Drumuri din măști folosite. Soluția ecologică găsită de australieni

Măștile de unică folosință pe care le vezi în fiecare zi trebuie să meargă undeva. În fiecare lună, aproximativ 130 de miliarde de măști de unică folosință ajung într-un depozit de deșeuri, pe străzile orașelor, în râuri, pe plaje și în oceane – prezentând un risc puternic pentru mediu. Australia a decis că poate să facă drumuri din ele.

Măștile faciale de unică folosință generează deșeuri semnificative. Într-un raport din iulie, ONU a numit afluxul de măști drept „o problemă toxică”.

Potrivit unui nou studiu publicat în revista Science of the Total Environment, cercetătorii de la Universitatea RMIT din Melbourne, Australia, au dezvoltat un nou material care integrează măști de față mărunțite cu agregat de beton reciclat (RCA), o substanță obținută de la clădiri demolate, cum ar fi bucăți de beton, care sunt zdrobite și reutilizate. Noul material ar da o viață nouă unora dintre cele 6,8 miliarde de măști de față pe care cercetătorii estimează că sunt utilizate la nivel global în fiecare zi.

Drumurile ar putea părea o modalitate cel puțin stranie de a refolosi măștile, dar unele drumuri sunt deja făcute din materiale reciclate. Drumurile sunt formate din patru straturi: subgradă, bază, sub-bază și asfalt. Toate straturile trebuie să fie rezistente și flexibile pentru a rezista presiunilor vehiculelor grele și pentru a preveni crăparea.

Deșeurile de construcție prelucrate – cunoscute sub numele de agregat de beton reciclat (RCA) – pot fi utilizate singure pentru cele trei straturi de bază. Cercetătorii australieni estimează că pavarea unui drum cu două benzi care are o lungime de un kilometru va necesita aproximativ 3 milioane de măști, redirecționând 93 de tone de deșeuri din depozitele de deșeuri.

Soluția dată nu numai că ar putea micșora impactul COVID-19 asupra mediului, dar ar putea, de asemenea, să îmbunătățească funcționarea drumului. Cercetătorii au mai descoperit că preparatul din beton reciclat poate îmbunătăți rezistența, ductilitatea și flexibilitatea drumului în comparație cu același amestec fără măști mărunțite.

Acest lucru se întâmplă din câteva motive. Măștile faciale de unică folosință sunt realizate folosind plastic. Mai exact, polipropilena. Deoarece nu se descompune, este un material ideal pentru un drum. Fibrele de polipropilenă din măști consolidează legătura dintre particulele de moloz, făcând pavajul rezultat mai rezistent decât versiunea obișnuită. 

Pe baza unei analize a costurilor efectuate de echipa de cercetători, procesul ar putea de fapt face drumuri mai ieftine de construit. Extragerea materialului virgin dintr-o carieră se ridică la aproximativ 50 dolari pe tonă în Australia, în timp ce RCA este de aproximativ 26 dolari. Și, deși colectarea, dezinfectarea și transportul măștilor uzate ar putea crește costurile, trebuie să comparați aceste costuri suplimentare cu costul eliminării acestora într-un depozit de deșeuri, despre care cercetătorii spun că poate varia între aproximativ 32 dolari și 78 dolari pe tonă în zonele urbane din Australia. 

„Folosirea măștilor de față cu agregat de beton reciclat ca material alternativ nu numai că ar reduce deșeurile generate de pandemie și nevoia de materiale virgine, ci și ar reduce costurile de construcție cu aproximativ 30%” a spus unul dintre cercetători.

Sursa foto: RMIT

Studentă la jurnalism în Cluj, a înțeles că mai bună învățătură decât practica nu există și nici mai bună redacție decât Moldova.org nu-i. Și da, chiar o cheamă Eugenia Wetz și are origini poloneze.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.