Strada din Chișinău care a rămas în evul mediu: fără canalizare și fără asfalt

Strada din Chisinau care a ramas in evul mediu: fara canalizare si fara asfalt

La 10 minute distanță de centrul Chișinăului, de civilizație, există o străduță pe care locuiesc 6-7 familii ca „într-o cocină. Strada cuprinde câteva adrese: str. Vadul lui Vodă de la 17E până la 17T. De când există Chișinăul, acea stradă nu a avut niciodată canalizare sau drum asfaltat. Singurul lucru constant este glodul și problemele create de el.
 

Străduța pare să fie o continuare a străzii Otovasca din sectorul Ciocana. Când intri în zonă, calci pe asfalt care se termină rapid. Pe stânga se află Centrala Electrică cu Termoficare №1. În capăt, străduța face ușor la stânga, iar noroiul devine din ce în ce mai serios. Nu ai cum să-l ocolești. Oamenii care locuiesc acolo spun că autoritățile și politicienii le tot promit că le rezolvă problema de foarte mulți ani. 

Foarte mulți ani înseamnă aproape 35 de ani. Evghenii Boghii spune că de când se ține minte a existat problema străzii. Cel mai rău e când plouă, pentru că apa care se scurge pe pantă de pe dealul unde e situată strada Vadului lui Vodă se lovește de gardul de beton al CET-1 și se oprește pe străduța care locuiește. Atunci se formează glod până la genunchi. „Nici nu îți este a ieși din casă”, recunoaște Evghenii. Tânărul spune că se simte frustrat și rușinat când vin prietenii în vizită. „Stricăm imaginea Capitalei țării noastre”.

Vecina, demult pensionată, împreună cu soțul și alți vecini au pus niște plăci mici din piatră pe sub marginea gardurilor. Așa și merg, pe sub gard, iar dacă se întâmplă să vină cineva din sensul opus, unul dintre ei este nevoit să calce în glod ca să-i permită celuilalt să treacă. Galina Sergheeva de 15 ani locuiește pe acea stradă și de 15 ani se plânge de lipsa canalizării. Au improvizat una așa cum se face în sate: o gaură mare, de ciment, evacuată de fiecare dată când se umple.  

Citește reportajul în care am găsit soluție pentru canalizările din curți: „Veceul și demnitatea din fundul grădinii”. 

„Priviți în ce stare noi trăim. Este insuportabil”, spune Galina, obosită deja de atâtea plângeri la autorități. Ca într-o cocină de porci”, adaugă ea. Chiar dacă vecinii au făcut o scurgere mică pentru apă spre CET-1, situația nu a fost îmbunătățită cu mult. Femeia spune că e încă mai rău pe parcursul serii și a nopții, pentru că nu au nici iluminare stradală. 

Enlarge

colaj-glod
Foto: Evghenii Boghii

Ce fac autoritățile 

Autoritățile știu de problemele legate de canalizare și drumuri ale locuitorilor din sectorul Ciocana al Capitalei. De ani de zile încearcă, cel puțin, să construiască o rețea de canalizare pentru străzile Cărămidarilor, Uzinelor, Movileni, Liviu Rebreanu, Călătorilor, Vl. Maiakovski. De fiecare dată motivul era: „Consiliul Municipal nu dă bani”. 

Totuși, în anul curent s-au alocat 1,6 mln lei pentru „construcția canalizării menajer-fecaloide a străzilor Cărămidarilor, Uzinelor, Movileni, Liviu Rebreanu, Călătorilor Vl. Maiakovski. Pentru proiectarea rețelei de canalizare s-au alocat 254 mii de lei. Acesta este în derulare și va fi gata până în luna iulie 2021. Restul banilor sunt preconizați pentru construcția nemijlocită a rețelei de canalizare. E limpede faptul că cu 1,3 mln de lei nu poți să conectezi mii de oameni la canalizare, dar Direcția Construcții Capitale nu știe deocamdată de câți bani va fi nevoie pentru a finaliza activitatea. Un deviz aproximativ al costurilor lucrărilor va fi făcut după ce va fi finalizată proiectarea construcției. 

Dar, „atât timp cât ei nu vor avea canalizare, nu vor avea drumuri”, menționează Sergiu Secrieru, care a fost în funcția de vicepretor al sectorului Ciocana în 2020. „Acolo uneori nici salvarea nu merge, deoarece drumurile sunt într-o stare deplorabilă și consider că acum mingea e în ograda primăriei”, adaugă acesta.

Pe lângă banii pe care primăria Chișinău trebuie să-i caute pentru a conecta în jur de opt mii de oameni la rețeaua de canalizare, mai are pe listă și asfaltarea străzilor.

Totuși, adresa pe care locuiește Evghenii Boghii și Galina Sergheeva nu este inclusă în acest proiect și nu se știe când oamenii se vor conecta la rețeaua de canalizare centralizată. În schimb, Direcția generală transport public și căi de comunicație i-a informat că va introduce adresa la formarea Programului municipal Chișinău de reparație și întreținere a infrastructurii rutiere din mun. Chișinău pentru anul 2021. 

Din 2016 scriu despre drepturile femeilor, violența domestică și hărțuire sexuală. Apoi mă concentrez pe democrația locală, reforma administrației publice și pe cum oamenii din sate pot avea condiții mai bune de trai. Îmi pun întrebări despre ce ne doare pe noi, ce iubim și ce ne face mai puternici, iar răspunsurile le găsesc în istoriile umane care apar pe Moldova.org.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.