spate pot fi mutate longitudinal și unghiul spătarelor lor poate fi, de asemenea, ajustat.
  • Modelul Q5 Sportback 50 TFSI e este disponibil cu liniile de echipare advanced și S line, în timp ce Q5 Sportback 55 TFSI e este oferit exclusiv cu S line. Un Q5 TFSI e quattro poate fi comandat în varianta de bază sau echipat cu dotările advanced și S line. 

Preţurile de start în Germania pornesc de la 60.000, 65.050 şi 56.500 de euro în ordinea modelelor notată mai sus.

Cmentariile sunt închise