image
Sursa foto: Jurnal.md / Nadejda Roșcovanu

Reacția conducerii Căii Ferate: „Deși e la un pas de faliment, CFM e o instituție strategică și nu poate fi desființată”

Criza de la Calea Ferată (CFM) nu a apărut acum un an-doi, ci durează pe parcursul ultimilor zece ani, iar actuala conducere întreprinde acțiuni pentru a o salva de la faliment. Este reacția instituției, expusă astăzi în cadrul unui briefing de presă la care s-au prezentat vicedirectorul întreprinderii Vadim Șargarovschi și Vitalie Mucan, prim-vicedirector pentru planificare strategică. Cei doi însă nu au spus nimic despre soluționarea situației legată de remunerarea muncitorilor care nu și-au văzut salariile de trei luni.

Vitalie Mucan, prim-vicedirector pentru planificare strategică, a confirmat că întreprinderea se confruntă cu o criză fără precedent.

„Dar criza nu a apărut acum, situația a degradat continuu începând cu anul 2009, iar către 2019 au apărut premise reale care indicau spre falimentul întreprinderii. Dar vrem să menționăm că odată cu venirea la cârma CFR a actualei conduceri am început implementarea unui program care dă rezultate”, a spus Mucan.

Funcționarul a precizat că în 2020, în cadrul întreprinderii au fost efectuate investiții enorme cu suportul partenerilor de dezvoltare a RM. Aici au fost achiziționate 12 locomotive, fără de care CFM nu are viitor. Totodată, are loc implementarea unui proiect de reabilitare a infrastructurii Căii Ferate pe tronsonul Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, în sumă de 55 de milioane de euro. Proiectul se află la cea de-a doua etapă de licitație.

Un alt proiect implementat de CFM are drept scop procurarea echipamentului automatizat și reabilitarea infrastructurii pe tronsonul Chișinău-Ungheni. Acest proiect finanțat de Guvernul Republicii Franceze.

La momentul actual, instituția activează conform unui program care va fi implementat până în 2031.

„Menționez aceste lucruri pentru a scoate în evidență eforturile care se fac pentru a salva Calea Ferată din criza în care se află. Actuala administrație foarte bine înțelege cum și încotro trebuie să mergem pentru a dezvolta transportul feroviar și cu siguranță vom reuși. Cafea Ferată este o întreprindere strategică și nu poate fi desființată. Venim cu un apel către toți cei interesați, situația nu este ușoară, dar nu e de ieri, ci e de peste 10 ani și poate fi depășită prin acțiuni hotărâte”, a mai spus Mucan.

Amintim că muncitorii de la această întreprindere nu și-au primit salariile pentru trei luni, iar datoriile întreprinderii au ajuns la aproape 460 de milioane de lei. Curtea de Conturi a găsit delapidări de milioane și a sesizat Procuratura Anticorupție. Potrivit raportului CC, în anii 2018-2019, Căile Ferate au comercializat peste 66 de mii de tone de materiale feroase fără acordul și decizia Consiliului de Administrație a CFM. Mai mult, au fost dezasamblate roți și alte materiale feroase în valoare de 168 de milioane de lei, din nou fără acordul Consiliului de Administrație, fiind create astfel riscuri de furt.

Raportul de conformitate a mai atestat un supraconsum de carburanți și lubrifianți de peste 400 de tone și, respectiv, 250 de tone, cu prejudiciu total de zece milioane de lei. În raportul Curții de Conturi se mai arată că CFM a suportat cheltuieli sporite pentru alimentarea autoturismelor personale ale angajaților, fără a fi implementat un mecanism de monitorizare. Este vorba de 62 de mii de litri de combustibil, în sumă de aproape un milion de lei.

Curtea de Conturi mai notează că administrația CFM a cumpărat nejustificat bunuri în valoare de peste 51 de milioane de lei.

Conducerea Căilor Ferate a comentat anterior că a luat act de concluziile raportorilor și că în baza acestora a fost emis un ordin intern, în care au fost punctate toate recomandările auditorilor Curții de Conturi, cu scopul ca neconformitățile să fie lichidate.

Activitatea instituției în perioada 2010-2020 este acum examinată de o comisie specială, creată de Parlament.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: