Cum educatieonline.md a devenit popular peste noapte, dar din motive greșite. Explicăm  

Un proiect de educație online, educatieonline.md, lansat de primăria Chișinău în primăvara 2020, cu ajutorul mediului privat, ONG-urilor, donatorilor externi a ajuns popular peste noapte. Asta pentru că a devenit parte a unei dispute dintre vloggerul Andrei Bolocan și primarul general al capitalei.

Am consultat contractul care a ajuns în mijlocul problemei și am analizat bugetele (la care am avut acces) ale celor două etape ale proiectului. De asemenea, am vorbit cu mai multe persoane implicate în proiect, unele dintre care au preferat să rămână anonime și venim să explicăm ce s-a întâmplat de fapt.

Despre proiectul Educație Online. Cum a apărut ideea?  

În mijlocul pandemiei, aproape imediat ce autoritățile au luat o decizie dură, dar necesară la acea vreme, de a închide școlile, la primăria Chișinău apare ideea unei platforme educaționale online, cu lecții publice, înregistrate.

Plenar în acest proiect se implică primarul capitalei, Ion Ceban. Acesta, inclusiv prin prisma funcției, „ușurează” anumite procese. Astfel, potrivit unor persoane implicate direct în cadrul proiectului, datorită faptului că Direcția Generală Educație, Tineret și Sport i se subordonează, procedurile birocratice, care în mod obișnuit ar fi trebuit să ia foarte mult timp, decurg mult mai rapid. Tot Ceban, fiind reprezentant al unui partid de guvernare, și implicit, „având legătură cu guvernarea”, simplifică unele procese administrative având discuții cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

Sub egida sloganului „trebuie urgent”, oamenii implicați în proiect s-au apucat de lucru, iar meritul lui Ion Ceban, ca om care a catalizat procesul, este recunoscut de cei mai mulți oameni cu care am discutat despre proiect.

Totuși, afirmația primarului din data de 26 ianuarie 2021, când a spus că „toți cei circa 700 de persoane implicate cunosc că ideea îmi aparține” este, oarecum eronată. Construcția unei platforme de e-learning nu este cea mai mare noutate din domeniu IT în 2021. Nici pentru R. Moldova nu era o idee nouă, iar în mediul privat înainte de pandemie existau mai multe inițiative dezvoltate în acest domeniu. Putem numi aici inițiativa „Învăț de acasă”, (site-ul edusmart.md) sau platforma creată de fondatorul privesc.eu, Vitalie Eșanu (site-ul invat.online). Ambele aveau suportul tehnic, dar le lipsea la acea etapă conținutul, în conformitate cu curriculumul școlar, și care să poată înlocui, peste noapte, tot sistemul educațional stopat din cauza pandemiei.

În același timp,  Simpals dezvoltă din 2017 platforma online studii.md. La inițiativa Primăriei, primele două, edusmart.md și invat.online, au fost incorporate în designul, ideea și finanțele primăriei, implicit a Direcției Generale Educație, Tineret și Sport.

Prima etapă. Buget: 4,5 milioane lei

Proiectul a început în forță, iar timp de câteva luni, din martie până în iunie 2020, o echipă de peste 500 de persoane implicate au filmat și montat cele peste 2000 de lecții. Dintr-un document al proiectului, observăm clar cine și ce atribuții are. Într-un document ajuns în posesia noastră era clară repartizarea funcțiilor celor implicați. Diviziunea muncii arăta în felul următor:

Primarul și Viceprimarul General aveau așa atribuții precum:

  • Monitorizarea activitatea DGETS și a EduTolk,
  • Comunicarea cu alte autorități publice pentru alinierea mesajelor și acțiunilor;
  • Încheierea  de scrisori de garanție/contracte cu prestatorii de servicii, etc.

Tot Primarul General și Viceprimara Generală, adică Ion Ceban și Angela Cutasevici, se ocupau de alocarea și gestionarea bugetului pentru desfășurarea activităților.

La rândul său, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport urma să elaboreze metodologia și modelul de creare al lecției. Tot ei creau 15-18 grupuri de experți care să analizeze conținutul lecțiilor. Un grup de experți urma să fie format din 2-3 profesori.

Pe spatele profesorilor era pusă obligația de a crea conținutul lecției, având la bază metodologia creată de Direcție. Totodată, pentru că la versiunea inițială toate lecțiile de profil umanist urmau să fie citite de actori/vloggeri sau jurnaliști, profesorii urmau să îi consulte pe aceștia.  În timpul proiectului, doar o mică parte din lecții au ajuns să fie citite de actori sau vloggeri, marea majoritate fiind citite de profesori, care ei înșiși își scriau scenariile.

Toate filmările erau desfășurate la UTM. Au fost alocate în jur de 35 de spații de filmare, cărora li s-a asigurat dezinfectarea la fiecare 2-3 ore. Tot UTM asigura, după caz, și recuzită pentru lecții de fizică, chimie, biologie, etc.

Organizarea filmărilor a fost făcută de proiectul EduTolk, apărut încă în aprilie 2019, o emisiune online despre educație în secolul XXI. Astfel, aceștia au elaborat orarul, criteriile de filmare, au gestionat procesul de filmare, editare, au coordonat echipe de voluntari, au invitat actorii (ulterior profesorii), au elaborat pachetul grafic, au plasat conținutul, etc.

Lansarea proiectului a avut loc la sfârșitul lunii aprilie 2020. La finalul primei etape a proiectului, care se încheia în luna mai 2020, au fost filmate 1200 de lecții, jumătate în rusă și altă jumătate în limba română. O parte din echipa care a gestionat proiectul la prima etapă s-a retras, ea fiind preluată de cei care gestionează în prezent acest proiect.

Enlarge

92912986_2879275868859075_3448745415975895040_n
Vica Taprodei, unul din membrii echipei care a lucrat în primăvară, în timpul filmărilor, alături de vloggerul Dorin Galben. Ultimul a înregistrat 27 de lecții.

Enlarge

Capture
Dinu Țurcanu, UTM (în prim-plan), Michelle Iliev, EduTolk (în mijloc) și Adrian Pleșca, Primăria Chișiunău, stagiar, în plan secund. Poză din 14 aprilie 2020

„Noi am predat totul către DGETS după o perioadă lungă de tranziție, pe partea de management, concepte și specificații tehnice, branding. Noi am coordonat în prima fază proiectul, pentru că Primăria nu avea experiență. După prima fază proiectul a trecut total în gestiunea DGETS, iar de implicarea noastră nu a mai fost nevoie”, a spus Michelle Iliev, fondatoare a proiectului EduTolk, participantă în cadrul proiectului.

Primăria a alocat acestui proiect suma de 4,5 milioane de lei la acea etapă. Au mai contribuit și alți donatori internaționali la realizarea inițiativei.

Din discuțiile avute, una dintre principalele probleme ale primei faze a proiectului a fost legată de remunerarea participanților. De achitări, marea majoritate au aparținut Primăriei Chișinău, implicit DGETS. O parte din experți au fost achitați de dontatori, dar și de alte companii private participante la proiect.

În proiect, Fundația Soros a donat 15 mii de dolari, bani care au fost folosiți pentru  remunerarea avizorilor: inspectori și coordonatori pe discipline, pentru 2000 de lecții. Suma de 15000 de dolari a inclus și peste 3000 de dolari impozite aferente contractelor semnate cu avizorii.

Întârzieri au existat, potrivit unor participanți la proiect anonimi, mai ales pe partea achitărilor făcute de Primărie, o explicație fiind inclusiv faptul că și birocrația e mai mare la o instituție de stat. Vorbim aici despre cei care au realizat producția video și profesorii care au apărut în fața camerei. Din discuțiile cu cei implicați, era vorba de o sumă echivalentă cu 25 de euro (în jur de 500 de lei, la cursul lunii mai 2020) pentru filmarea și montarea unei lecții (producție), și 150 de lei profesorilor care scriau scenariul unei lecții și alți 150 de lei pentru profesorii care au apărut în fața camerei. Plățile au fost făcute abia în august, când proiectul se afla deja la cea de-a doua etapă.

Cea de-a doua etapă. Buget: 5 milioane lei 

În a doua etapă deja proiectul este gestionat în totalitate, potrivit coordonatoarei proiectului, Daniela Munca-Aftenev, de către Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Municipiului Chișinău. Potrivit AGORA, Daniela Munca-Aftenev a fost numită drept directoare adjunctă a Direcției municipale educație, tineret și sport în luna aprilie 2020. Dintr-un raport al activităților putem deduce că, pe lângă continuarea filmărilor și a dezvoltării bibliotecii de pe educatieonline.md, proiectul ia și alte direcții, în perioada iunie 2020 – decembrie 2020. De exemplu:

Semnarea unui memorandum de colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

Echipa „Parsec” (Agenție de PR și Publicitaten n.r.) a elaborat un studiu pe un eșantion de 1000 de elevi în care au stabilit că „56,8% din respondenți apreciază biblioteca digitală drept utilă, iar 22,4% drept foarte utilă”.

În raport apare o altă companie, MakeIT SRL, care „a creat un constructor pentru 8 tipuri de activități interactive care vor fi incorporate direct pe site pentru a le permite autorilor de lecții video să-și creeze propriile activități interactive: alegere multiplă, text lacunar, potrivire de termeni (text, imagini, audio, video), cuvinte încrucișate, adevărat sau fals, grupare logică, aranjare în ordine cronologică. Constructorul va fi testat în luna ianuarie 2021.”

Se mai menționează despre lansarea proiectului „Educație Online fără hotare”, unde potrivit acestora s-au înregistrat 3800 de instituții din R. Moldova, România și Rusia care „colaborează la distanță, prin intermediul site-urilor recomandate în cadrul instruirilor organizate pe pagina de Facebook Educație online.

Totodată, în luna noiembrie a fost organizat „Concursul național de proiecte didactice pentru valorizarea lecțiilor video și materialelor interactive din cadrul bibliotecii virtuale Educație Online”.

Pe Youtube sunt raportați 12 mii de abonați în limba română și deja 1.200 de abonați în limba rusă.

Potrivit Danielei Munca-Aftenev, cea de-a doua etapă a proiectului a avut un buget de 5 milioane de lei. Din păcate, nu am găsit bugetele detaliate ale proiectului, pentru nici una dintre cele două etape. Rapoarte financiare nu sunt publicate nici pe site-ul proiectului, nici al primăriei, nici al DGETS. Marea majoritate a rapoartelor publicate de DGETS indică anumite sume din cadrul proiectului, dar nu este clar dacă sunt sau nu toate cheltuielile din proiectul educatieonline.md.

Scandalul  

În cea de-a doua etapă apare și numele jurnalistei Nata Albot, care urma să fie responsabilă de o campanie de promovare a conținutului celor peste 4000 de lecții în diasporă, prin intermediul mai multor influenceri. Cu un buget de 60 de mii de lei în proiect era inclusă Asociația Obștească „Ca Lumea”, fondată de aceasta. Această tranzacție apare de rând cu celelalte menționate mai sus, inclusiv serviciile video, într-un raport privind cheltuielile executate pe parcursul lunilor ianuarie-decembrie 2020, de pe pagina Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a Primăriei Municipiului Chișinău. Potrivit Natei Albot contractul intre AO Ca Lumea și Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a fost semnat pe 28 decembrie 2020. Coordonatoarea actuală a proiectului ne-a confirmat că în cea de-a doua etapă pentru promovare au fost alocați 2,5% din totalul bugetului de 5 milioane de lei, 125 de mii de lei aproximativ. În promovarea proiectului a fost implicată și „Parsec” SRL, o agenție de comunicare din Chișinău.

Enlarge

screen-buget-2
AO „Ca Lumea” se află în această listă pe poziția 60.

Potrivit termenilor contractului, înțelegerea expira în iunie 2021, iar termenul de livrare/prestare a serviciilor era martie 2021. Pe 4 ianuarie 2020, pe contul Asociației „Ca Lumea” ajung cei 60 de mii de lei, bani care, potrivit Natei Albot, urmau să fie repartizați la mai mulți influenceri care să promoveze conținutul de pe platforma educatieonline.md.

Enlarge

contract-2-scaled
Captură din contractul semnat de AO „Ca Lumea” și DGETS

Enlarge

contract-1-scaled
Captură din contractul semnat de AO „Ca Lumea” și DGETS

Numai că pe 19 ianuarie 2021, pe canalul de Youtube și pagina de Facebook a emisiunii Lumina apare un video despre Ion Ceban și vacanța sa pe care o avusese în Egipt.

Sâmbătă, 23 ianuarie, pe pagina Lumina este publicat un screenshot de la o conversație dintre Ion Ceban și realizatorul emisiunii Lumina, Andrei Bolocan, în care primarul îl înjură și îl amenință cu bătaia pe Bolocan. Motivul – Bolocan „ar fi atacat” în video de mai devreme soția acestuia, care, potrivit declarației de avere, ridică un salariu de 7000 de lei de la compania Exclusiv Media a socialistului Corneliu Furculiță.

Pe 24 ianuarie a urmat o triadă întreagă de comentarii și statusuri ale primarului în care dezvăluie că „Credeti ca un consilier municipal poate ridica 26.000 de lei pe luna fara efort, doar fiind prezent la 12 sedinte , iar Nata Albot sa incaseze un onorariu de 60.000 lei din bugetul municipal pentru o asa numita promovare a educatieonline? Ce ziceti?”. Ulterior, Ceban publică un document în care într-o factură semnată de Direcția Generală Educație, Tineret și Sport plătea 60 de mii de lei pentru AO „Ca Lumea.”

În același timp diferite voci pe rețelele de socializare au început să vorbească despre mai multe presupuse nereguli legate de platforma educatieonline.md. Una dintre nemulțumiri a apărut și din partea grupului Pedagogi Solidari, care au declarat că diferența dintre cât au fost plătiți oamenii responsabili de promovare și profesorii care au lucrat la realizarea videourilor este prea mare.

„Este logic și corect și coerent ca toți să fie achitați pe măsură”, ne-a declarat una dintre profesoarele implicate în proiect.

Daniela Munca-Aftenev spune că fiecare lecție produsă a costat 2000 de lei și că în total au fost produse 4200 de lecții.

Reamintim, după cum am spus mai sus, că de gestionarea bugetului au fost responsabili reprezentanții Primăriei Chișinău.

Referitor la bugetul de 60 de mii de lei, Nata Albot spune că a fost contactată în decembrie 2020 pentru a face un proiect de promovare a portalului Educație Online. Potrivit lui Albot, acești bani trebuiau plătiți „o serie de oameni cu comunități în diasporă, (2) budget pentru publicitate pe fb (3) onorariul meu pentru organizarea campaniei și (4) impozite. 60000 lei nu erau destinați pentru onorariul meu, așa cum susține Ion Ceban”.

Pe 26 ianuarie, într-o altă postare pe Facebook, Ion Ceban spune că „nu-și asumă contractul” și că cere rezilierea lui. „Ceea ce am analizat eu este că aproape 2 luni de la semnarea contractului nu a fost realizat nici o acțiune de către partea contractantă, iar banii au fost transferați de către direcție. Am văzut atitudinea neserioasă a părții contractante și eu cred că trebuie reziliat, dar se vor expune juriștii”, scrie Ceban.

Nata Albot a declarat pentru Moldova.org că în această perioadă deja se înțelesese cu mai mulți influenceri care urmau să promoveze conținutul de pe platforma Educație Online, iar săptămâna curentă urma să înceapă anumite activități.

„Ca atare eu am cerut rezilierea contractului, după ce a fost zilele trecute”, ne-a spus Nata Albot, contactată de Moldova.org. Albot a menționat că a discutat în acest context cu coordonatoarea din prezent a proiectului, Daniela Munca-Aftenev, care i-a propus să nu renunțe și să îndeplinească contractul. Contactată de noi, Daniela Munca-Aftenev a spus că „nu am detalii oficiale legate de contractul în cauză la moment, dar sunt sigură că va fi o notă informativă publicată oficial”.

„Dacă tu îndrăznești să deschizi gura la autorități tu niciodată, oricât de onest nu ai fi, nu vei putea să lucrezi cu ei. Tu trebuie să fii docil, să te împarți, să fii pe lângă ei, să-i susții public ca după asta să fii răsplătit pentru așa chestii. Eu sunt acel caz clasic de om liber care nu cere bani de la Ceban. Eu nu l-am contractat pe Ceban. Eu nu m-am dus la socialiști. Eu interacționez cu o instituție publică de stat”, menționează Nata Albot.

Viitorul platformei educatieonline.md 

În mediul online au apărut deja părerile a mai multor persoane din echipa care inițial a stat la baza proiectului educațieonline.md sau au avut tangență cu aceștia.

LONG READ

Frustrarea primarului Iv Ceban față de Nata Albot, nu are nicio logica, din punctul de vedere al unui…

Posted by Sandu Balteanu on Tuesday, January 26, 2021

Dar unde Dragoste nu e, nimic nu e,
Nici soare nu-i, nici EDUCAȚIE nu-i,
Și eu mă simt al nimănui,
Acolo unde…

Posted by Michelle von Ilöw on Tuesday, January 26, 2021

Într-un comentariu pentru Moldova.ORG, fundația Soros a menționat că „Nouă ne pare rău că un proiect foarte important, rezultatul efortului și dedicației a sute de oameni, care s-au mobilizat la începutul pandemiei, a ajuns subiectul unor dispute de acest fel. Ne-am bucura dacă părțile implicate, urmărind binele elevilor, într-un dialog civilizat, și-ar depăși animozitățile personale, pentru buna funcționare a acestui proiect în continuare”..

Proiectul continuă, în ciuda publicității negative. Daniela Muncă-Aftenev ne-a spus mai multe despre planurile platformei și punctează că deși proiectul a avut o publicitate negativă în ultima perioadă, de fapt, a crescut traficul pe site. Odată cu „domolirea” crizei COVID, aceasta spune că Educație Online lucrează în prezent la suplinirea bibliotecii video de materiale didactice.

Potrivit ei în bibliotecă sunt peste 4 mii de lecții, pentru clasele 1-12, la toate disciplinele de bază, în limbile română și rusă. Și în prezent, de pe 3 august se filmează non-stop lecții.

NB: Ortografia citatelor preluate de pe rețelele de socializare a fost păstrată.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.