„Mars, here we come!” Nava spațială a lui Elon Musk a urcat până la 12 km, dar a explodat la aterizare

Prototipul rachetei Starship a explodat miercuri, 9 decembrie, în timpul unui test. Aceasta nu a reușit să reducă viteza când a încercat o aterizare verticală. Lansarea a fost difuzată pe canalul de YouTube al SpaceX.

Prototipul SN8 a urcat până la o înălțime de 12,5 kilometri, a oprit motoarele și a început să coboare. Când se apropia de Pământ, Starship a pornit din nou motoarele, însă, doar două din trei au început să funcționeze. Racheta s-a inversat, a început să coboare vertical și a explodat, atingând platforma de aterizare. Totul a durat 6 minute și 42 de secunde.

Fondatorul SpaceX, Elon Musk, a explicat pe Twitter că, în timpul aterizării, „presiunea din rezervorul de combustibil a fost insuficientă, ceea ce a dus la o viteză mare de aterizare”. Totodată, el a spus că SpaceX a obținut „întreaga informație necesară” din acest test,  postând mesajul: „Mars, here we come!!”

Înainte de lansare, Musk a evaluat cu unu la trei șansele ca testul să aibă succes. Potrivit The Verge, testul de ieri a fost cel mai complex pentru Starship. În timpul zborului, au fost verificate capacitățile aerodinamice de lansare și de aterizare ale rachetei. Anterior, prototipurile Starship nu au urcat la această înălțime.

Planeta Roșie – visul lui Musk

Starship a fost concepută pentru a transporta un echipaj de oameni și o încărcătură de peste 100 de tone până pe Lună și pe planeta Marte. Desigur, Musk nu este primul care s-a gândit la zborurile către Marte. Astfel de scopuri au fost stabilite încă la începutul erei spațiale de către „părinții” programelor spațiale sovietice și americane Serghei Korolev și Werner von Braun. Cu toate acestea, niciun stat nu a fost până acum pregătit să plătească pentru astfel de proiecte scumpe.

Ideea lui Elon Musk și a echipei sale este de a reduce serios costul transportării de persoane și de mărfuri pe Marte datorită reutilizării sistemului de transport, frecvenței ridicate de transport și utilizării active a resurselor locale ale Planetei Roșii – în special pentru producția de combustibil pentru a returna navele Starship către Pământ. De exemplu, apa care poate fi extrasă pe Marte și dioxidul de carbon lichefiat din atmosfera sa pot produce metan și oxigen, combustibili utilizați de motoarele Raptor.

Astfel de idei au fost exprimate cu mult înainte de apariția SpaceX, dar Musk s-a mișcat cel mai departe în calea creării rachetelor și sistemelor spațiale reutilizabile. Potrivit lui, costul mutării unei persoane pe Marte, în medie, nu trebuie să depășească costul imobilelor și proprietăților acesteia de pe Pământ, adică câteva sute de mii de dolari.

Unde ar putea fi folosit Starship

La o conferință de presă din 2019, Elon Musk a menționat că sistemul Super Heavy / Starship ar trebui să fie pe deplin reutilizabil, cu capacitatea de a efectua până la o mie de zboruri pe an. Zece rachete vor face posibilă livrarea în spațiu a unui milion de tone de marfă pe an. Într-o singură lansare, Super Heavy / Starship va putea livra 150 de tone pe orbită și va returna 50 de tone de marfă pe Pământ. Trebuie remarcat faptul că sistemul, potrivit lui Musk, este destinat nu numai zborurilor interplanetare, ci va trebui să înlocuiască rachetele existente SpaceX Falcon 9 și Falcon Heavy. Starship în versiunea cargo va putea lansa pe orbită nave spațiale comerciale și științifice. De asemenea, acesta ar putea deveni un fel de înlocuitor pentru avionul supersonic Concorde. Racheta ar putea fi capabilă să conecteze toate continentele, transportând oameni și bagaje într-un timp foarte scurt – nu mai mult de 45 de minute.

Sursa: Meduza

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.