image
Sursa foto: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu

Șase luni fără salarii; Slusari: „CFM nu-și respectă angajamentul de a prezenta un raport referitor la achitarea lor”

Conducerea întreprinderii Căile Ferate a Moldovei nu respectă decizia Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe de a prezenta un raport săptămânal referitor la achitarea datoriilor muncitorilor de la Calea Ferată, unii dintre care nu și-au văzut salariile deja timp de șase luni. Anunțul este făcut de vicepreședintele Parlamentului, deputatul Platfromei DA, Alexandru Slusari.

„Majoritatea membrilor Comisiei rămân idiferenți la acest fapt de ignorare, precum și la zeci de mesaje, pe care le primim zilnic de la angajații întreprinderii, lipsiți de salarii deja timp de 5-6 luni. Probabil, unii deputați așteaptă ca sute de oameni disperați să vină la ședința Comisiei parlamentare”, a menționat deputatul.

Vicepreședintele Parlamentului a declarat că va aborda acest subiect în cadrul ședinței Comisiei parlamentare de anchetă, care va avea loc marți 16 februarie. „În cazul în care Comisia economie, buget și finanțe se spală pe mâini, deputații din Platforma DA va monitoriza această situație în continuare și o va supune unui control parlamentar permanent”, a mai spus Slusari.

Miercuri, 10 februarie, deputatul Platformei DA, Igor Munteanu, a anunțat că Procuratura Anticorupție a demarat o anchetă, în baza materialelor pe care le-a depus pe 2 februarie, curent, (un dosar care cuprinde 60 de pagini), referitor la ilegalitățile depistate în cadrul întreprinderii de stat Căile Ferate din Moldova.

Datoriile întreprinderii au ajuns la aproape 460 de milioane de lei. Curtea de Conturi a găsit delapidări de milioane și a sesizat Procuratura Anticorupție. Potrivit raportului CC, în anii 2018-2019, Căile Ferate au comercializat peste 66 de mii de tone de materiale feroase fără acordul și decizia Consiliului de Administrație a CFM. Mai mult, au fost dezasamblate roți și alte materiale feroase în valoare de 168 de milioane de lei, din nou fără acordul Consiliului de Administrație, fiind create astfel riscuri de furt.

Raportul de conformitate a mai atestat un supraconsum de carburanți și lubrifianți de peste 400 de tone și, respectiv, 250 de tone, cu prejudiciu total de zece milioane de lei. În raportul Curții de Conturi se mai arată că CFM a suportat cheltuieli sporite pentru alimentarea autoturismelor personale ale angajaților, fără a fi implementat un mecanism de monitorizare. Este vorba de 62 de mii de litri de combustibil, în sumă de aproape un milion de lei.

Curtea de Conturi mai notează că administrația CFM a cumpărat nejustificat bunuri în valoare de peste 51 de milioane de lei.

Vitalie Mucan, prim-vicedirector pentru planificare strategică a declarată în cadrul unei conferințe de presă că această criză nu a apărut acum un an-doi, ci durează pe parcursul ultimilor zece ani, iar actuala conducere întreprinde acțiuni pentru a o salva de la faliment.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: