fbpx

„Situația actuală favorizează contrabanda și prețurile mari”. Inițiativă în Parlament: Piesele auto uzate să poată fi importate în Republica Moldova

În Parlament a fost înregistrat recent un proiect de lege care propune eliminarea interdicției de a importa în Republica Moldova piese auto uzate. Potrivit autorului inițiativei, deputatului Dumitru Alaiba, fără a exista o argumentare clară, doar piesele noi sunt permise importului. „Condițiile actuale favorizează monopolurile și menținerea prețurilor exagerate pe piață, iar pe de altă parte – contrabanda cu piese de schimb uzate și corupția”, consideră parlamentarul.

Urmărește-ne pe Telegram și Instagram.

Potrivit lui, condițiile actuale practic impun mulți șoferi care dețin automobile să recurgă la piața neagră.

„Consider această prohibiție nejustificată încurajează excesiv corupția, creând spațiu pentru contrabandă. Atât în Europa cât și în SUA există locuri special amenajate, unde sunt depozitate automobilele care au fost accidentate, însă un șir de piese originale ale acestora sunt în stare bună. Nici una din țările vecine nu are prohibiții asemenea celei impuse prin legislația din țara noastră, iar siguranța în trafic, obiectiv vorbind, nu suferă de la asta.

În Moldova sunt înregistrate câteva sute de mii de automobile care nu se mai află în producție, astfel piesele de schimb deseori pot fi găsite doar de mâna a doua. La moment acești șoferi sunt condamnați să recurgă la bunuri originate din corupție și contrabandă pentru a-și deservi automobilul”, argumentează deputatul în nota informativă a proiectului de lege.

Din cauza faptului că aceste mărfuri nu pot fi importate sub nicio formă legal în Republica Moldova – spune deputatul – asta duce inevitabil ca acestea sunt introduse clandestin prin contrabandă, și sunt plasate pe piața neagră din Moldova.

„Prin urmare, aceste acțiuni aduc un prejudiciu considerabil bugetului de stat prin neachitarea taxei vamale, taxei pentru efectuarea procedurilor vamale, taxei pe valoarea adăugată etc. Ulterior acestea la fel nu pot fi plasate și comercializate legal, prin urmare sunt evitate și achitarea altor taxe fiscale ce se cuvin. În mod sigur, circumstanțele actuale creează și spațiu pentru corupție și mită”, susține acesta.

Deputatul afirmă că deși există alternativă pentru conducătorii auto să procure piese auto din categoria OEM1 și OES2, acestea fiind într-o stare bună, la mâna a doua, la un preț mai mic decât piesele AfterMarket3 (adesea în loc de piese AfterMarket se comercializează piese contrafăcute), acestea nu sunt procurate din motiv că legislația Republicii Moldova clasifică această categorie ca mărfuri prohibite – a căror plasare sub orice destinaţie vamală este interzisă.

„Cu toate acestea, cererea există. Actualul cadru legal duce la faptul ca proprietarii mașinilor înmatriculate în Republica Moldova ce nu mai sunt în producție (iar pentru multe nu există piese noi de schimb, ci doar piese uzate) sunt condamnați să recurgă la corupție pentru a-și deservi automobilul”, se mai arată în nota informativă.

În concluzie, parlamentarul propune eliminarea interdicției actuale de a importa orice piese de mâna a doua, întrucât „lipsa vreunei justificări este cu atât mai mare cu cât în 2021 în Republica Moldova s-a anulat limita de vârstă la importul automobilelor, fiind permis importul automobilelor mai vechi de 10 ani”.

Urmărește cele mai importante noutăți și pe canalul de Telegram ZUGO.

Articole asemănătoare

Back to top button