Drumul spre consumatorii străini nu este ușor, dar nici imposibil. Proiectul Bancii Mondiale pentru Ameliorarea Competitivităţii ajută IMM-urile să cucerească piețele UE – istoria antreprenorilor Ruslan și Tudor

Au elaborat o listă cu un număr de companii din străinătate ce comercializează produse asemănătoare și așa au reușit să stabilească colaborări cu Turcia, Polonia și Ucraina. Este vorba despre doi tineri, proprietarii companiei TehnoMS, care comercializează și produc utilaje pentru agricultori sau fermieri. Mai mult, acum ei pot să-și promoveze produsele și în alte țări, datorită accesării unui grant în cadrul Proiectului Ameliorarea Competitivității (PAC II), implementat în perioada 2016-2020 și finanțat de Banca Mondială.

Foto: Ameliorarea Competitivităţi

PAC este un proiect destinat antreprenorilor ce are drept obiectiv principal sporirea competitivităţii la export a întreprinderilor din Moldova şi reducerea constrîngerilor şi a poverii cadrului de reglementare asupra mediului de afaceri. Proiectul oferă granturi de până la 300 de mii de lei pentru întreprinderile orientate la export pentru a-și îmbunătăți produsele sau a lansa altele noi, a găsi piețe sau clienți noi sau pentru alte obiective legate de creșterea competitivității la export.

Raportul de impact al activității Proiectului Ameliorarea Competitivității II a constatat că fiecare dolar oferit beneficiarilor pentru servicii de dezvoltare a afacerii şi echipament a generat exporturi de 5,5 dolari.

În patru ani de derulare a proiectului, 259 de IMM-uri au beneficiat de granturi în mărime de 50% din valoarea proiectului de îmbunătățire a afacerii, iar investițiile totale, inclusiv contribuția proprie a beneficiarilor, s-au ridicat la 5,5 milioane de dolari. Valoarea exporturilor acestor întreprinderi a crescut până la aproape 20 milioane de dolari, fiind create și 745 de locuri de muncă. În anul curent, de granturile proiectului au beneficiat în jur de 70 de IMM-uri.

Istoria afacerii lui Ruslan și Tudor

Atunci când și-au înființat compania, în 2013, Ruslan și Tudor au avut drept obiectiv inițial importul de utilaje agricole și comercializarea lor pe piața locală. Primele utilaje importate au fost: incubatoare, granulatoare, tocătoare. Acum au o gamă largă de produse: tocătoare de crengi, adăpători și hrănitori, batoză pentru desfăcat porumb, ciclon, generatoare electrice, cuști și accesorii, dozatoare, mașini de muls, uscătoare de fructe, moară de cereale, butoaie de inox, sere/solare de tip tunel, mașini de opărit păsări, mașini de penit păsări, stupi, cuptoare de gătit la foc deschis ș.a.

Pentru a fi competitivi pe piața externă, pe care doreau să o cucerească, antreprenorii au înțeles că au nevoie să-și digitizeze procesele. Astfel, în perioada pandemiei, compania a reușit să obțină un grant de 295 mii de lei de la Proiectul Ameliorarea Competitivității finanțat de Banca Mondială. Banii au fost folosiți pentru modernizarea site-ului, crearea logo-ului și a brandbook-ului și promovarea firmei în celelalte țări. De asemenea, au fost procurate și echipamente de asamblare a produselor.

Acum antreprenorii exportă în Polonia, Turcia și Ucraina. „Am elaborat o listă cu alte companii ce comercializează produse asemănătoare, cu care și am început a colabora. Vrem să stabilim relații de colaborare cu Bulgaria care are o piață de desfacere asemănătoare cu a noastră”, afirmă Ruslan Mangu, unul dintre antreprenori.

În prezent compania dispune de un depozit cu o suprafață de cca. 900 m2 și un magazin agricol pentru comercializarea produselor, ambele amplasate în orașul Chișinău, dar și de o reprezentanță în Iași, România, unde gestionează un depozit cu o suprafață de 500 m2. „Suntem doi colegi, eu am în gestiune filiala din Republica Moldova, iar colegul – filiala din România. Tot exportul în Uniunea Europeană se face prin compania de acolo”, spune Ruslan Mangu.

În depozitul lor se regăsesc produse, atât pentru industriale, cât și pentru gospodari. Produsele pe care le comercializează sunt fabricate în China ( 85 % ), Turcia (5 %), Ucraina (5%), Polonia (5 %). „Majoritatea produselor comercializate au fost elaborate de către noi și produse în China, având stabilit un parteneriat cu o fabrică chineză. În Republica Moldova suntem una din cele mai mari companii specializate în vânzarea utilajelor agricole destinate creșterii păsărilor și animalelor”, se bucură el.

În timp ce altora le-a tăiat considerabil veniturile, lor pandemia le-a crescut vânzările. Din cauza secetei, dar și a carantinei, antreprenorii au observat că moldovenii au început să investească în utilaje pentru gospodării: tehnică pentru producerea hranei animalelor, pentru prelucrarea porumbului, grâului, orzului, dar și incubatoare, mori, sere pentru grădină. „Pandemia nu ne-a afectat afacerea mai deloc, dimpotrivă, imediat ce coronavirusul a ajuns la noi în țară, vânzările creșteau de la o zi la alta. Chiar din luna martie, oamenii au început să cumpere utilaje pentru creșterea animalelor sau ale păsărilor, din cauza secetei la mare întrebare erau și serele de dimensiuni mai mici”, ne relatează unul dintre antreprenori.

Directorul executiv al proiectului Ameliorarea Competitivității spune că anul trecut au avut o avalanșă de solicitări. „Companiile beneficiare care au contractat finanțarea nerambursabilă, au dat buzna pentru a solicita resursele care li se cuvin. Din cauza că au scăzut vânzările, oricare sursă de finanțare este benefică”, spune Aureliu Casian.

Tot în acest an s-au schimbat și solocitările beneficiarilor. „Au devenit mult mai populare serviciile pentru digitizarea proceselor. Aici mă refer la tot ce ține de automatizarea proceselor interne, sincronizarea și eficientizarea proceselor, conectarea magazinelor online cu alte servicii, precum cele de contabilitate, curierat”, declară directorul executiv al proiectului.

Unul din obiectivele Proiectului Ameliorarea Competitivității este de a stimula contractarea serviciilor de consultanță pe domenii specifice, în care IMM-urile nu au neapărat suficientă expertiză. Acest lucru ne-a reușit din plin și față de cca 500 de servicii planificate, beneficiarii au contractat 1562”, iar în rezultat 110 beneficiari au atins obiectivul de export stabilit, a adăugat el.

Raportul de patru ani de activitate al proiectului arată printre serviciile cu cel mai mare impact asupra exporturilor se numără marketingul și promovarea. Aproape 38% din IMM-urile beneficiare au contractat aceste servicii. Pe locul doi după importanță se plasează implementarea serviciilor digitale (18% din total servicii), iar pe locul trei sunt serviciile de implementare a sistemelor de management a calității, precum ISO 9001, ISO 22000 sau HACCP și instruirea personalului. Servicii de consultanță în aceste domenii au contractat cca 15% din întreprinderile beneficiare.

Beneficiarii Proiectului Ameliorarea Competitivității au reușit să îmbunătățească produsele existente prin înnoirea ambalajelor, certificarea proceselor de producție, etc. Alți antreprenori au lansat produse noi, cum ar fi miere ambalată în borcan sau în plicuri, fructe uscate ambalate, nutriente pentru animale, noi linii de vin, colecții de haine sau platforme de facilitare a exportului. De asemenea, IMM-urile beneficiare și-au îmbunătățit procesele de producție și managementul.

30% dintre întreprinderile beneficiare provin din sectorul alimentar și băuturi, 21% din manufacturi, 13% - textile, 11% - agricultură și 8 la sută din IT și producere electronică/mecanică.

Proiectul Ameliorarea Competitivității II, cu un buget total de 45 mln dolari are trei componente – asistență autorităților în îmbunătățirea mediului de afaceri; componenta de granturi pentru companiile orientate la export și linia de credit pentru exportatori.

Mai multe detalii aflați pe www.uipac.md


Pub