/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 764: Explozii la Harkov și Zaporojie. ISW: Rusia probabil va pierde războiul

/VIDEO/ Alegerile de pe Facebook. Maia Sandu a raportat cele mai mari cheltuieli pentru promovarea pe Facebook, în campania electorală

02 ianuarie 2021, ora 21:00

În campania electorală pentru alegerile prezidențiale, dintre toți concurenții, Maia Sandu a cheltuit cei mai mulți bani pentru promovarea pe Facebook. Jumătate de milion de lei – aceasta este suma raportată la Comisia Electorală Centrală. În top urmează Andrei Năstase, care a candidat din partea Platformei Demnitate și Adevăr. Politicianul a indicat în rapoartele financiare circa 300 de mii de lei. Cea mai scumpă sponsorizare a fost cea în care compozitorul Eugen Doga îi oferă susținere în alegeri. Peste 200 de mii de lei a cheltuit Partidul Nostru pentru reclama de pe Facebook a candidatului Renato Usatîi. Formațiunea politică însă a apelat la o companie. Au aflat aceste date jurnaliștii de la proiectul media „Cu sens”.

Potrivit datelor Facebook, din august până în decembrie, pe pagina oficială a Maiei Sandu au fost sponsorizate peste 600 de postări. Majoritatea au costat până la 100 de euro. Imaginea Maiei Sandu a fost promovată intens și pe pagina de Facebook a partidului și pe alte câteva pagini conexe formațiunii politice.

Iar pe pagina deputatului PAS, Dumitru Alaiba, au fost sponsorizate câteva postări anti- Dodon. Parlamentarul recunoaște că promovarea a fost făcută din fondul electoral al Maiei Sandu.

DUMITRU ALAIBA, DEPUTAT, FRACȚIUNEA PAS: Au fost sponsorizate șase postări în sumă de 258 euro 35 cents. Am dat acces oamenilor din staff care făceau campania pe online. Eu nu am sponsorizat nimic în perioada electorala, pentru a nu crea confuzie.”

În rapoartele financiare, depuse la Comisia Electorală Centrală, se vede că Maia Sandu a indicat cheltuielile pentru publicitatea pe Facebook în sumă totală de peste 530 mii lei.

ANDREI SPÎNU, SECRETAR GENERAL, PAS: Toți banii vin pe contul fondului electoral al candidatului și din fondul electoral se achită pentru diferite cheltuieli, inclusiv pentru cheltuielile de pe Facebook. În perioada de pandemie, deci, noi practic nu am putut face la fel de multe întâlniri electorale și de aceea ne-am adresat la cetățeni, la alegători, la susținătorii noștri, folosind instrumentele online.”

Următorul în clasamentul candidaților, care au indicat cele mai multe cheltuieli pentru Facebook, este Andrei Năstase, candidatul Platformei Demnitate și Adevăr.

Pe întâi noiembrie, vă îndemn să votați cu încredere pentru ziua de mâine, pe care eu, Andrei Năstase, vreau să o zidim cu cinstire și să o lăsăm moștenire urmașilor urmașilor noștri.

Și Năstase a indicat în rapoartele financiare, depuse la Comisia electorală, cheltuielile pentru publicitatea pe Facebook. De altfel, sunt singurii candidați care au făcut acest lucru, au remarcat jurnaliștii de la „Cu sens”. Suma totală raportată este de circa 320 mii de lei.

Promovarea acestui video în care apare celebrul compozitor Eugen Doga și își anunță deschis susținerea pentru candidatul Platformei Demnitate și Adevăr este una dintre cele mai scumpe sponsorizări ale lui Andrei Năstase. A fost promovat de mai multe ori, iar una dintre sponsorizări a costat peste 1000 de euro. Deși a fost contactat pentru o reacție, politicianul a invocat probleme de sănătate.

ANDREI NĂSTASE, CANDIDAT PPDA: „Acum sunt la niște proceduri, legat de sănătate. Nu aș putea să ies. Dumneavoastră puteți să înțelegeți când unui om îi este rău. Dacă îmi spuneți ce întrebări vă interesează, știu cui să i le adresez. Dacă ați putea să le transmiteți la o adresă electronica, pe messenger.”

Ulterior însă, nu a mai răspuns la apeluri și nici la întrebările expediate pe e-mail, deși a avut apariții publice. În schimb, secretarul partidului a menționat că:

ION TERGUȚĂ, SECRETAR GENERAL, PPDA: A fost foarte complicat să ajungem în presa clasică. Disponibilitatea presei de a prelua evenimentele electorale ale Platformei DA a fost foarte mic. Noi a trebuit să plătim cam toate aparițiile noastre în presă. Media online a fost cea mai disponibilă din punctul acesta de vedere.”

Dacă Maia Sandu și Andrei Năstase au indicat sumele exacte cheltuite pentru publicitatea pe facebook, în rapoartele financiare, altfel stau lucru stau în cazul lui Renato Usatîi. Pentru a identifica plățile a fost nevoie să fie contactată trezoriera partidului. Acesta a declarat că totul s-a făcut prin intermediul unei companii, iar pentru asta au fost cheltuiți peste 200 de mii de lei.

NATALIA BALEANU, TREZORIERA PARTIDUL NOSTRU: Avem contract cu compania care a reprezentat interesele noastre, da, în toate relațiile pe facebook și inclusiv și acuș va spus, apple store, youtube și instagram. A fost emisă o singură factură, poftim, ea este iată a fost eliberată de această companie.”

Ilan Șor, condamnat în prima instanță la șapte ani și jumătate de închisoare în dosarul “Furtul miliardului”, a distribuit activ pe pagina sa de Facebook, în perioada electorală, zeci de videouri plătite, în care este promovată imaginea candidatei Partidului Șor, Violeta Ivanov.

Potrivit datelor publicate de Facebook, în perioada campaniei electorale, Ilan Șor a făcut 49 de sponsorizări. Un calcul simplu arată că postările au costat în jur de 4.000 euro. Trei reclame, plătite cu până la 100 de euro, am găsit și pe pagina oficială a Marinei Tauber. Totodată, au fost sponsorizate și aproape 90 de postări publicate pe pagina oficială a Violetei Ivanov. Dacă unele au fost plătite de Violeta Ivanov sau de partid, sunt și câteva în care figurează numele lui Ilan Șor. În rapoartele financiare depuse la Comisia Electorală Centrală, niciun cuvânt despre publicitatea pe Facebook.

MARINA TAUBER, DEPUTATĂ PP ȘOR: De unde ați luat? Toate cheltuielile făcute în campanie sunt înregistrate. Suntem la sfârșitul acestei campanii electorale foarte dure. Eu, soția știe, noi câte campanii electorale am avut. Eu nu le număr.”

Aceasta este una dintre postările electorale, distribuite contra plată, ale candidatului independent, Igor Dodon. În cazul dat, promovarea postării a costat mai puțin de 100 de euro. De fapt, pentru publicitatea electorală pe Facebook, Dodon ar fi cheltuit peste 2000 de euro. Această sumă este, însă, greu de identificat în rapoartele financiare depuse la CEC, cheltuielile pe facebook nefiind menționate expres. În schimb sunt menționate câteva companii care au primit bani pentru publicitate web.

IGOR DODON, CANDIDAT INDEPENDENT: Evident că toate cheltuielile au fost raportate. Evident că au fost făcute din fondul electoral.”

Tudor Deliu, candidatul PLDM funcția de președinte, a avut trei postări sponsorizate pe Facebook. Banii se regăsesc în rapoartele depuse la CEC, la categoria donații de mărfuri și servicii.

ALEXANDRU FETESCU, SECRETAR GENERAL, PLDM: În ultima săptămână de campanie, la donații, o să vedeți o donație din partea dl Deliu. – Vorbiți despre asta, da? -Da, deci aveți Tudor Deliu și aveți cheltuieli 8.543 lei. O să observați că sunt postări Facebook și Google.

De cealaltă parte, candidatul Partidului Unității naționale, Octavian Țîcu și cel al Mișcării Politice Unirea, Dorin Chirtoacă nu au cheltuit niciun leu pentru promovarea pe Facebook. După mai multe scandaluri internaționale, în care compania Facebook a fost acuzată că ar fi influențat rezultatele campaniei electorale în mai multe state, s-au impus restricții mai dure și verificări mai minuțioase pentru publicitatea politică. Republica Moldova nu este o excepție.

ANDREI FORNEA, EXPERT ÎN COMUNICARE DIGITALĂ: Începând cu luna august Facebook a introdus o obligativitate a persoanelor de a trece un proces de verificare ca să poată crea publicități politice. În cazul Moldovei, Facebook încearcă să limiteze interferența altor state în alegerile prezidențiale, parlamentare sau de orice tip.”

Cu toate acestea, un mecanism de control și evidență a publicității pe Facebook, care de altfel a fost reflectată în premieră de unii candidați la funcție de președinte, Comisia Electorală Centrală nu are deocamdată, au mai notat jurnaliștii de la „Cu sens”.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram