(foto) Scurta şi misterioasa poveste a unui autobuz produs de China comunistă folosind un șasiu de camion Roman

Se știu puține despre autobuzul articulat produs de Dongfeng în urmă cu aproximativ 35 de ani. Un singur lucru este cert însă. Chinezii construiau vehiculul având la bază un șasiu de camion Roman, produs la întreprinderea din Braşov, România.

Autobuzul comunist a fost rodul unei colaborări comuniste între companiile Roman Brașov, fosta uzină Steagul Roșu, și gigantul chinez Dongfeng, scrie cargo-bus.ro.

Zeci de astfel de autobuze au luat drumul Chinei în era comunistă. De fapt, uzina Roman expedia către China, la mijlocul anilor ’80, doar șasiul, pe care chinezii îl adaptau după bunul plac. Suprastructura și puntea spate cu butuci ar fi văzut lumina zilei în Asia.

Doar chinezii mai păstrează imaginile cu autobuzul bizar, singurele dovezi că vehiculul a existat vreodată. Imaginile au dispărut fără urmă din arhivele românești.

Autobuzul improvizat avea practic o cabină de camion și nu una integrată în suprastructură, așa cum au autobuzele veritabile, indiferent de perioada în care au fost produse. Pentru exterior, chinezii au ales două combinații de nuanțe. Era vorba despre alb-bej și alb-albastru.

Autobuzul chinezesc cu șasiu de camion Roman avea capacitate mare de locuri în picioare. Odată ajuns în China, autobuzul cu origini românești păstra garda mare la sol a camionului românesc. Astfel, pasagerii urcau la bord cu ajutorul a câte două trepte, amplasate în dreptul celor trei uși duble.

Singura fotografie care redă interiorul arată o podea construită din lemn natural, cu excepția zonei burdufului, acolo unde lemnul a fost vopsit în negru. Și scaunele aflate la bord au spătarul și sezutul realizate din lemn, iar cadrul este din fier și este ancorat cu șuruburi în podea și în panourile laterale.

Rândurile de scaune au un singur loc pe fiecare parte, permițând, în schimb, un număr mare de locuri în picioare. Se mai pot observa geamurile mari și barele metalice pentru sprijinul călătorilor.

Este necunoscut, dar cel mai probabil aceste autovehicule au fost de mult timp scoase din exploatare, fiind înlocuite cu unele moderne care produc mai puţine emisii, însă oricum acest autobuz-camion va rămâne în istorie ca fiind unul dintre cele mai neobişnuite mijloace de transport din segment.

Cmentariile sunt închise