De ce munca de acasă îți scade șansele de avansare în carieră

Când Mike Ali a început să lucreze de acasă în 2016, își făcea griji că colegii săi vor uita că există. Ali era la acea vreme consultant în domeniul automatizării marketingului. În acel an se muta din Raleigh, Carolina de Nord, în Richmond, Virginia. „Cred că pur și simplu compania mea nu a vrut să mă concedieze”, spune el despre compania de tehnologie media pentru care lucra la acea vreme. „În schimb, am văzut cum este să lucrezi de acasă. Cu siguranță că au existat piedici în creșterea mea în carieră”, spune el. 

Colegii lui Ali s-au adaptat mai încet la instrumentele de chat video. „Oamenii puteau să uite să mă cheme la întâlniri”, spune el. „Am realizat curând că trebuie să mă impun mai mult. Mi-am dat seama că dacă aș sta liniștit aici, colegii vor uita cu totul de mine.”

Cercetările arată că persoanele care lucrează de acasă, oricât de productivi sunt, duc o lipsă de facetime cu colegii și managerii, ceea ce are un impact negativ asupra promovărilor și, în cele din urmă, poate bloca creșterea în carieră.

Problema inechității în promovarea muncitorilor la distanță și a celor prezenți fizic la oficiu a existat cu mult timp înainte ca pandemia să forțeze oamenii să lucreze online. Într-un studiu din 2015 realizat în China, cercetătorii de la Stanford Graduate School of Business au constatat că, deși cei care lucrează de acasă erau mai productivi – cu 13%, totuși, ei nu erau recompensați cu promoții precum colegii care veneau la birou. 

„Mi-am dat seama că, dacă aș sta liniștit acasă, vor uita de mine”.

În studiul realizat de cercetătorii de la Stanford Graduate School of Business s-a constatat că oamenii care nu mergeau la birou, nu și-au dezvoltat relațiile și abilitățile manageriale la fel de ușor sau nu au avut ocazia să demonstreze aceste abilități. În plus, atunci când angajatorii nu primesc nicio interacțiune cu lucrătorii la distanță, uită de ei.

„Această tendință de a uita de cineva este un fel de prejudecată inconștientă”, spune Ioana C Cristea, o expertă în munca la distanță din Zürich. „Oamenii nu fac neapărat acest lucru în mod intenționat, dar chiar dacă la un anumit nivel știu că persoana de acasă lucrează la fel de mult ca și persoana care lucrează la birou, numele angajatului la distanță nu este în mintea angajatorului când acesta decide cine va fi promovat. Vizibilitatea joacă un rol foarte important în modul în care avansăm.” Totodată, experta susține că această situație, de multe ori, cauzează burn-out în rândul angajaților de acasă. „Oamenii muncesc mult ca să fie observați și să primească acea promoție, iar atunci când o primesc își dau seama că sacrificiul pe care au trebuit să-l facă a fost mult mai mare decât recompensa”, susține Cristea.

Nivelarea terenului de joc

Nu vom lucra cu toții de acasă pentru totdeauna. Odată cu redeschiderea locurilor de muncă, problema va fi mai relevantă ca niciodată. Multe companii vor dezvolta un fel de model hibrid, când unii angajați vor lucra de acasă, iar alții la birou. 

Cristea spune că pandemia „a arătat companiilor că se poate face muncă la distanță” și se așteaptă ca multe industrii în tranziție să treacă la munca permanentă de acasă. Ea spune că vor exista câteva probleme care vor fi rezolvate și o perioadă de experimentare, dar „cu pregătirea adecvată pentru conducere și membrii echipei, acest lucru poate funcționa”.

Sursa: BBC

Studentă la jurnalism în Cluj, a înțeles că mai bună învățătură decât practica nu există și nici mai bună redacție decât Moldova.org nu-i. Și da, chiar o cheamă Eugenia Wetz și are origini poloneze.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.